С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
13 дек 2018, 16:36, 2871 прочитания

Двама бивши шефове на АПИ получиха обвинения за смъртния случай в тунел "Ечемишка"

Прокуратурата смята Лазар Лазаров, Дончо Атанасов и още четири длъжностни лица от пътната агенция за отговорни за трагичното състояние на тунела на "Хемус", където умря жена

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Две години след като паднало осветително тяло уби на място жена, пътуваща в автомобил през тунел "Ечемишка" на магистрала "Хемус", прокуратурата подведе под отговорност шест длъжностни лица от Агенция "Пътна инфраструктура".

Двама от тях са бивши ръководители на агенцията: Лазар Лазаров, който беше председател на управителния съвет (УС) и при двете правителства на Борисов до оставката си в края на 2016 г.



Това е второ обвинение за Лазаров, който беше подведен под отговорност и за безстопанственост, констатирана във връзка със строежа на магистрала "Марица".

Обвинен е и Дончо Атанасов, който е член на УС на АПИ и беше председател в периода 2016-2017 г. Точно след случая в "Ечемишка" служебният министър на регионалното развитие Спас Попниколов го понижи в член на съвета, а за председател назначи Пирин Пенчев.

Останалите обвинени са Илиана Захариева, член на УС, Георги Златев, директор на дирекция "Поддържане на пътната инфраструктура" в АПИ и служител по транспорта, Надя Сачанска, началник отдел "Основен ремонт и поддържане" на дирекция "Поддържане на пътната инфраструктура" в АПИ и служител по транспорта, и Георги Фучеджиев – старши експерт в отдел "Основен ремонт" на дирекция "Поддържане на пътната инфраструктура". Златев беше обвинен още през февруари 2017 г. и беше уволнен от АПИ.



Окръжна прокуратура - София, смята, че шестимата служители "при условията на независимо съпричиняване са нарушили правилата за експлоатация на пътно съоръжение" и заради непредпазливост са причинили смъртта на жената.

Чудовищна безотговорност

Тунел "Ечемишка" е скандален случай, който добре демонстрира безотговорността на пътната агенция. За опасността в тунела се знае от години. Причината за инцидента пък е "липсата на нормална експлоатационна поддръжка на конструкцията и оставянето й без антикорозионна защита повече от 20 години" според прокуратурата.

От 2004 г. държавното дружество "Автомагистрали", което отговаря за поддръжката на "Хемус", са изпратили множество писма, доклади, констативни протоколи и други документи за тежкото състояние на осветителната уредба и носещата конструкция, но АПИ не са предприели същински действия.

Още през 2005 г., по време на управлението на Сергей Станишев, тунелът е обявен за опасен и създаващ предпоставки за "възникване на пътнотранспортни произшествия с непредвидими последствия и възможни човешки жертви".

Така през 2005 г. АПИ възлага без обявяване на търг поръчка за ремонта му, тъй като съоръжението било в "аварийно състояние". Тогава въпреки изплатения аванс от 2.4 млн. лв. на консорциум "Технострой 2001 - Курортно строителство" ремонт изобщо не се осъществява.

През 2009 г. е имало два инцидента в тунела, като автомобили блъскат паднали на пътното платно лампи, а през 2010 г. лампа пада върху друга кола.

"При извършеното изследване е установено, че след 2010 г. стоманената конструкция на съоръжението е станала потенциално опасна за експлоатация, а от 2015 г. конструкцията се е намирала в аварийно състояние", посочват от Окръжна прокуратура - София.

В средата на 2015 г. АПИ е сключила договор с "Ферокс къмпани", на което е възложила извършването на оценка на текущото състояние на осветителните уредби на тунела. В началото на януари 2016 г. фирмата изпраща доклад до АПИ, в който е посочено, че "осветителните тела падат върху платното, че конструкцията е със сериозна пробивна корозия на много места и самоволно падат парчета върху пътното платно и движещите се автомобили, че положението в "Ечемишка" е най-зле, като там инсталацията може да се определи като опасна". Нищо от това не е подтикнало агенцията към действия преди фаталния случай.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Трудните книжки Трудните книжки

Министерството на труда предлага подмяна на сегашните трудови книжки с нови, без да може да обясни защо не ги цифровизира

6 дек 2019, 547 прочитания

Мая Манолова учреди гражданския си проект "Изправи се, България" 1 Мая Манолова учреди гражданския си проект "Изправи се, България"

Бившият омбудсман обеща, че сдружението няма да прерасне в партия, а ще се бори за защита на гражданските права

6 дек 2019, 750 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Политика" Затваряне
Столична община ще обособи нови 400 до 500 паркоместа за Витоша

Толкова можело да се направи за достъпа до планината с минимални средства и намеса

Още от Капитал
За кого е модерната MBA диплома

MBA отдавна вече не е просто образование по мениджмънт, като фокусът се е изместил към обучение в лидерство

Производители на светове

Българската компания за виртуална реалност ZenArt разработва различни сюжети, включващи истински и легендарни места

Криворазбраната категоризация на AirBnB

Валери Симеонов и Менда Стоянова предложиха първо категоризация, а после само регистрация на апартаментите в платформите

Нов кмет, нова такса смет

Една от основателните причини за ръста на местните данъци и такси е увеличената цена за депониране, кои са другите

Нова концепция: Bagri by Boykovski

"Искаме да придадем повече характер на заведението и на храната, която предлагаме"

Камион желание

Отново за мобилните кухни, уличната храна и къде да я опитаме този месец

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10