Президентът оспори текстове от Закона за бюджета пред Конституционния съд
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Президентът оспори текстове от Закона за бюджета пред Конституционния съд

Президентът Румен Радев

Президентът оспори текстове от Закона за бюджета пред Конституционния съд

Радев обнародвал закона, за да не бави бюджета, но ще брани конституционните принципи на социалната и правовата държава

7402 прочитания

Президентът Румен Радев

© Надежда Чипева


Президентът Румен Радев сезира Конституционния съд (КС) с искане за обявяване на противоконституционност на няколко текста от Закона за държавния бюджет на Република България за 2019 г., който беше обнародван само ден по-рано - в извънреден брой 103 на Държавен вестник от четвъртък, 13 декември.

В прессъобщението на президентството изрично се подчертава, че "за да не забави действието на бюджетния закон от началото на 2019 г., президентът обнародва Закона за държавния бюджет на Република България въпреки несъгласието с някои положения в него". В искането до КС пък се казва, че оспорените разпоредби ще влязат в сила от 1 януари 2019 г., но пък Конституционният съд може да бъде сезиран за противокоституционност на даден закон или разпоредба от него чак след като този закон бъде публикуван в Държавен вестник, не и преди това. По време на споровете около тазгодишните бюджетни закони имаше и коментари, че налагането на вето и бавенето на бюджета по този начин е безотговорно действие.

Държавният глава оспорва на първо място чл. 96 от бюджетния закон, според който таксата от бъдещата концесия на летище София няма да постъпват във Фонда за гарантиране устойчивост на държавната пенсионна система. Държавният глава счита това за противоречие на конституцията: "Правото на пенсионно осигуряване би останало просто една декларация, ако държавата не създава гаранции за неговото упражняване", пише президентът до съда. Ограничаването на приходоизточниците на фонда поставяло под съмнение дългосрочното изпълнение на предназначението му – да гарантира стабилността на пенсионната система.

На следващо място Румен Радев атакува пред Конституционния съд и промените в Закона за държавния служител, направени с преходните разпоредби на бюджетния закон за догодина (§ 14, т. 1, 2, 3, б. "а" и § 15). С тях най-общо се въвежда изискване за освобождаване на пенсионерите от държавната администрация. Според него "реализирането на едно конституционно право (правото на пенсия - б.а.), което не влияе негативно върху безпристрастното и законосъобразно изпълнение на държавната служба в обществен интерес, не може да направи едно лице негодно да е държавен служител".

Тези текстове предписват задължително прекратяване на правоотношенията на всички държавни служители, упражнили право на пенсия, без да се отчитат потребностите в различните администрации. Така се препятства изпълнението на публични функции, за които след уволненията на работещите пенсионери може да не се намерят кандидати, пише в мотивите на държавния глава. Според него въвеждането на нов вид несъвместимост, каквото е придобитото право на пенсия, не може да има обратно действие за вече назначени служители, а следва да се прилага занапред за новоназначените.

Президентът Румен Радев сезира Конституционния съд (КС) с искане за обявяване на противоконституционност на няколко текста от Закона за държавния бюджет на Република България за 2019 г., който беше обнародван само ден по-рано - в извънреден брой 103 на Държавен вестник от четвъртък, 13 декември.

В прессъобщението на президентството изрично се подчертава, че "за да не забави действието на бюджетния закон от началото на 2019 г., президентът обнародва Закона за държавния бюджет на Република България въпреки несъгласието с някои положения в него". В искането до КС пък се казва, че оспорените разпоредби ще влязат в сила от 1 януари 2019 г., но пък Конституционният съд може да бъде сезиран за противокоституционност на даден закон или разпоредба от него чак след като този закон бъде публикуван в Държавен вестник, не и преди това. По време на споровете около тазгодишните бюджетни закони имаше и коментари, че налагането на вето и бавенето на бюджета по този начин е безотговорно действие.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK