С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
9 14 дек 2018, 17:36, 8591 прочитания

Най-драматичната магистрала

Магистрала "Струма" трябва да бъде завършена до края на 2023 г., за да не се изгубят над 2 млрд. лв., но това все повече изглежда съмнително

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Магистрала "Струма" е символ на българското членство в ЕС. Нейното изграждане е връстник на влизането на България в съюза, а по всичко изглежда, че ще продължи поне до началото на следващия период - почти средата на следващото десетилетие. В лотовете на "Струма" се появяваха и изчезваха фирми, тунели, надлези, документация и дори археологически находки.

Този декември предстои поредният важен момент - "Главболгарстрой" (ГБС) открива предсрочно нови 24 км между Кресна и Сандански. Най-вероятната дата е понеделник, 17 декември. Същия ден Агенция "Пътна инфраструктура" (АПИ) ще събере и оферти за част от пътя при Кресненското дефиле - последното препятствие пред окончателното завършване на магистралата.


Драмите около пътя за Гърция обаче не спират. Все още предстои да се завършат близо 40 км магистрала и един тунел - "Железница". Тъй като строителството на "Струма" се финансира по оперативна програма "Транспорт", всичко това трябва да се случи до края на 2023 г. В противен случай България ще трябва да плати над 2 млрд. лв., инвестирани в магистралата, от националния бюджет.

Кресненското отчаяние

Новата отсечка струваше над 274 млн. лв. и е показателна за скоростта, с която може да се движи оттук нататък магистралата. За тези 24 км ГБС започна проектиране в края на 2015 г. Това е отсечка, която не е в природен парк и има 7 моста и 10 надлеза от най-простия вид - селскостопански. Тази отсечка отне три години.



Сега да видим какво предстои с отсечката при Кресненското дефиле. След години спорове между екологични организации и държавата природозащитниците като че ли загубиха битката. Според тях трафикът трябваше да се изнесе напълно от дефилето, но правителството подкрепи вариант, при който се използва съществуващият път в едната посока, а пътят от Гърция до София да минава източно от дефилето. Оценката за въздействие върху околната среда подкрепи този вариант. Екоорганизациите още не са се предали напълно, но ако приемем, че това ще е работният вариант, ето как изглежда той.

Участъкът беше разделен на две поръчки, като АПИ удължи сроковете за подаване на оферти и вместо през ноември кандидатите имат време до средата на декември. Единият търг в момента е блокиран от жалба в Комисията за защита на конкуренцията, която вече е образувала производство. Към момента правителството не е подало и апликационната форма за европейското финансиране за тази отсечка, като от АПИ уточниха, че това ще се случи до март.

Дори ако всички жалби бъдат разрешени бързо, а до втората половина на годината бъде подписан договор, това отново поставя "Струма" на ръба. Задължителната крайна дата е 2023 г., което означава същият срок като за сега откритата отсечка. С тази разлика, че Кресненското дефиле е резерват, което изисква много повече внимание при работата, а второто платно има освен 7 тунела и 12 надлеза цели 21 виадукта, някои от които са на недостигана досега в страната височина.

Всичко това - ако не се появят затруднения при строителството. Отсечката между Благоевград и Крупник например се строи от обединение с водещ партньор "Грома Холд" (бившата "Агромах"). Те също имат договор от декември 2015 г., но започнаха строителството чак през август 2017 г., а изненадващите археологически разкопки край Благоевград ги блокираха почти напълно. Уверенията са, че лотът ще е готов в края на лятото на 2019 г., при това - на цената на пълно разрушаване на намерената археология.

За десерт - "Железница"

"Главболгарстрой" имат да построят и 720 м участък точно преди тунел "Железница" в посока Гърция, като проектирането вече е започнало. "ПСТ груп" пък подписаха договор за 1.4 км след тунела за 18 млн. лв.

Самият тунел обаче също е сериозен проблем. Поръчката беше обявена три пъти, всеки път с проблеми. При първия опит изчезнаха части от офертите на два кандидата, които после бяха намерени в дома на член на оценителната комисия. При второто обявяване пък се оказа, че има проблеми в заданието и търгът трябва да се прекрати отново. Година след третото начало на поръчката за строител беше избрана компанията "Джи Пи груп". След като заради скандалите около фирмата - например разследването на "Биволъ" "Джи Пи гейт" и станалият нарицателен ремонт на столичната улица "Граф Игнатиев", Бойко Борисов обяви, че иска фирмата да бъде изключена от търгове, тя заяви, че ще се откаже от поръчката за 185 млн. лв. без ДДС.

От АПИ обаче обясниха пред "Капитал", че официален отказ от фирмата не са получили до този момент, така че съдбата на тунела не е ясна. В случай, че "Джи Пи" все пак се оттеглят, най-вероятно строителството ще се предложи на ГБС, които са класирани на второ място в търга. Не е ясно дали компанията ще може да изгради и тунела в същия срок, след като трябва да строи и преди него.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

България вече няма как да отлага механизма за разследване на главния прокурор България вече няма как да отлага механизма за разследване на главния прокурор

Бойко Борисов се размина с Венецианската комисия за това как трябва да се гарантира независимост на процедурата

6 дек 2019, 608 прочитания

Трудните книжки Трудните книжки

Министерството на труда предлага подмяна на сегашните трудови книжки с нови, без да може да обясни защо не ги цифровизира

6 дек 2019, 747 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Политика" Затваряне
Президентът оспори текстове от Закона за бюджета пред Конституционния съд

Радев обнародвал закона, за да не бави бюджета, но ще брани конституционните принципи на социалната и правовата държава

Още от Капитал
Какво прави една реклама ефективна

Николай Караджов, Светослава Диновска и Радомир Иванов от агенцията Saatchi&Saatchi Sofia, пред "Капитал"

Да пазиш традицията "Под Балкана"

Животновъдната ферма на семейство Кулови край Карлово е затворила целия цикъл на производство

Четиримилиардната алтернатива

Годината е рекордна за взаимните фондове, като те са сред малкото инвестиции, които бият инфлацията, макар да има и доста на загуба

От какво боледува педиатрията

За лечението на 1.2 млн. деца в България се отделят само 11% от бюджета на здравната каса

Нова концепция: Bagri by Boykovski

"Искаме да придадем повече характер на заведението и на храната, която предлагаме"

Камион желание

Отново за мобилните кухни, уличната храна и къде да я опитаме този месец

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10