С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
7 21 дек 2018, 15:49, 10732 прочитания

Магистрала "Хемус": 1.35 млрд. лв. за държавна компания непрозрачно и без търгове

АПИ ще възложи строителството на "Автомагистрали", които ще преразпределят на тъмно работата към строителни фирми

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Повече от седмица след като правителството реши да пренасочи 1.35 млрд. лв. от бюджета за строителството на 134 километра от "Хемус" става официално ясно как ще се харчат парите. Мълчанието на отговорните институции - Агенция "Пътна инфраструктура" (АПИ) и регионалното министерство подсказваше, че над милиард от парите на данъкоплатците ще се разпределят непрозрачно, разбирай неизгодно, през държавната компания "Автомагистрали".

В петък, точно преди празниците, по време на парламентарен контрол регионалният министър Петя Аврамова каза, че АПИ ще сключи договор с държавната компания "Автомагистрали" на основание
чл. 14, ал. 1, т. 6 от Закона за обществените поръчки (изключения, приложими за държавните възложители). Сега АПИ чака становище от Агенцията за обществени поръчки (АОП) и регионалното министерство за тази законова възможност. От отговора на министъра става ясно, че проект на обявление за възложена поръчка вече е изпратен в АОП - тоест идеята се мисли от известно време, но не се съобщаваше публично.


Новината се шушукаше

Първо вестник
"24 часа" написа, че "цялото трасе ще бъде дадено за строеж на държавната "Автомагистрали" и така ще се избегне "блокирането на работата чрез жалби по обществените поръчки".
"Капитал" потвърди информацията през два независими източника.

От постановлението на Министерския съвет, което вече е публикувано на сайта за правна информация, става ясно единствено че парите се заделят подобно на двата милиарда за санирането в специална сметка към Министерство на регионалното развитие и благоустройството (МРРБ), която е целева. Тя се води сметка за чужди средства, т.е. трансферът от 1.35 млрд. лв. ще се отчете като разход на касова основа още тази година (2018 г.), въпреки че парите ще се харчат в следващите няколко години.
Държавната касичка "Автомагистрали"

Цялата дейност на държавната компания е възложена от АПИ, също с принципал МРРБ. Фирмата се занимава с поддържане на магистралите, като печели активно търговете за това. Последната поръчка, която спечелиха, беше в края на ноември за част от магистрала "Тракия". За 2017 г. дружеството има над 55 млн. лв. приходи, а за 2016 г. - 64 млн. лв. Сред подизпълнителите на компанията са "Евро алианс инженеринг", "ОРС - Инфраструктура", "Пътища Пловдив", "ГБС", "ПСТ Груп".




Пари за нашата фирма

Заделените 1.35 млрд. лв. са за проектиране и строеж на 134 км от "Хемус" от .в. "Боаза" до път I-5 Русе - Велико Търново. Тоес, средната цена е определена на около 10 млн. лв. на километър. Ако държавната "Автомагистрали" получи директно задачата да построи тези 134 км, ще са й нужни подизпълнители. Според бранша дружеството не разполага с нужната техника и хора, за да се заеме само със задачата. По същия начин в договорите за поддържане на магистралите (които вървят и с огромни ремонти на тунели например) държавната компания редовно използва подизпълнители, но принципът, на който ги избира, е абсолютно непрозрачен.

Ако "Автомагистрали" вземе парите без търг, то над 1 млрд. лв. ще бъдат раздадени на избрани строителни компании без ясни критерии и без прозрачност, т.е. неизгодно. Без състезание не може да се каже колко струва един път, но представител на строителния сектор коментира, че 10 млн. лв. за километър е супервисока цена и за подобен хълмист терен разходът е около 5 млн. лв. на километър.


Избягването на търгове ще стане през т.нар. in-house възлагане - т.е. държавата ще даде директно поръчката на дружеството си, а то понеже няма ресурс, ще подпише договори за възлагане на техника и хора с 4-5 частни строителни фирми, обясни представител на дружество от сектора.

В текста на "24 часа" от миналата седмица се уточняваше, че методът, избран от правителството, е "за да се избегне блокирането на работата чрез жалби (в Комисията за защита на конкуренцията) по обществените поръчки". Но в правова държава всеки има право да оспори, ако вижда незаконно действие. А в случая става въпрос за гиганската сума от 1.35 млрд. лв.

Важните пари

"Хемус" не може да се строи с евросредства, защото не е европейски коридор. Доскоро за вероятен източник на финансирането й се считаше тол-системата. След като в края на ноември бюджетът излезе на плюс от 2.8 млрд. лв. (основно заради неизпълнени капиталови проекти), управляващите предпочетоха да пренасочат част от излишъка към магистралата.

Решението за беше гласувано ден след като
Камарата на строителите в България (КСБ) заяви, че ще проведе мирен протест. Така то започна да изглежда като жест към КСБ - организация, в която определени компании имат далеч по-силно влияние, отколкото други.
*Текстът е публикуван на 20 декември и допълнен ден по-късно.
Бюджетната операция

От постановлението на Министерския съвет става ясно още, че парите са заделени
в целева сметка към МРРБ. Тя се води сметка за чужди средства (нещо като извънбюджетна сметка), като трансферът към нея от бюджета ще се осчетоводи като разход на касова основа още през 2018 г., а парите ще могат да се използват за бъдещи плащания през следващите години. Което пък теоретично може да създаде проблем при отчитането на държавните финанси на начислена основа (за пред ЕК) в бъдеще при нова икономическа криза и спад на приходите, тъй като по тази методология парите ще се признават за разход в момента, в който МРРБ ги извади, за да се разплати с тях.

  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Брюксел иска България да върне 11 млн. лв. за обхода на Габрово Брюксел иска България да върне 11 млн. лв. за обхода на Габрово

Обектът се строи от шест години и се забави по ред неочаквани причини. Трябва да е готов през ноември

19 окт 2019, 1206 прочитания

Решения за софийските проблеми 2 Решения за софийските проблеми

Какво предлагат кандидатите за кметския пост по ключови за града въпроси

18 окт 2019, 1786 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Политика" Затваряне
Ул. "Фритьоф Нансен" става двупосочна, паркоместата в центъра намаляват с 46

Причината е нова тролейбусна линия, който заменя трамвай №6 до кв. "Лозенец"

Още от Капитал
Да сготвиш Боби Михайлов

Как расистките изстъпления на агитките, които властта използва за собствена употреба, свалиха президента на БФС и отекнаха по света

Лесният паник бутон на гетата

В ромската "Надежда" в Сливен почти всички са във фейсбук, а евангелски църкви заместват държавата срещу 10% "плосък данък"

Германия си иска парите

Започва сагата с приемането на бюджета на ЕС за периода 2021 - 2027

Турската офанзива в Сирия: Раздвижване на смъртоносните пясъци

Военната операция на Анкара повишава риска от нова вълна бежанци и терористични атаки в Европа

Джазменът като блусар

Китаристът Джон Скофийлд за това какво наистина има значение в музиката

Спорният Петер Хандке

Нобеловата награда за литература за 2019 г. предизвика възмущение и полемика относно ролята на писателя

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10