С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
1 12 дек 2018, 12:44, 7926 прочитания

България е под мониторинг в системата "Зелена карта" (допълнена)

Поводът е продължаващият проблем с неплатени щети в чужбина от "Лев инс". Засега шофьорите няма да бъдат пряко засегнати

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
България е под мониторинг от международната система "Зелена карта" заради неплащане на щети с български автомобили в чужбина. Това потвърди пред "Капитал" председателят на българското бюро "Зелена карта" Орлин Пенев. По неофициална информация поводът за санкцията е продължаващият проблем с лидера при задължителната полица "Гражданска отговорност" - "Лев инс". Компанията смята, че е източвана от международните си кореспонденти, и отказва да превежда плащания по катастрофи зад граница, което създаде търкания и предупреждение за евентуален мониторинг още през 2017 г. Засега процедурата няма да засегне шофьорите, но ще натовари финансово застрахователните компании. Това може да доведе до допълнително вдигане на цената на задължителната застраховка "Гражданска отговорност", която и без това тази есен се очерта като взривоопасна тема и за да не се случи, дори управляващите прибегнаха до законови промени, действащи със задна дата.

Не е като да нямаше предупреждение


България е първата страна - членка на международната система "Зелена карта", която попада в процедура по мониторинг, като засега страната не е изключена от гаранционната схема и негативни последствия за шофьорите засега няма да има. Това се случва повече от година след като проблемът с неплащането на щети по катастрофи в чужбина доби видимост.

За пръв път той бе забелязан официално през есента на 2017, когато Съветът на бюрата уличи два застрахователя - най-големият по пазарен дял в автомобилните застраховки "Лев инс" (което в сектора се приема за контролирано от Алексей Петров) и "ДаллБогг: Живот и здраве" (собственост на Тихомир Каменов), в неплащане на щети в чужбина. Те обясниха, че причина за това са спорове с кореспондентите им зад граница, като впоследствие "ДаллБогг" изплати всички претенции, но за "Лев инс" останаха висящи искове.

По тази причина гаранционният депозит на застрахователя в националното бюро "Зелена карта" бе увеличен на максималните 5 млн. евро, като по неофициална информация на "Капитал" в даден момент за период по-дълъг от нормативно допустимите 14 дни "Лев инс" е бил с непопълнен депозит. КФН не се е задействала по случая, макар да има право да спре дейността на застрахователя за такова действие.



В телефонен разговор изпълнителният директор на застрахователя Павел Димитров каза, че към днешна дата депозитът е възстановен в пълния му размер.

Как от частен проблемът стана общ

Неподновяването на задължителните депозити от застрахователите създава ликвидни проблеми в националното бюро, към което се отнасят исковете за щети в чужбина. За да се гарантира, че то ще има с какво да покрие плащанията, през пролетта от него бе изискано да внесе общ депозит за пазара в размер на 4 млн. евро. Те бяха събрани от всички застрахователи, предлагащи автомобилни застраховки в България.

"Бюрото беше под неформално наблюдение от февруари, когато бе поискана и внесена гаранция от целия застрахователен пазар в размер на 4 млн. евро. Сега с писмо до националното бюро "Зелена карта" от Съвета на бюрата са наложили още две мерки - осигуряването на презастрахователен договор за целия пазар и ежемесечни отчети за финансовото състояние на националното бюро", каза председателят му Орлин Пенев.
Той не каза на колко възлизат висящите и неплатени към момента претенции по катастрофи в чужбина.

В застрахователните среди приемат наложения мониторинг като действие със сериозни финансови последствия. Само сключването на презастрахователен договор за пазара би коствал 20 млн. евро, които индустрията ще трябва да плати, коментира експерт. Това би бил още един разход, който ще се прехвърли към цената задължителната полица "Гражданска отговорност", което би довело до допълнителното й поскъпване.

Къде са институциите

Проблемът със "Зелена карта" беше една от причините за проверка на ДАНС и КФН в няколко застрахователя, за която стана ясно, че е започнала през октомври и няма данни дали е приключила и с какви резултати. Явно обаче въпреки нея ситуацията с международната гаранционна система се е влошила. Резултатът е показателен за ликвидни проблеми в системата, които КФН би следвало да адресира.

Новото изостряне на проблемите в сектора идва след отстраняването на ресорния зам.-председател на органа Ралица Агайн заради случая с фалиралия кипърски застраховател "Олимпик" това лято. Липсата на титуляр на поста, който временно се заема от Владимир Савов, също може частично да обясни пасивността на регулатора, макар и при предишното ескалиране на проблема през есента на 2017 г. комисията също да не се намеси активно.

"Капитал" не успя да се свърже по телефона с председателя на комисията Карина Караиванова и с ресорния й заместник. Вестникът изпрати въпроси до КФН по темата и очаква отговорите на институцията.

В коментар от Facebook страницата си съпредседателя на "Зелените" и член на ръководството на "Демократична България" Владислав Панев отправи няколко въпроса по темата сред които "Вярно ли е, че шефовете на КФН са заплашвани от поднадзорно лице с протести, компромати и какво ли не още, за да не си вършат работата?" и "Вярно ли е, че чадърът над това лице (Алексей Петров) го държи лично премиерът Борисов? Затова и КФН е в ступор."
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Вечерни новини: Разходите за труд растат силно, бъдещите тол-такси в Германия са незаконни 1 Вечерни новини: Разходите за труд растат силно, бъдещите тол-такси в Германия са незаконни

И още: САЩ пращат войници в Близкия изток заради Иран; Facebook ще пусне догодина собствена дигитална валута Libra

18 юни 2019, 1382 прочитания

Разходите за труд в България растат с втория най-висок темп в ЕС Разходите за труд в България растат с втория най-висок темп в ЕС

Работодателите са заделили средно с 12.3% повече за персонал през първото тримесечие спрямо година по-рано

18 юни 2019, 1014 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "България" Затваряне
Инфлацията се забави до 3.1% през ноември

Основните причини са по-умереното увеличение на цените на горивата и спад при някои хранителни продукти

Garitage Park и казахските милиони

Големият имотен проект в София е собственост семейството на Аслан Мусин, който до 2012 г. е считан за дясна ръка на Назарбаев

Ами ако утре и Amazon пусне пари?

Моделите на разплащане и средствата за това ще се променят и то благодарение на компании извън банковия сектор

Миролио продаде дела си в "Булгартабак" за 26.6 млн. лв.

През фондовата борса бяха прехвърлени 7.22% от капитала, които отговарят точно на дела на италианския бизнесмен

"Съгласие" купи животозастрахователния портфейл на "Дженерали" (коригирана)

Сделката е сключена в началото на декември, след като италианската компания обяви, че в България ще се съсредоточи само върху общото застраховане

20 въпроса: Полина Лъжанска

д-р Лъжанска е сред инициаторите на сайта CancerCare.bg и благотворителния маратон Race for the Cure

Sweet Dreams (Are Made Of This)

Ани Ленъкс изненада почитателите си с изложба-автопортрет