Правителството насочи над милиард от излишъка към магистрала "Хемус"
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Правителството насочи над милиард от излишъка към магистрала "Хемус"

Общата дължина на Хемус от София до Варна е 420 км, от които са изградени 170

Правителството насочи над милиард от излишъка към магистрала "Хемус"

Управляващите гласуваха и още допълнителни разходи за над 350 млн. лв. основно за военните, пътища и МВР

Вера Денизова
10157 прочитания

Общата дължина на Хемус от София до Варна е 420 км, от които са изградени 170

© Юлия Лазарова


След като две години по милиард от излишъка в бюджета отиваха за спорната програма за саниране, през тази малко по-голяма сума ще се насочи към по-смислен проект - изграждане на 134 км от магистрала "Хемус" до Велико Търново. Това стана ясно след правителственото заседание днес. Парите, които са 1.35 млрд. лв., или по 10 млн. лв. на километър, се дават по бюджета на регионалното ведомство, но крайният им получател е Агенция "Пътна инфраструктура".

Тази година ще е поредната, в която държавният бюджет се планира на минус, но вместо това се трупа излишък, който се разпределя основно през декември. Към ноември преизпълнението на приходите над разходите на касова основа е почти 3 млрд. лв., като голяма част от парите вече са разпределени. Освен едрата сума за "Хемус" на днешното заседание на Министерския съвет са гласувани още над 350 млн. лв. по бюджетите на различни ведомства и общини (виж карето как се разпределят).

50 годишната магистрала

"Северна България винаги е била приоритет на правителството, а изграждането на автомагистрала "Хемус" трябва да стане необратимо", заяви премиерът Бойко Борисов, цитиран от "Фокус". На заседанието на правителството бяха поканени и кметовете на Варна, Търговище, Севлиево, Търново, Ловеч и Плевен, пред които Борисов отчете "изпълнение на предизборен приоритет за съживяване на Северна България". Не беше подчертано, но е очевидно, че премиерът им подава коз за предстоящите следващата есен местни избори. На свой ред пък градоначалниците побързаха да му благодарят публично, от Камарата на строителите също не скриха своето задоволство, след като в същия ден протестираха в София "заради опетненото си име".

Икономисти от години посочват липсата на добра инфраструктура като един от основните фактори за икономическото изоставане и за обезлюдяването на тази част от страната в сравнение с Южна България. Още повече че строителството на "Хемус" започва преди няколко десетилетия. Първата й копка е в далечната 1974 г., а на нея присъства Тодор Живков.

Сега тези 1.349 млрд. лв. са за изграждането на 134.2 км от "Хемус". Става въпрос за отсечката от п.в. "Боаза" до Велико Търново. Общата дължина на магистралата от София до Варна е 420 км, от които към момента са изградени 170. Строителният министър Петя Аврамова припомни, че в момента се строят 26 км от аутобана - отсечката Ябланица-Боаза – 9.3 км, и Буховци – Белокопитово – 16.32 км. Така без финансиране ще са последните около 90 километра.

За набелязания участък от магистралата до Търново все още няма обявени търгове за строителство. Ще отнеме месеци, ако не и години, да бъде направена цялата процедура по обявяване на обществените поръчки, кандидатстване, обжалване и т.н. Затова въпросът е и как чисто счетоводно правителството ще "похарчи" милиарда сега, но ще може да го ползва през следващите няколко години (правилото по принцип е, че в края на годината неизхарчените пари отиват във фискалния резерв и после трудно се вадят).

Единият вариант да се издаде този празен чек е да бъде създадена нова държавна компания, чийто капитал да бъде увеличен с въпросните 1.35 млрд. лв., подобно на 500-те млн. лв, които бяха отпуснати на ДКК и които минаха като финансиране под черта. Другият вариант е подобно на програмата за саниране парите да стоят в специална сметка на регионалното министерство в БНБ, която – грубо казано - работеше като извънбюджетна. "Капитал" изпрати запитване до АПИ и все още чака отговори от агенцията.

Откъде идват парите

Към края на ноември касовият излишък е над 2.8 млрд. лв. по предварителни оценки на Министерството на финансите. В същото време по закон консолидираният бюджет е планиран на дефицит от 1.3 млрд. лв.

През есента обаче стана ясно, че управляваното от Владислав Горанов ведомство планира 2018 г. да завърши с преизпълнение около 0.5% от БВП, или около 600 млн. лв. Още 500 млн. лв., които на касова основа се отчитат като плюс, реално вече са дадени като финансиране под черта на Държавната консолидационна компания за ремонти на язовирите. От сметката трябва да се извадят и около 100 млн. лв. за увеличението на заплатите на полицаите след протеста им в началото на годината. Така екстра парите през ноември и декември остават консервативно около 1.7 млрд. лв., които бяха разпределени с решения на министрите само на днешния Министерски съвет.

