Двама бивши шефове на АПИ получиха обвинения за смъртния случай в тунел "Ечемишка"
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Двама бивши шефове на АПИ получиха обвинения за смъртния случай в тунел "Ечемишка"

Тунел "Ечемишка" е в лошо състояние от над десет години, но никой не поема отговорност да го поправи, докато съоръжението не уби човек

Двама бивши шефове на АПИ получиха обвинения за смъртния случай в тунел "Ечемишка"

Прокуратурата смята Лазар Лазаров, Дончо Атанасов и още четири длъжностни лица от пътната агенция за отговорни за трагичното състояние на тунела на "Хемус", където умря жена

Мила Чернева
3684 прочитания

Тунел "Ечемишка" е в лошо състояние от над десет години, но никой не поема отговорност да го поправи, докато съоръжението не уби човек

© Юлия Лазарова


Две години след като паднало осветително тяло уби на място жена, пътуваща в автомобил през тунел "Ечемишка" на магистрала "Хемус", прокуратурата подведе под отговорност шест длъжностни лица от Агенция "Пътна инфраструктура".

Двама от тях са бивши ръководители на агенцията: Лазар Лазаров, който беше председател на управителния съвет (УС) и при двете правителства на Борисов до оставката си в края на 2016 г.

Това е второ обвинение за Лазаров, който беше подведен под отговорност и за безстопанственост, констатирана във връзка със строежа на магистрала "Марица".

Обвинен е и Дончо Атанасов, който е член на УС на АПИ и беше председател в периода 2016-2017 г. Точно след случая в "Ечемишка" служебният министър на регионалното развитие Спас Попниколов го понижи в член на съвета, а за председател назначи Пирин Пенчев.

Останалите обвинени са Илиана Захариева, член на УС, Георги Златев, директор на дирекция "Поддържане на пътната инфраструктура" в АПИ и служител по транспорта, Надя Сачанска, началник отдел "Основен ремонт и поддържане" на дирекция "Поддържане на пътната инфраструктура" в АПИ и служител по транспорта, и Георги Фучеджиев – старши експерт в отдел "Основен ремонт" на дирекция "Поддържане на пътната инфраструктура". Златев беше обвинен още през февруари 2017 г. и беше уволнен от АПИ.

Окръжна прокуратура - София, смята, че шестимата служители "при условията на независимо съпричиняване са нарушили правилата за експлоатация на пътно съоръжение" и заради непредпазливост са причинили смъртта на жената.

Чудовищна безотговорност

Тунел "Ечемишка" е скандален случай, който добре демонстрира безотговорността на пътната агенция. За опасността в тунела се знае от години. Причината за инцидента пък е "липсата на нормална експлоатационна поддръжка на конструкцията и оставянето й без антикорозионна защита повече от 20 години" според прокуратурата.

От 2004 г. държавното дружество "Автомагистрали", което отговаря за поддръжката на "Хемус", са изпратили множество писма, доклади, констативни протоколи и други документи за тежкото състояние на осветителната уредба и носещата конструкция, но АПИ не са предприели същински действия.

Още през 2005 г., по време на управлението на Сергей Станишев, тунелът е обявен за опасен и създаващ предпоставки за "възникване на пътнотранспортни произшествия с непредвидими последствия и възможни човешки жертви".

Така през 2005 г. АПИ възлага без обявяване на търг поръчка за ремонта му, тъй като съоръжението било в "аварийно състояние". Тогава въпреки изплатения аванс от 2.4 млн. лв. на консорциум "Технострой 2001 - Курортно строителство" ремонт изобщо не се осъществява.

През 2009 г. е имало два инцидента в тунела, като автомобили блъскат паднали на пътното платно лампи, а през 2010 г. лампа пада върху друга кола.

"При извършеното изследване е установено, че след 2010 г. стоманената конструкция на съоръжението е станала потенциално опасна за експлоатация, а от 2015 г. конструкцията се е намирала в аварийно състояние", посочват от Окръжна прокуратура - София.

В средата на 2015 г. АПИ е сключила договор с "Ферокс къмпани", на което е възложила извършването на оценка на текущото състояние на осветителните уредби на тунела. В началото на януари 2016 г. фирмата изпраща доклад до АПИ, в който е посочено, че "осветителните тела падат върху платното, че конструкцията е със сериозна пробивна корозия на много места и самоволно падат парчета върху пътното платно и движещите се автомобили, че положението в "Ечемишка" е най-зле, като там инсталацията може да се определи като опасна". Нищо от това не е подтикнало агенцията към действия преди фаталния случай.

Две години след като паднало осветително тяло уби на място жена, пътуваща в автомобил през тунел "Ечемишка" на магистрала "Хемус", прокуратурата подведе под отговорност шест длъжностни лица от Агенция "Пътна инфраструктура".

Двама от тях са бивши ръководители на агенцията: Лазар Лазаров, който беше председател на управителния съвет (УС) и при двете правителства на Борисов до оставката си в края на 2016 г.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK