С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
20 дек 2018, 16:32, 2832 прочитания

Минималната цена на такситата в София ще бъде 0.77 лв.

Общинските съветници унищожиха конкуренцията на нискотарифните таксита, вместо да въведат регулация за условията на услугата

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
С 34 гласа "за" Столичен общински съвет прие минимална цена за таксиметров превоз от 0.77 лв./км през деня и 0.88 лв./през нощта. По този начин беше унищожена конкуренцията на съществуващите нискотарифни таксита, както и възможността на пазара да се появят такива.

Решението беше взето под натиск на част от таксиметровия бранш, който в рамките на един месец проведе две демонстрации пред сградата на общината на "Московска 33" с искане за минимална цена от около 1 лв. Исканията за по-висока цена бяха опит на големите компании в бранша да вдигнат тарифите, без да страдат от конкуренция.


Общинските съветници, подкрепили решението, се оправдаха с това, че законът не им оставял друг избор, освен да определят минимални цени за услугата. Изискването е записано в Закона за автомобилните превози през 2016 г., когато министър беше Петър Мутафчиев от "Коалиция за България". Оттогава обаче минимална тарифа не е определена в почти нито една община, тъй като няма методология за изчисляването й.

Общината срещу бизнеса

На всичкото отгоре одобрената в четвъртък цена не е минималната на пазара, която е 0.69 лв./км. Това е тарифата на "Мега такси", чиято цена доскоро беше още по-ниска - 0.59 лв. Това са около 100 коли на пазара от общо 6000, коментира Зафир Зарков, общински съветник от ГЕРБ. "Над 80% от такситата возят на цени над 0.77 лв., търсехме масовост", каза още той по време на дебатите. В закона обаче изрично е посочено, че общинските съвети определят "минимална" цена за услугата, а не масова.



Искането на превозвачите за повишение на тарифите беше аргументирано с това, че евтините таксита подбиват цените, но същевременно никой не е подал жалба за дъмпинг в Комисията за защита на конкуренцията. Вместо това с минимален натиск от бранша, който често се е налагал през годините чрез протести, конкуренцията беше отстранена с помощта на общинските съветници.

Зарков възрази също така, че таксиметровата услуга не е "свободен пазар". "След като законодателят е решил да има минимална и максимална цена, значи това не е "свободен пазар".

"Това е абсолютна глупост. Не само че унищожаваме конкуренцията на евтините таксита, но и правим невъзможно, ако се появят условия за поевтиняване на услугата, някой да предложи такава", коментира Воислав Тодоров. "Защо им спираме дейността? Защо отнемаме възможността за евтина услуга", попита той. Трайчо Трайков посочи, че "Юбер" вече бяха унищожени със съдействието на столичния кмет Йорданка Фандъкова и нейните становища. "Юбер" щеше да доведе до реална конкуренция и по-качествена услуга, но беше унищожено, сега беше унищожен и почти 20% от бранша, който предлага по-евтина услуга, посочи той.

Големият проблем: качеството

С определянето на минимална тарифа от 0.77 лв./км не се решава нито един от проблемите на бранша, който в действителност предлага една евтина и не много качествена услуга. Често такситата са стари и неподдържани, а в час пик и студено време на практика изчезват. Това може да бъде разрешено чрез регулации върху колите, както и с гъвкавост на тарифирането.

"След като законодателят не ни е дал възможност да въздействаме върху качеството на услугата (тъй като правомощията на общината се изчерпват с контрол върху броя на такситата и определянето на минимална и максимална тарифа - бел.ред.), защо убиваме възможността за ниска цена", посочи още Трайков. Той сравни намесата на пазара на таксиметровите услуги като това да забраниш на "Райън ер" и "Уиз ер" да продават билети от по 9 евро.

Председателят на общинския съвет Елен Герджиков заяви, че "сме притиснати от законодателя", и не прие предложението точката да се отложи.
Колко струва услугата
Столична община възложи в началото на годината на външен консултант - Grant Thornton, да определи себестойност на таксиметровата услуга чрез анкети до таксиметрови компании. Те достигнаха до цена от около 0.90 лв./км, но при параметри, каквито на практика не съществуват: коли до 7-годишна възраст, годишен пробег от 85 хил. км и двигатели на газ, бензин и метан. Колите навъртат над 160 000 км на година и возят основно на метан. Таксиметровият бранш се хвана за тези стойности и заяви, че всички, които возят под тази цена, работят под себестойност. Това означава, че един цял бранш е решил да работи на загуба, тъй като над 80% от такситата возят на цена от 0.77 лв. Те освен това могат да си вдигнат цените във всеки един момент до максималната тарифа от 1.30. Представител на една от трите големи таксиметрови компании на пазара: "ОК Супертранс", "Радио СВ Такси" и "Йелоу", обяви на транспортна комисия, че не вдигали цените, защото пазарът щял да се напълни с "кочини".

  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

26 март 2019
Sofia Event Center

capital.bg/smartcities

SMART CITIES AND MOBILITY FORUM


Запазете своето място сега


На 26 март форумът ще събере експерти от бизнеса и общините от Великобритания, Финландия, Германия, Чехия, Холандия, Австрия, които ще говорят за бъдещето на:


  • управлението на умните градове
  • зелената, електрическа, автономна мобилност
  • интелигентните комунални услуги
  • умните, устойчиви сгради и домове

Краен срок за регистрация до 24 март

Прочетете и това

Fitch подобрява перспективата за България от стабилна на положителна Fitch подобрява перспективата за България от стабилна на положителна

Международната рейтингова агенция оставя без промяна кредитния рейтинг на страната – BBB в чужда и местна валута

23 мар 2019, 919 прочитания

Какво означава оставката на Цецка Цачева 18 Какво означава оставката на Цецка Цачева

Тя се оттегли след скандал за имотни сделки на цени под пазарните. Ключовият въпрос е каква ще е съдбата на Цветанов

23 мар 2019, 6998 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "България" Затваряне
Министърът на транспорта разпореди одит на "Летище София"

Обект на проверката ще са договорът за зареждане на безмитните магазини, вземанията на аерогарата за над 10 хил. лв. и действията за тяхното събиране

Даваш Airbnb - минаваш по ДДС

Собствениците на имоти в платформите за отдаване по наем трябва да се регистрират и да внасят данъка в бюджета

Растеж след буря

Основаната в България софтуерна фирма "Станга" отбелязва впечатляващ ръст на оборота от близо 30%, след по-ранен срив

"Съгласие" купи животозастрахователния портфейл на "Дженерали" (коригирана)

Сделката е сключена в началото на декември, след като италианската компания обяви, че в България ще се съсредоточи само върху общото застраховане

Кино: "Зелената книга"

Сантиментален урок по приятелство в среда без толерантност

Сто години красота

Богата образователна програма ще отбележи стогодишнината от създаването на Баухаус

K:Reader

Нов и модерен инструмент, който пренася в дигитална среда усещането от четенето на хартия.

Прочетете целия вестник или списание без да търсите отделните статии в сайта.
Капитал, брой 12

Капитал

Брой 12 // 23.03.2019 Прочетете
Капитал PRO, Топ 5 от "Капитал": Темите, които можете да прочетете само тук

Емисия

СЕДМИЧНИКЪТ // 23.03.2019 Прочетете