Още 350 млн. лв. - за ремонти, "Майкрософт", МВР ...

На днешното си заседание правителството разпредели и още част от излишъка, като раздаде допълнително по бюджетните на различни ведомства и общини над 350 млн. лв. Ето за какво отива по-голямата част от сумата:

- 113 млн. лв. за Министерството на отбраната. Заедно със 134 млн. лв., отпуснати на предишното заседание на правителството общо парите, които ведомството на Красимир Каракачанов ще разпредели допълнително, са 250 млн. лв. Те са основно за ремонти на казармите и на летателна техника.

- 158 млн. лв. по бюджета на регионалното министерство за пътни ремонти, като сред големите проекти са реконструкцията на първокласния път Слънчев бряг - Бургас и обходният път на гр. Ахелой и Пловдив - Асеновград.

- 5.6 млн. лв. за санкции по европроекти за периода 2007-13 г.

- 731 хил лв. за допълнително финансиране на детски градини и училища.

- 25.9 млн. лв. за Министерския съвет, от които най-голямата сума - 23.3 млн. лв., са "за предоставяне на софтуерната осигуровка за програмни продукти на "Майкрософт".

- 3.7 млн. лв. за увеличаване на капитала на "Национална спортна база", които да се използват за изграждане на спортна зала в Кърджали.

- 1.9 млн. лв. за Министерството на външните работи за командировъчни на дългосрочно командированите служители в задграничните ни представителства и за софтуерна поддръжка на Националната визова информационна система.

- 7 млн. лв. за държавните културни институти за сценични изкуства. Средствата за театрите обаче са за сметка на преизпълнение на собствените им приходи.

- 6.7 млн. лв. за Комисията за защита от дискриминация, Националната служба за охрана, Държавната агенция "Разузнаване", Националния статистически институт и община Марица за кръстовище.

- 30 млн. лв. за МВР, от които 7 млн. лв. за "дейности по издаването на българските лични документи".

Останалите пари са за текуща издръжка.

След като две години по милиард от излишъка в бюджета отиваха за спорната програма за саниране, през тази малко по-голяма сума ще се насочи към по-смислен проект - изграждане на 134 км от магистрала "Хемус" до Велико Търново. Това стана ясно след правителственото заседание днес. Парите, които са 1.35 млрд. лв., или по 10 млн. лв. на километър, се дават по бюджета на регионалното ведомство, но крайният им получател е Агенция "Пътна инфраструктура".

Тази година ще е поредната, в която държавният бюджет се планира на минус, но вместо това се трупа излишък, който се разпределя основно през декември. Към ноември преизпълнението на приходите над разходите на касова основа е почти 3 млрд. лв., като голяма част от парите вече са разпределени. Освен едрата сума за "Хемус" на днешното заседание на Министерския съвет са гласувани още над 350 млн. лв. по бюджетите на различни ведомства и общини (виж карето как се разпределят).


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

9 коментара
  • 1
    qvd50491823 avatar :-?
    Костадин Иванов

    Тези къчове с излишъците ги хвърляше още правителството на Сакса.
    Тогава видяхме чешмички.
    Сега да видим дали ще има магистрала.

  • kratun.ko

    Щом има такива големи излишъци, защо се увеличава още данъчната тежест?

  • 3
    daniboy avatar :-|
    Daniboy

    "Общата дължина на магистралата от София до Варна е 420 км, от които към момента са изградени 170. "

    Това не го разбрах много-много.
    Как така хем е магистрала, хем не е изградена даже и наполовина?

  • 4
    aslkflasfka avatar :-|
    aslkflasfka

    До коментар [#2] от "kratun.ko":

    Увеличават се осигуровките. Защото не правим деца и бягаме в чужбина. Това са сред малкото плащания, от които не крадат.

  • 5
    mrhide avatar :-P
    MrHide

    Всичко изглежда добре планирано щом толкова бързо е прието...

  • 6
    kratun.ko avatar :-|
    kratun.ko

    Не само осигуровките. Какво да кажем за данъците за имоти и МПС?

  • ivanko77

    Извинявам се, но реално излишък НЯМА! Има неизпълнение на бюджета в частта за капиталови разходи и правителството, за да прикрие немощта си, пренасочва виртуално едни пари, които няма как да бъдат "усвоени" преди 2021, същото като онова виртуално чудо със "санирането", което има да се изпълнява още поне 1-2 години. Това са виртуално върнати пари б оборота, а реално ги няма там!

  • 8
    bratdomingo avatar :-|
    bratdomingo

    До коментар [#2] от "kratun.ko":

    защото едни кресливи хора постоянно искат още и още пари, затова

  • 9
    jumbojet avatar :-|
    Дневник пропагандна газета

    Крайно време е да има магистрала. Затова вместо да ревете срещу този дето е отпуснал пари, отидете да плюете срещу всички дето се мотаха 50 години и не я построиха.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK