Държавната "Автомагистрали" и "АБ" получиха поддръжката на "Тракия" и "Марица"

Разликите в ценовите оферти на двете компании за някои еднакви дейности са фрапиращи

Дългосрочните договори за поддържане са идеални за компаниите, тъй като може да се възлагат без поръчка допълнителни дейности и да се надхвърля общата сума
Дългосрочните договори за поддържане са идеални за компаниите, тъй като може да се възлагат без поръчка допълнителни дейности и да се надхвърля общата сума    ©  Мария Съботинова
Дългосрочните договори за поддържане са идеални за компаниите, тъй като може да се възлагат без поръчка допълнителни дейности и да се надхвърля общата сума
Дългосрочните договори за поддържане са идеални за компаниите, тъй като може да се възлагат без поръчка допълнителни дейности и да се надхвърля общата сума    ©  Мария Съботинова

В следващите пет години държавната компания "Автомагистрали" ще поддържа магистрала "Тракия" между Стара Загора и Бургас. Хасковската строителна фирма "АБ" пък ще отговаря за магистрала "Марица", както и досега.

Това става ясно от протоколите на Агенция "Пътна инфраструктура" (АПИ) по поръчката за поддържане на магистралите. Договори ще се подпишат, ако няма жалби в Комисията за защита на конкуренцията. Това, което фрапира обаче, са странните ценови разминавания между двата победителя в отделните дейности. Те стигат до няколко пъти разлика за едни и същи неща.

По другите позиции - за "Хемус" и "Тракия" между София и Пловдив, има конкуренция, тъй като оферти подадоха повече кандидати. От АПИ обясниха пред "Капитал", че оценителната комисия все още разглежда техните оферти.

Първите петгодишни победители

"Автомагистрали" е фирма с принципал Министерство на регионалното развитие и благоустройството, което отговаря и за АПИ. Единствената функция на дружеството е да изпълнява подобни поръчки на пътната агенция, като често използва и подизпълнители. Прогнозната стойност на поддържането на "Тракия", за което е избрана компанията, е 11.8 млн.лв. "Автомагистрали" участва в търга и за поддържането на "Тракия" между София и Пловдив, както и за участък от "Хемус", но там и други компании са подали оферти.

"АБ" пък ще сключи договор за "Марица" с прогнозна цена 16.4 млн. Фирмата е акционерно дружество със съвет на директорите, в който влизат Красен Оханян, Трифон Трифонов, Тенчо Пасков, Димитър Петков и Радостина Николова. В сектора се говореше за свързаност между компанията и Делян Пеевски, след като тя започна да печели изведнъж големи поръчки, по подобие на модела на "Водстрой 98". Фирмата строи и жп-линията от София до Елин Пелин с унгарски партньор и има малък дял в обединението, което строи магистрала "Струма" между Благоевград и Крупник.

Странните ценови разлики

В офертата се взимат предвид единичните цени, като възложителят АПИ е определил прагове на тези стойности. Офертата на "Автомагистрали" почти винаги е равна на тези пределни цени.

Цените на "Автомагистрали" почти за всичко са по-високи отколкото на "АБ", става ясно от документите. В някои случаи разликата на материали например е странна. Цената на еднакви решетки за шахти в офертата на "Автомагистрали" са 141 лв., а на "АБ" - 52 лв. на брой. Освен това в механизацията се забелязват също подобни разлики. Например влекачът на "Автомагистрали" ще струва 204 лв., а на "АБ" - 88 лв. с ДДС.

При пясъкоструйната машина разликата е подобна - 286 лв. при държавната компания срещу 100 лв. на хасковската. В материалите подобни примери има също, като една от най-фрапиращите разлики е за тон магнезиева луга - "Автомагистрали" го предлагат за 125 лв., а "АБ" - за цели 914 лв.

Освен странните разлики, поръчките за поддържане са възможност за възлагане на нови дейности за десетки милиони без обявяване на нови търгове и така въпросните компании получават допълнителни приходи.

Както е посочено в документацията на настоящата поръчка: "Сумата от всички плащания по договор за съответна обособена позиция за целия срок на изпълнението му може да надвишава определената в настоящата документация и в него максимална прогнозна стойност".