Държавната "Автомагистрали" и "АБ" получиха поддръжката на "Тракия" и "Марица"
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Държавната "Автомагистрали" и "АБ" получиха поддръжката на "Тракия" и "Марица"

Дългосрочните договори за поддържане са идеални за компаниите, тъй като може да се възлагат без поръчка допълнителни дейности и да се надхвърля общата сума

Държавната "Автомагистрали" и "АБ" получиха поддръжката на "Тракия" и "Марица"

Разликите в ценовите оферти на двете компании за някои еднакви дейности са фрапиращи

Мила Чернева
5635 прочитания

Дългосрочните договори за поддържане са идеални за компаниите, тъй като може да се възлагат без поръчка допълнителни дейности и да се надхвърля общата сума

© Мария Съботинова


В следващите пет години държавната компания "Автомагистрали" ще поддържа магистрала "Тракия" между Стара Загора и Бургас. Хасковската строителна фирма "АБ" пък ще отговаря за магистрала "Марица", както и досега.

Това става ясно от протоколите на Агенция "Пътна инфраструктура" (АПИ) по поръчката за поддържане на магистралите. Договори ще се подпишат, ако няма жалби в Комисията за защита на конкуренцията. Това, което фрапира обаче, са странните ценови разминавания между двата победителя в отделните дейности. Те стигат до няколко пъти разлика за едни и същи неща.

По другите позиции - за "Хемус" и "Тракия" между София и Пловдив, има конкуренция, тъй като оферти подадоха повече кандидати. От АПИ обясниха пред "Капитал", че оценителната комисия все още разглежда техните оферти.

Първите петгодишни победители

"Автомагистрали" е фирма с принципал Министерство на регионалното развитие и благоустройството, което отговаря и за АПИ. Единствената функция на дружеството е да изпълнява подобни поръчки на пътната агенция, като често използва и подизпълнители. Прогнозната стойност на поддържането на "Тракия", за което е избрана компанията, е 11.8 млн.лв. "Автомагистрали" участва в търга и за поддържането на "Тракия" между София и Пловдив, както и за участък от "Хемус", но там и други компании са подали оферти.

"АБ" пък ще сключи договор за "Марица" с прогнозна цена 16.4 млн. Фирмата е акционерно дружество със съвет на директорите, в който влизат Красен Оханян, Трифон Трифонов, Тенчо Пасков, Димитър Петков и Радостина Николова. В сектора се говореше за свързаност между компанията и Делян Пеевски, след като тя започна да печели изведнъж големи поръчки, по подобие на модела на "Водстрой 98". Фирмата строи и жп-линията от София до Елин Пелин с унгарски партньор и има малък дял в обединението, което строи магистрала "Струма" между Благоевград и Крупник.

Странните ценови разлики

В офертата се взимат предвид единичните цени, като възложителят АПИ е определил прагове на тези стойности. Офертата на "Автомагистрали" почти винаги е равна на тези пределни цени.

Цените на "Автомагистрали" почти за всичко са по-високи отколкото на "АБ", става ясно от документите. В някои случаи разликата на материали например е странна. Цената на еднакви решетки за шахти в офертата на "Автомагистрали" са 141 лв., а на "АБ" - 52 лв. на брой. Освен това в механизацията се забелязват също подобни разлики. Например влекачът на "Автомагистрали" ще струва 204 лв., а на "АБ" - 88 лв. с ДДС.

При пясъкоструйната машина разликата е подобна - 286 лв. при държавната компания срещу 100 лв. на хасковската. В материалите подобни примери има също, като една от най-фрапиращите разлики е за тон магнезиева луга - "Автомагистрали" го предлагат за 125 лв., а "АБ" - за цели 914 лв.

Освен странните разлики, поръчките за поддържане са възможност за възлагане на нови дейности за десетки милиони без обявяване на нови търгове и така въпросните компании получават допълнителни приходи.

Както е посочено в документацията на настоящата поръчка: "Сумата от всички плащания по договор за съответна обособена позиция за целия срок на изпълнението му може да надвишава определената в настоящата документация и в него максимална прогнозна стойност".

В следващите пет години държавната компания "Автомагистрали" ще поддържа магистрала "Тракия" между Стара Загора и Бургас. Хасковската строителна фирма "АБ" пък ще отговаря за магистрала "Марица", както и досега.

Това става ясно от протоколите на Агенция "Пътна инфраструктура" (АПИ) по поръчката за поддържане на магистралите. Договори ще се подпишат, ако няма жалби в Комисията за защита на конкуренцията. Това, което фрапира обаче, са странните ценови разминавания между двата победителя в отделните дейности. Те стигат до няколко пъти разлика за едни и същи неща.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

5 коментара
  • 1
    kdo52372883 avatar :-P
    kdo52372883

    Нормално. АБ е новата играчка на #Свинкята. Щото нали "след катарзиса" му спряха/взеха "Водстрой". Те така стават нещата у Булгаристан.

  • 2
    sjkadasdhja avatar :-|
    sjkadasdhja

    До коментар [#1] от "kdo52372883":

    За каква играчка говорим, щом предлагат по-ниските цени? И защо изобщо броиш свинята за играч? Парите и фирмите са на ДПС, управлението - също. А ДПС са си старите комуняги. Те ще имат дял от всякакви поръчки, със и без ДП. Много по-вероятно е да облажат повече от "Автомагистрали".

    Истината е, че Автомагистрали са държавно дружество, така че едни пари просто се завъртат. Тъй като работят с подизпълнители, трябва да обявят и по-голяма сума като цени. Не би ме учудило самото задание да е по тяхна тайна експертиза.

    Ако не искате, гласувайте само за партии които не фигурират в настоящия парламент. Докато не улучите. "Всички са маскари" не работи като подход. Доказано.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK