С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
20 дек 2018, 16:32, 2390 прочитания

Минималната цена на такситата в София ще бъде 0.77 лв.

Общинските съветници унищожиха конкуренцията на нискотарифните таксита, вместо да въведат регулация за условията на услугата

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
С 34 гласа "за" Столичен общински съвет прие минимална цена за таксиметров превоз от 0.77 лв./км през деня и 0.88 лв./през нощта. По този начин беше унищожена конкуренцията на съществуващите нискотарифни таксита, както и възможността на пазара да се появят такива.

Решението беше взето под натиск на част от таксиметровия бранш, който в рамките на един месец проведе две демонстрации пред сградата на общината на "Московска 33" с искане за минимална цена от около 1 лв. Исканията за по-висока цена бяха опит на големите компании в бранша да вдигнат тарифите, без да страдат от конкуренция.


Общинските съветници, подкрепили решението, се оправдаха с това, че законът не им оставял друг избор, освен да определят минимални цени за услугата. Изискването е записано в Закона за автомобилните превози през 2016 г., когато министър беше Петър Мутафчиев от "Коалиция за България". Оттогава обаче минимална тарифа не е определена в почти нито една община, тъй като няма методология за изчисляването й.

Общината срещу бизнеса

На всичкото отгоре одобрената в четвъртък цена не е минималната на пазара, която е 0.69 лв./км. Това е тарифата на "Мега такси", чиято цена доскоро беше още по-ниска - 0.59 лв. Това са около 100 коли на пазара от общо 6000, коментира Зафир Зарков, общински съветник от ГЕРБ. "Над 80% от такситата возят на цени над 0.77 лв., търсехме масовост", каза още той по време на дебатите. В закона обаче изрично е посочено, че общинските съвети определят "минимална" цена за услугата, а не масова.



Искането на превозвачите за повишение на тарифите беше аргументирано с това, че евтините таксита подбиват цените, но същевременно никой не е подал жалба за дъмпинг в Комисията за защита на конкуренцията. Вместо това с минимален натиск от бранша, който често се е налагал през годините чрез протести, конкуренцията беше отстранена с помощта на общинските съветници.

Зарков възрази също така, че таксиметровата услуга не е "свободен пазар". "След като законодателят е решил да има минимална и максимална цена, значи това не е "свободен пазар".

"Това е абсолютна глупост. Не само че унищожаваме конкуренцията на евтините таксита, но и правим невъзможно, ако се появят условия за поевтиняване на услугата, някой да предложи такава", коментира Воислав Тодоров. "Защо им спираме дейността? Защо отнемаме възможността за евтина услуга", попита той. Трайчо Трайков посочи, че "Юбер" вече бяха унищожени със съдействието на столичния кмет Йорданка Фандъкова и нейните становища. "Юбер" щеше да доведе до реална конкуренция и по-качествена услуга, но беше унищожено, сега беше унищожен и почти 20% от бранша, който предлага по-евтина услуга, посочи той.

Големият проблем: качеството

С определянето на минимална тарифа от 0.77 лв./км не се решава нито един от проблемите на бранша, който в действителност предлага една евтина и не много качествена услуга. Често такситата са стари и неподдържани, а в час пик и студено време на практика изчезват. Това може да бъде разрешено чрез регулации върху колите, както и с гъвкавост на тарифирането.

"След като законодателят не ни е дал възможност да въздействаме върху качеството на услугата (тъй като правомощията на общината се изчерпват с контрол върху броя на такситата и определянето на минимална и максимална тарифа - бел.ред.), защо убиваме възможността за ниска цена", посочи още Трайков. Той сравни намесата на пазара на таксиметровите услуги като това да забраниш на "Райън ер" и "Уиз ер" да продават билети от по 9 евро.

Председателят на общинския съвет Елен Герджиков заяви, че "сме притиснати от законодателя", и не прие предложението точката да се отложи.
Колко струва услугата
Столична община възложи в началото на годината на външен консултант - Grant Thornton, да определи себестойност на таксиметровата услуга чрез анкети до таксиметрови компании. Те достигнаха до цена от около 0.90 лв./км, но при параметри, каквито на практика не съществуват: коли до 7-годишна възраст, годишен пробег от 85 хил. км и двигатели на газ, бензин и метан. Колите навъртат над 160 000 км на година и возят основно на метан. Таксиметровият бранш се хвана за тези стойности и заяви, че всички, които возят под тази цена, работят под себестойност. Това означава, че един цял бранш е решил да работи на загуба, тъй като над 80% от такситата возят на цена от 0.77 лв. Те освен това могат да си вдигнат цените във всеки един момент до максималната тарифа от 1.30. Представител на една от трите големи таксиметрови компании на пазара: "ОК Супертранс", "Радио СВ Такси" и "Йелоу", обяви на транспортна комисия, че не вдигали цените, защото пазарът щял да се напълни с "кочини".

  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

29 януари 2019г.
София Хотел Балкан

capital.bg/governmentevent

13-ТА ГОДИШНА СРЕЩА НА БИЗНЕСА С ПРАВИТЕЛСТВОТО


Пътят на България към еврозоната: какви ще са ефектите върху икономиката и как да се подготви бизнесът

Запазете своето място сега


Акценти в програмата:


  • Важните стъпки към Еврозоната
  • Какво предстои пред България през 2019: приоритетите на правителството
  • Колко голям е рискът за разделение между държавите от Еврозоната и останалите и къде е мястото на България
  • Политики и реформи, които ще доближат България до Еврозоната
  • Ефектът на еврото върху бизнеса
  • Как членството в Еврозоната ще се отрази върху икономиката и как бизнесът да се подготви

Към регистрацията

Прочетете и това

Вечерни новини: Mей се изправя пред вот на недоверие, съдът спря плановете за втори лифт в Пирин Вечерни новини: Mей се изправя пред вот на недоверие, съдът спря плановете за втори лифт в Пирин

И още: България ще преговаря за F-16; Путин ще обсъди енергийни проекти на посещение в Сърбия

16 яну 2019, 1035 прочитания

Гарата в Стара Загора ще бъде ремонтирана за над 13 млн. лв. Гарата в Стара Загора ще бъде ремонтирана за над 13 млн. лв.

Финансирането е осигурено по европейска програма "Транспорт" и е част от реконструкция на шест гари

16 яну 2019, 1050 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "България" Затваряне
Министърът на транспорта разпореди одит на "Летище София"

Обект на проверката ще са договорът за зареждане на безмитните магазини, вземанията на аерогарата за над 10 хил. лв. и действията за тяхното събиране

Новият бизнес квартал "Младост 5"

Зад комплекса на БАН на "Цариградско шосе" може да се появи нов офис и технологичен парк

Голямата ТОЛ-измама

Със скандален анекс от края на септември държавата е пренаписала договора за електронната винетка и тол-системата.

"Агрия груп" купува производител на слънчогледово олио

Базираната в Лясковец "Кехлибар" ще е първата компания за преработка на слънчоглед в портфейла на холдинга

Индексите на борсата започнаха седмицата с ръст

"Стара планина холд" реализира най-голям ръст след съобщението за дивидент

Там, където пистите започват от прага на хотела

Вал д’Изер и Вал Торанс предлагат срещи с незабравима планина, писти и хора

Дунавски маршрути

Пътеводител "От Балкана до Дунав. Идеи за пътешествия в Дунавска България"

K:Reader

Нов и модерен инструмент, който пренася в дигитална среда усещането от четенето на хартия.

Прочетете целия вестник или списание без да търсите отделните статии в сайта.
Капитал, брой 2

Капитал

Брой 2 // 12.01.2019 Прочетете
Капитал PRO, Вечерни новини: Mей се изправя пред вот на недоверие, съдът спря плановете за втори лифт в Пирин

Емисия

DAILY @7PM // 16.01.2019 Прочетете