С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
5 21 дек 2018, 16:45, 5608 прочитания

"Булгартрансгаз" обяви търга за нов газопровод с цена от 2.73 млрд. лева

Целта е от 2020 г. да започне транзитът на газ от "Турски поток" към Сърбия

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Държавната компания "Булгартрансгаз" обяви конкурса за строежа на новата газова тръба от Турция към сръбската граница. Прогнозната стойност на проекта е 2.73 млрд. лв., което го прави най-големия от 2008-а насам, когато бе обявен предишният търг за АЕЦ "Белене". Около 500 млн. лв. от необходимата сума ще бъдат осигурени от собствени средства на дружеството, а останалите 2.3 млрд. ще са кредит.

Въпросният транзитен газопровод ще бъде дълъг над 450 км и с него България се надява да транспортира руски природен газ от "Турски поток" към Централна Европа, след като сегашните доставки през Украйна бъдат преустановени от 2020 г.


Обществената поръчка се обявява, преди да е сигурно, че към газопровода ще има достатъчен интерес и ще бъдат резервирани необходимите обеми за транзит. Това ще стане ясно на 31 януари, когато е планирано да бъдат обявени резултатите от фаза 3 на процедурата Оpen season ("Открит сезон"), която "Булгартрансгаз" провежда за проучване на пазарните възможности за изграждането на новото транзитно трасе.

Точно затова енергийният министър Теменужка Петкова уточни, че договорът за строежа на тръбата ще влезе в сила само ако в резултат от провеждането на икономическия тест бъдат сключени обвързващи договори за резервиране на капацитет и бъде взето окончателно инвестиционно решение за строителство.

Очаква се в рамките на тази процедура да бъдат резервирани до 90% от капацитета на тръбата за срок от 15 години основно от руската "Газпром". Изпълнителният директор на "Булгартрансгаз" Владимир Малинов каза, че имало и други потенциални кандидати, но не назова кои точно са те, оправдавайки се с търговската тайна.



Срокове с условности

Макар документацията за поръчката все още да не е публикувана, шефът на "Булгартрансгаз" Владимир Малинов обясни, че има два крайни срока за изграждане на газопровода. До 31 декември 2019 г. е необходимо да бъде осигурена връзка на съществуващата сега газопреносна мрежа със сръбската граница, за да може от началото на 2020 г. да започнат доставките на газ, както е планирано. "След това до края на 2020 г. изпълнителят ще трябва да построи новото трасе до компресорната станция "Провадия", обясни Малинов.

Но дори и това изглежда твърде оптимистично, тъй като оферти ще се приемат до 15 февруари и следователно изпълнител трудно ще може да бъде избран преди лятото на следващата година. Неминуемо ще има обжалване на процедурата, което допълнително ще забави подписването на договори. Показателно е, че процедурата за строежа на междусистемната газова връзка с Гърция, която е десетократно по-малка като мащаб и финансиране, се точи вече близо година и няма изгледи за скорошно приключване.

Тарифите остават непроменени

Междувременно Комисията за енергийно и водно регулиране одобри предложените от "Булгартрансгаз" параметри, по които ще се проведе пазарният тест на проекта. Това стана въпреки изразеното недоволство от "Газпром", че заложените транзитни такси са твърде високи.

Представителят на "Газпром експорт" Дмитрий Грачов заяви преди ден по време на общественото обсъждане в Комисията за енергийно и водно регулиране, че заложената норма на доходност от страна на "Булгартрансгаз" в размер на 8.86% е прекалено висока. Според нея е определен размерът на транзитните такси - те трябва да осигурят годишни приходи в размер на 329 млн. лв., за да може газопроводът да е рентабилен и държавният газов оператор да плаща планирания кредит от 2.3 млрд. лева.

Руснакът беше поискал още да няма и финансови обезпечения за кандидатите, които имат доказано добро финансово състояние, но енергийният регулатор не се съгласи.

Пазарният тест ще се проведе в три етапа. Ако в рамките на първия не се получат необходимите оферти, във втория и третия "Булгартрансгаз" може да увеличи периода на договорите от 15 на 20 години и съответно да намали размера на транзитните такси.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

29 януари 2019г.
София Хотел Балкан

capital.bg/governmentevent

13-ТА ГОДИШНА СРЕЩА НА БИЗНЕСА С ПРАВИТЕЛСТВОТО


Пътят на България към еврозоната: какви ще са ефектите върху икономиката и как да се подготви бизнесът

Запазете своето място сега


Акценти в програмата:


  • Важните стъпки към Еврозоната
  • Какво предстои пред България през 2019: приоритетите на правителството
  • Колко голям е рискът за разделение между държавите от Еврозоната и останалите и къде е мястото на България
  • Политики и реформи, които ще доближат България до Еврозоната
  • Ефектът на еврото върху бизнеса
  • Как членството в Еврозоната ще се отрази върху икономиката и как бизнесът да се подготви

Към регистрацията

Прочетете и това

Комисията на Ревизоро за малко да не гласува отлагането на закона за горивата Комисията на Ревизоро за малко да не гласува отлагането на закона за горивата

Първо точката се отложи заради липсващ министър, но депутатите бяха призовани повторно и гласуваха "за"

17 яну 2019, 1028 прочитания

Вечерни новини: Лобисткият закон за горивата засега се отлага, Франция се готви за Brexit без сделка Вечерни новини: Лобисткият закон за горивата засега се отлага, Франция се готви за Brexit без сделка

И още: САЩ заплашват да се оттеглят от договора за ракетите със среден обсег; Какво показва пазарният тест за бъдещо продължение на "Турски поток" през България

17 яну 2019, 522 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "България" Затваряне
Правителството ще преговаря само за изтребители F-16

Швеция и Италия са отстранени от надпреварата, защото нямали лицензи за ракети от "трети страни"

Голямата ТОЛ-измама

Със скандален анекс от края на септември държавата е пренаписала договора за електронната винетка и тол-системата.

За какво ни е армията

България се готви да похарчи ударно поне 4.5 млрд. лв. за оръжия, но без да отчита заплахите и опасността от икономическа криза

Миролио продаде дела си в "Булгартабак" за 26.6 млн. лв.

През фондовата борса бяха прехвърлени 7.22% от капитала, които отговарят точно на дела на италианския бизнесмен

Фонд на Рокфелер продава ритейл парка в Пловдив на групата "Химимпорт"

Активът се оценява на над 35 млн. лв., но дълговете са почти толкова

Всичко за Роки

Taschen публикува книга с историята на най-емблематичния герой на Силвестър Сталоун

Стари, но златни - четири важни книги, които излизат за пръв път на български

Заглавията са интересни както заради контекста на времето, в което се появяват, така и заради живота на авторите им

K:Reader

Нов и модерен инструмент, който пренася в дигитална среда усещането от четенето на хартия.

Прочетете целия вестник или списание без да търсите отделните статии в сайта.
Капитал, брой 2

Капитал

Брой 2 // 12.01.2019 Прочетете
Капитал PRO, Вечерни новини: Лобисткият закон за горивата засега се отлага, Франция се готви за Brexit без сделка

Емисия

DAILY @7PM // 17.01.2019 Прочетете