С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
8 29 дек 2018, 12:31, 14900 прочитания

Магистрала "Европа" ще е готова най-рано през 2022 г. срещу 235 млн. лв.

АПИ подписа договор с ГБС за участъка от Драгоман до Сливница. Останалите 15 км ще се строят от "Щрабаг"

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Пътят от София до Сърбия, който преди дни получи името магистрала "Европа", ще бъде завършен след 910 дни, или в края на юни 2022 г. Това поне е записано в договора, който Агенция "Пътна инфраструктура" подписа на 28 декември с "ГБС - Инфраструктурно строителство" за проектиране и строителство на 17-километровия участък между Драгоман и Сливница. Стойността е 97.8 млн. лв. без ДДС, които са осигурени изцяло от републиканския бюджет.

Преди малко повече от месец - на 15 ноември, беше подписан и договорът за проектиране и строителство на останалите 14.5 км от бъдещата магистрала между ГКПП Калотина и пътния възел при Драгоман. Тази отсечка ще се изгражда от консорциума "Страбаг Бпа" ДЗЗД, в което участват "Щрабаг", "Страбаг Сп. з.о.о.", Полша, и "Битумина Гмбх - България", собственост на австрийско дружество. Макар и по-къса, тази отсечка ще струва повече - 137.5 млн. лв. без ДДС, заради допълнителните пътни съоръжения. Част от средствата тук (20 млн. евро) обаче са осигурени от механизма "Свързана Европа".


Какво се променя

Проектът за близо 17-те км между Драгоман и Сливница, които ще се изграждат от "ГБС - Инфраструктурно строителство", предвижда да бъде направено разширение на съществуващия път до магистрален габарит 27 м (по две ленти за движение в посока и една аварийна). Заложената проектна скорост в този участък обаче е - 110 км/ч поради геометрията на завоите.

Другата отсечка - от ГКПП Калотина до пътния възел на Драгоман, пак ще бъде с по две ленти за движение в посока и една за аварийно спиране, но габаритът и ще е 25.5 м. Оттук и проектната скорост спада на 100 км в час. Иначе се предвижда да бъдат изградени 10 големи съоръжения, две от които са при пътните възли Калотина и Драгоман. Срокът за изпълнение е 852 дни, т.е. 2 години и четири месеца, които изтичат през март 2022-а.



Как един път става магистрала... за Индия

Доскоро правителството не наричаше този проект магистрала. Години наред се твърдеше, че 50-те километра между сръбската граница и София няма да бъдат магистрала, защото няма пари, а ще бъдат с габаритите на магистрален път.

В края на миналата година АПИ официално започна поръчките за пътя от Калотина до Сливница именно с горепосочените критерии за магистрален път, като само на места ще има аварийна лента, а проектната скорост беше намалена заради завоите. От Сливница до София пътят няма да бъде пипан, защото е достатъчно широк.

Единственото, което сега се променя, е, че всичко това плюс Северната скоростна тангента се наименува магистрала. Така според съобщението на АПИ "Европа" ще свързва Лондон - Будапеща - Белград - София - Пловдив - Истанбул и... Калкута. Причината индийският град да бъде добавен в тази поредица е азиатската супермагистрала AH1, която би трябвало да свързва Токио с Истанбул, минавайки през цяла Югоизточна Азия. Големи части от нея обаче - в Индия, Афганистан и на други места, все още не са построени или довършени. Когато е завършен, този път трябва да свърже Япония със Западна Европа.

С това си решение кабинетът на Бойко Борисов се опитва да догони Сърбия. Въпреки че обещанието на самия Борисов за пътя до Калотина е още от 2009 г., Сърбия успя без евросредства да изгради почти изцяло магистралата от Ниш до българската граница. От 1 януари 2018 г. са въведени и тол-такси за използването на шосето. Цената за лек автомобил е 190 сръбски динара на посока (3.13 лева по днешния курс). Микробусите плащат 280 динара (4.61 лв.), автобусите – 500 динара (8.23 лв.), а товарните автомобили – по 1120 динара (18.43 лв.). Таксите могат да се плащат в брой в левове и в евро, както и с банкова карта.
Кой участваше

Търговете за двата участъка от магистралата между София и Калотина бяха обявени още през септември 2017 г. В тях участваха всички големи местни строителни компании и няколко чуждестранни. Но въпреки богатия опит в подготвянето на тръжна документация повечето бяха отстранени и до отварянето на ценовите предложения стигнаха само пет кандидата.

Единствено "ГБС - Инфраструктурно строителство" успя да се класира и за двата участъка. Конкуренция за този от Драгоман до Сливница бе само обединението, в което влизат "Геострой" и "Пътстрой 92". Неговата цена обаче е значително по-висока - 113.8 лв. без ДДС при 97.8 млн. лв. за ГБС.

За пътя от сръбската граница до Драгоман освен офертите на ГБС и на консорциума "Страбаг БПА" бяха допуснати още "Хидро-водстрой" и обединението на "Джи Пи груп" с испанската "Контратас Иглесиас" - "Калотина - София". Но техните оферти бяха по-високи - съответно 139.6 млн. лв. и 141.1 млн. лева.

Отпадналите кандидати пък са "Трейс груп холд", "Инжстройинженеринг", "ИСА 2000", "ПСТ груп", "Хидрострой" и дъщерната му ВДХ ("Водстрой 98"), "Автомагистрали Черно море" и "Автомагистрали Хемус", джойнт венчърите от "Пътища Пловдив", "Агромах" и "Водно строителство – Благоевград", както и италианската "Гранди Лавори Финкосит".

  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

БСП се сниши за КПКОНПИ, ДПС обяви Цацаров за "богатство" 2 БСП се сниши за КПКОНПИ, ДПС обяви Цацаров за "богатство"

"Патриотите" щели първо да изслушат номинирания от ГЕРБ кандидат, преди да решат дали да го подкрепят

20 ное 2019, 1699 прочитания

Вечерни новини: Премиерът отстрани директорите на три болници заради починало дете, БСП се скри за "Цацаров - шеф на антикорупционната комисия" 2 Вечерни новини: Премиерът отстрани директорите на три болници заради починало дете, БСП се скри за "Цацаров - шеф на антикорупционната комисия"

И още: Доналд Туск стана лидер на Европейската народна партия, Малта арестува известен бизнесмен за убийството на журналистка

20 ное 2019, 1886 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Политика" Затваряне
Чуждестранните туристи в България за пръв път ще надминат 9 милиона

Приходите до края на октомври са 3.4 млрд. евро и се увеличават с близо 7% за година

Още от Капитал
Искам ново и по-хубаво жилище

Преориентирането на търсенето към по-качествени имоти в София води до лек ръст в средните цени

Трудни времена за SoftBank

След фиаското с WeWork империята на Масайоши Сон има нужда от промяна

Малките в голямата игра за София

Как ще се управлява столицата при новата конфигурация в общинския съвет и при районните кметове

Европа и светът според Макрон

Френският президент е прав за проблемите на ЕС. Но не успява да намери партньори за решаването им

Кино: "В кръг"

Социален гняв през директно кино в новия филм на Стефан Командарев

Филм след филм

Забравени класики и модерно авторско кино на "Киномания" 2019

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10