Двама бивши шефове на АПИ получиха обвинения за смъртния случай в тунел "Ечемишка"

Прокуратурата смята Лазар Лазаров, Дончо Атанасов и още четири длъжностни лица от пътната агенция за отговорни за трагичното състояние на тунела на "Хемус", където умря жена

Тунел "Ечемишка" е в лошо състояние от над десет години, но никой не поема отговорност да го поправи, докато съоръжението не уби човек
Тунел "Ечемишка" е в лошо състояние от над десет години, но никой не поема отговорност да го поправи, докато съоръжението не уби човек    ©  Юлия Лазарова
Тунел "Ечемишка" е в лошо състояние от над десет години, но никой не поема отговорност да го поправи, докато съоръжението не уби човек
Тунел "Ечемишка" е в лошо състояние от над десет години, но никой не поема отговорност да го поправи, докато съоръжението не уби човек    ©  Юлия Лазарова

Две години след като паднало осветително тяло уби на място жена, пътуваща в автомобил през тунел "Ечемишка" на магистрала "Хемус", прокуратурата подведе под отговорност шест длъжностни лица от Агенция "Пътна инфраструктура".

Двама от тях са бивши ръководители на агенцията: Лазар Лазаров, който беше председател на управителния съвет (УС) и при двете правителства на Борисов до оставката си в края на 2016 г.

Това е второ обвинение за Лазаров, който беше подведен под отговорност и за безстопанственост, констатирана във връзка със строежа на магистрала "Марица".

Обвинен е и Дончо Атанасов, който е член на УС на АПИ и беше председател в периода 2016-2017 г. Точно след случая в "Ечемишка" служебният министър на регионалното развитие Спас Попниколов го понижи в член на съвета, а за председател назначи Пирин Пенчев.

Останалите обвинени са Илиана Захариева, член на УС, Георги Златев, директор на дирекция "Поддържане на пътната инфраструктура" в АПИ и служител по транспорта, Надя Сачанска, началник отдел "Основен ремонт и поддържане" на дирекция "Поддържане на пътната инфраструктура" в АПИ и служител по транспорта, и Георги Фучеджиев – старши експерт в отдел "Основен ремонт" на дирекция "Поддържане на пътната инфраструктура". Златев беше обвинен още през февруари 2017 г. и беше уволнен от АПИ.

Окръжна прокуратура - София, смята, че шестимата служители "при условията на независимо съпричиняване са нарушили правилата за експлоатация на пътно съоръжение" и заради непредпазливост са причинили смъртта на жената.

Чудовищна безотговорност

Тунел "Ечемишка" е скандален случай, който добре демонстрира безотговорността на пътната агенция. За опасността в тунела се знае от години. Причината за инцидента пък е "липсата на нормална експлоатационна поддръжка на конструкцията и оставянето й без антикорозионна защита повече от 20 години" според прокуратурата.

От 2004 г. държавното дружество "Автомагистрали", което отговаря за поддръжката на "Хемус", са изпратили множество писма, доклади, констативни протоколи и други документи за тежкото състояние на осветителната уредба и носещата конструкция, но АПИ не са предприели същински действия.

Още през 2005 г., по време на управлението на Сергей Станишев, тунелът е обявен за опасен и създаващ предпоставки за "възникване на пътнотранспортни произшествия с непредвидими последствия и възможни човешки жертви".

Така през 2005 г. АПИ възлага без обявяване на търг поръчка за ремонта му, тъй като съоръжението било в "аварийно състояние". Тогава въпреки изплатения аванс от 2.4 млн. лв. на консорциум "Технострой 2001 - Курортно строителство" ремонт изобщо не се осъществява.

През 2009 г. е имало два инцидента в тунела, като автомобили блъскат паднали на пътното платно лампи, а през 2010 г. лампа пада върху друга кола.

"При извършеното изследване е установено, че след 2010 г. стоманената конструкция на съоръжението е станала потенциално опасна за експлоатация, а от 2015 г. конструкцията се е намирала в аварийно състояние", посочват от Окръжна прокуратура - София.

В средата на 2015 г. АПИ е сключила договор с "Ферокс къмпани", на което е възложила извършването на оценка на текущото състояние на осветителните уредби на тунела. В началото на януари 2016 г. фирмата изпраща доклад до АПИ, в който е посочено, че "осветителните тела падат върху платното, че конструкцията е със сериозна пробивна корозия на много места и самоволно падат парчета върху пътното платно и движещите се автомобили, че положението в "Ечемишка" е най-зле, като там инсталацията може да се определи като опасна". Нищо от това не е подтикнало агенцията към действия преди фаталния случай.