С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
15 21 дек 2018, 18:17, 9883 прочитания

Правителството ще преговаря само за изтребители F-16

Швеция и Италия са отстранени от надпреварата, защото нямали лицензи за ракети от "трети страни"

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Докладът за новите изтребители трябва да бъде гласуван след две седмици от правителството и после да бъде одобрен от парламента.
Министърът на отбраната Красимир Каракачанов ще внесе доклад в Министерски съвет, с който предлага страната ни да започне преговори за закупуване на изтребители F-16V от САЩ. Това стана ясно тази вечер по време на официалното представяне на резултатите от работата на политико-военната група по избор на нови бойни самолети. В надпреварата участваха три държави – Италия, Швеция и САЩ, съответно с изтребителите Eurofighter Tranche 1, JAS-39 C/D Gripen и F-16V Block 70/72.

Машините, предлагани от Швеция и Италия обаче са отстранени от надпреварата с доста странни аргументи – според работната група в офертите на двете държави имало непълноти, особено по въпроса с евентуално плащане на допълнителни лицензи на трети страни за оръжие. За подобно нещо намекна пред "Капитал" преди няколко дни Джеймс Робинсън, представител на Lockheed Martin (компанията-производител на F-16) в преговорите. Според него, ако българската страна пожелае да оборудва друг тип самолет с американски ракети, производителя му ще трябва да заплати допълнителни лицензи на САЩ и сделката да мине за одобрение през американския Конгрес. Вероятно именно нещо подобно е поискало българското военно министерство, въпреки че Швеция предлага да оборудва самолетите Gripen с късобойните европейски ракети IRIS-T и далекобойните Meteor.


"В случай, че бъде избран JAS-39 C/D Gripen, за изпълнение на изискванията на RFP относно количеството на въоръжението "въздух-въздух", българската страна трябва да закупи цялото количество ракети "въздух-въздух" за малки дистанции и ракети "въздух-въздух" за средни дистанции. Не са налице данни дали оставащата сума до 1,5 млрд. лв. ще бъде достатъчна за закупуване на необходимото оборудване за самолета, включително боеприпаси за оръдието, ракети "въздух-въздух" за малки дистанции и средни дистанции, доставяно от трети страни.", пише в доклада на междуведомствената група, който е некласифициран и е публикуван на страницата на военното министерство.

На базата на това междуведомствената група решава, че не може да се прецени дали офертите на Италия и Швеция действително се вписват в бюджета от 1.8 млрд. лв. с ДДС, ако трябва да осигурят други ракети и предлага да започнат преговори само със САЩ. Според проекта за решение на парламента Народното събрание трябва "да възложи на Министерския съвет на Република България да подготви проект на международен договор и проведе преговори с Правителството на Съединените американски щати за придобиване на нов тип боен самолет от Република България."

Комисията предлага също парламентът "да разреши проектът на международния договор по т.2 да се отклони от задължителните изисквания, посочени в Актуализиран проект за инвестиционен разход "Придобиване на нов тип боен самолет", одобрен с Решение на Народното събрание, ДВ, бр.51 от 2018 г.". Това вероятно е друг начин да се каже, че сумата за покупка на изтребители може да бъде актуализирана в посока нагоре над досега одобрения бюджет от 1.8 млрд, лв. с ДДС. Според военния министър обаче по време на тези преговори ще може да се постигне намаляване на цената за 8 изтребителя F-16V. По неофициална, но индиректно потвърдена днес информация, предложението на САЩ превишава максимално отпуснатия бюджет от 1.8 млрд. лв.



Въпреки всичко, в доклада на междуведомствената комисия се отбелязва, че при прилагането на експертната методика за оценка, заложена в проектната документация "предложението на Швеция за самолет JAS-39 C/D Gripen получава най-висока оценка по критерия с най-голяма тежест в схемата на обобщената оценка – "Оперативна ефективност", а предложението на САЩ за самолет F-16V Block 70 получава най-висока оценка по критерий "Срок на експлоатация". Предложението на Италия за употребяван самолет EF-2000 Eurofighter Tranche 1 получава най-ниски оценки по тези критерии." След това обаче се заключва, че "коректното прилагане на методиката беше възпрепятствано от липсата/непредоставянето на необходимата информация на част от въпросите в RFP и получените оценки не дават възможност за обективно сравнение на оперативната и ценовата ефективност на сравняваните предложения." Отбелязва се също така, че САЩ искат сумата да бъде платена изцяло в началото на проекта, а Швеция - разсрочено на трашнове за срок от 5 или 10 години.

Така че оттук нататък, ако (очаквано) докладът мине през Министерски съвет и парламента, преговори ще се водят единствено със САЩ за изтребители F-16V.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

29 януари 2019г.
София Хотел Балкан

capital.bg/governmentevent

13-ТА ГОДИШНА СРЕЩА НА БИЗНЕСА С ПРАВИТЕЛСТВОТО


Пътят на България към еврозоната: какви ще са ефектите върху икономиката и как да се подготви бизнесът

Запазете своето място сега


Акценти в програмата:


  • Важните стъпки към Еврозоната
  • Какво предстои пред България през 2019: приоритетите на правителството
  • Колко голям е рискът за разделение между държавите от Еврозоната и останалите и къде е мястото на България
  • Политики и реформи, които ще доближат България до Еврозоната
  • Ефектът на еврото върху бизнеса
  • Как членството в Еврозоната ще се отрази върху икономиката и как бизнесът да се подготви

Към регистрацията

Прочетете и това

Комисията на Ревизоро за малко да не гласува отлагането на закона за горивата Комисията на Ревизоро за малко да не гласува отлагането на закона за горивата

Първо точката се отложи заради липсващ министър, но депутатите бяха призовани повторно и гласуваха "за"

17 яну 2019, 1153 прочитания

Вечерни новини: Лобисткият закон за горивата засега се отлага, Франция се готви за Brexit без сделка Вечерни новини: Лобисткият закон за горивата засега се отлага, Франция се готви за Brexit без сделка

И още: САЩ заплашват да се оттеглят от договора за ракетите със среден обсег; Какво показва пазарният тест за бъдещо продължение на "Турски поток" през България

17 яну 2019, 555 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "България" Затваряне
10-те най-четени политически текста в "Капитал" през 2018 г.

Втората половина на годината мина под знака на непрекъснати скандали

Голямата ТОЛ-измама

Със скандален анекс от края на септември държавата е пренаписала договора за електронната винетка и тол-системата.

Танкер на абордаж

Либийският танкер BADR, който беше конфискуван, вкара България в международен скандал и страната има трудната задача да изчисти имиджа си, че не е съучастник в пиратски акт

"Агрия груп" купува производител на слънчогледово олио

Базираната в Лясковец "Кехлибар" ще е първата компания за преработка на слънчоглед в портфейла на холдинга

Фонд на Рокфелер продава ритейл парка в Пловдив на групата "Химимпорт"

Активът се оценява на над 35 млн. лв., но дълговете са почти толкова

Дунавски маршрути

Пътеводител "От Балкана до Дунав. Идеи за пътешествия в Дунавска България"

Кино: "Ралф разбива интернета"

Смислена анимация за приятелството и "живота" в Мрежата

K:Reader

Нов и модерен инструмент, който пренася в дигитална среда усещането от четенето на хартия.

Прочетете целия вестник или списание без да търсите отделните статии в сайта.
Капитал, брой 2

Капитал

Брой 2 // 12.01.2019 Прочетете
Капитал PRO, Вечерни новини: Лобисткият закон за горивата засега се отлага, Франция се готви за Brexit без сделка

Емисия

DAILY @7PM // 17.01.2019 Прочетете