Нощният градски транспорт в София е на загуба от 716 хил. лв.
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Нощният градски транспорт в София е на загуба от 716 хил. лв.

Нощният градски транспорт в София е на загуба от 716 хил. лв.

Общината ще търси начин да оптимизира работата на нощните линии, които ще се движат и през 2019 г.

Десислава Лещарска
9881 прочитания

© Цветелина Белутова


Линиите на нощния градски транспорт в София, които бяха пуснати експериментално през април 2018 г., са на загуба от 716 хил. лв., стана ясно на заседание на общинската комисия по транспорт. Те ще продължат да се движат и през 2019 г., а междувременно ще се търси начин да се оптимизира работата им и да се намалят загубите, решиха съветниците. "Не сме очаквали друго, навсякъде нощният транспорт е на загуба и се дотира", коментира Зафир Зарков, зам.-председател на комисията.

Цената на билета в нощните автобуси е 2 лв., а по думите на Християн Петров, директор на "Център за градска мобилност", от април досега са превозени около 100 хил. пътници. В месеците октомври и ноември е отчетена тенденция за увеличение на пътниците в нощните линии. Най-натоварена е линия 2 от Студентски град до "Обеля", по която средно на месец се возят по 4000 - 5000 души. На второ място е "Люлин" - "Младост" с малка разлика в броя на продадените карти.

Повече приходи или по-малко автобуси

От "Спаси София" предложиха на общинските съветници по-гъвкаво таксуване, като нощният транспорт се включи към картите за пътуване. Сега пътниците нямат друг вариант, освен да си купят билет за 2 лв., но може да се помисли за добавка "нощен транспорт", обясниха от организацията.

В момента 4-те нощни линии се обслужват от 40 автобуси. Общинските съветници възложиха на ЦГМ до края на април 2019 г., когато се навършва 1 година от пуска на нощния транспорт, да направят подробни анализи за натовареността, за да се обмислят варианти за оптимизация. Броят на автобусите може да се намали или да се промени разписанието, така че в най-натоварените дни, уикенда например, да се движат повече автобуси, а през седмицата по-малко.

"Надявам се нощният транспорт да стане постоянен и да се помисли за комуникационна стратегия, която да го популяризира", коментира Симеон Славчев от "Политическа група 5" в общинския съвет.

Временният кмет по транспорта Дончо Барбалов преди ден също мотивира решението си за продължаването на нощния транспорт с това, че много хора все още не знаят за него. Решението ще бъде гласувано на утрешното заседание на СОС.

Линиите на нощния градски транспорт в София, които бяха пуснати експериментално през април 2018 г., са на загуба от 716 хил. лв., стана ясно на заседание на общинската комисия по транспорт. Те ще продължат да се движат и през 2019 г., а междувременно ще се търси начин да се оптимизира работата им и да се намалят загубите, решиха съветниците. "Не сме очаквали друго, навсякъде нощният транспорт е на загуба и се дотира", коментира Зафир Зарков, зам.-председател на комисията.

Цената на билета в нощните автобуси е 2 лв., а по думите на Християн Петров, директор на "Център за градска мобилност", от април досега са превозени около 100 хил. пътници. В месеците октомври и ноември е отчетена тенденция за увеличение на пътниците в нощните линии. Най-натоварена е линия 2 от Студентски град до "Обеля", по която средно на месец се возят по 4000 - 5000 души. На второ място е "Люлин" - "Младост" с малка разлика в броя на продадените карти.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

2 коментара
  • 1
    gasfgas avatar :-|
    gasfgas

    Стандартът на хората се вдигна достатъчно, че да не чакат 30 мин. рейс който спира на 10 мин. от тях. Веднъж на седмица да дадеш до 10 лв. за такси вече не се брои за голям разход...

  • 2
    mhl09527411 avatar :-|
    Урбанистът

    Дали някой е изчислявал рентабилността на полицията, гражданска защита или бърза помощ? А на изградените водопровод и канализация? Не, защото това са социални задължения на държавата и всеки разбира, че без тях жизненото равнище значително ще спадне. За съжаление, няма подобно отношение към градския транспорт, поради тази причина, доводи от рода на „пари – няма“, „маршрутът е нерентабилен“ и др.п. са основание за изрязване на трамвая, тролейбуса или маршрутите им от лицето на града. А това е голяма грешка.


    Икономика на транспорта съществува, без нея е невъзможно да се организира нормалната работа и планиране. Има доста рентабилни маршрути, но наред с тях има и нерентабилни. Номерът е в това, че една добра транспортна система почти никога не се изплаща – тя се субсидира от външни източници като платен паркинг, бюджет, специални данъци, облигации и т.н.

    Ако не се покрива дефицита и не се осигурява мобилност за хората с помощта на обществения транспорт, то загубите за обществото ще бъдат много по-високи, от колкото стойността на субсидията: задръствания, забавяне на икономическото развитие, аварии, деградация на градската среда, екологични проблеми, ръст на загубите за здравеопазването и т. н.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK