Пътностроителните фирми вече ще получават цялата сума чак при Акт 16
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Пътностроителните фирми вече ще получават цялата сума чак при Акт 16

През 2019 г. със средства от бюджета и европейско финансиране - индикативната стойност е около 1 млрд. лв., ще се изграждат близо 119 км нови пътища, казва министър Петя Аврамова

Пътностроителните фирми вече ще получават цялата сума чак при Акт 16

Една четвърт от републиканските пътища са в лошо състояние, 8000 км от третокласната мрежа се нуждаят от ремонт

Елена Старидолска
7331 прочитания

През 2019 г. със средства от бюджета и европейско финансиране - индикативната стойност е около 1 млрд. лв., ще се изграждат близо 119 км нови пътища, казва министър Петя Аврамова

© Велко Ангелов


Търсят се варианти санирането да продължи

Програмата за т.нар. саниране на жилищни сгради трябва да приключи през 2019 г., но се обсъждат различни варианти да продължи, твърди министър Петя Аврамова. От всички 2022 сгради, които имат сключени договори за саниране с Българската банка за развитие, са въведени в експлоатация 1522 сгради, а на 247 се изпълняват строително-монтажни работи. За още 70 сгради има избран изпълнител, но работата не е започнала. За останалите 183 сгради все още не са обявени обществените поръчки за инженеринг.

Строителните компании, които изграждат или ремонтират пътища, ще получават цялата стойност на договора едва след издадено разрешение за ползване, или т.нар. Акт 16. Това казва министърът на регионалното развитие Петя Аврамова в интервю за БТА. Тя определя новите правила като "пилотна схема за плащане", която ще бъде приложена за пръв път. Целта е да накара "бъдещите изпълнители да работят качествено и в срок".

Когато става дума за пътища и друга обществена инфраструктура, Акт 16 се издава от държавна приемателна комисия, а въз основа на него съответната регионална дирекция за строителен контрол издава разрешението за ползването. Покрай трагедията край пътя до Своге, при която загинаха над 20 души, стана ясно например, че ремонтът на отсечката е започнал през 2011 г., приключил е през 2014 г., когато е пуснато движението по него, но официално Акт 16 е издаден две години по-късно. Оттогава започва да тече и гаранционният срок. Междувременно е изтекъл едногодишният период на експлоатация, в който е можело да се съобщават за дефекти.

Средно 8% от договора - за безопасност

На въпрос какво прави министерството, към което е и Агенция "Пътна инфраструктура" (АПИ), за безопасността на пътищата, министър Аврамова казва, че се въвеждат завишени изисквания за отводняване на пътното платно, за да се избегне т.нар. аквапланинг. В участъци с "по-сложно движение ще се поставя осветление", а в зависимост от особеностите на пътищата ще се даде "по-голяма свобода при определяне на проектна скорост за всеки клас път".

Мерките за повишаване на безопасността на пътищата са средно 8 на сто от стойността на съответните договори. По изчисления на регионалното ведомство от 2007 г. до края на сегашния програмен период (на европейско финансиране - бел. ред.) са извършени или ще бъдат инвестиции за близо 662,4 млн. лв. за подобряване на пътната безопасност. Те са предимно за подмяна на мантинели, пътна маркировка, знаци и отстраняване на неравности по пътя.

8000 км третокласна пътна мрежа трябва да се ремонтират

В същото време инвентаризацията на републиканската пътна мрежа показва, че 25% от нея е в лошо състояние, 13% - в незадоволително, а в задоволително - 23%, т.е. близо 60% от пътищата, извън общинските и селските, са далече от добри. 8000 км от третокласната пътна мрежа се нуждаят от ремонт. Регионалното министерство оценява като отлична настилката едва на 12% от мрежата, а 27% от нея е определена като добра. "Необходимите инвестиции по предварителни данни са малко над 930 млн. лв. Необходимо е и обновяването на 112 пътни съоръжения, за които по първоначални оценки са необходими 165 млн. лв.", твърди Аврамова.

През 2019 г. със средства от бюджета и европейско финансиране - индикативната стойност е около 1 млрд. лв., ще се изграждат близо 119 км нови пътища. За около 516 млн. лв. ще се рехабилитират и ще се ремонтират 709 км републикански пътища. Наред с процедурите по магистралите "Хемус" и "Струма", които са в ход, в началото на новата година ще бъдат обявени обществените поръчки за отсечките по трасето между Видин и Ружинци, част от скоростния път Ботевград - Видин. Те са с обща дължина 55 км и са с индикативна стойност 458 млн. лв.

3.7 млрд. лв. през 2018 г. и още поне 1.2 млрд. лв. през 2019 г.

По думите на Аврамова от регионалното министерство през 2018 г. "беше дадена "зелена" светлина на проекти за над 3.7 млрд. лв.", повечето от които през 2019 г. ще навлязат в решаваща фаза. Сред тези, които ще стартират догодина обаче, са проектите за 1.2 мрлд. лв. във ВиК сектора. На този етап е приключило разработването на регионалните прединвестиционни проучвания в 14 области на страната, като 13 от тях вече са предадени на ВиК операторите, за да подготвят формулярите си за кандидатстване. Крайният срок за това е 23 април 2019 г.

Ще се изграждат около 800 км водопроводна мрежа, канализационни колектори, пречиствателни станции за питейни води и отпадъчни води, съоръжения за третиране на утайки, автоматизирани системи за управление на ВиК системите и други ще бъдат обявени над 190 обществени поръчки.

Търсят се варианти санирането да продължи

Програмата за т.нар. саниране на жилищни сгради трябва да приключи през 2019 г., но се обсъждат различни варианти да продължи, твърди министър Петя Аврамова. От всички 2022 сгради, които имат сключени договори за саниране с Българската банка за развитие, са въведени в експлоатация 1522 сгради, а на 247 се изпълняват строително-монтажни работи. За още 70 сгради има избран изпълнител, но работата не е започнала. За останалите 183 сгради все още не са обявени обществените поръчки за инженеринг.

Строителните компании, които изграждат или ремонтират пътища, ще получават цялата стойност на договора едва след издадено разрешение за ползване, или т.нар. Акт 16. Това казва министърът на регионалното развитие Петя Аврамова в интервю за БТА. Тя определя новите правила като "пилотна схема за плащане", която ще бъде приложена за пръв път. Целта е да накара "бъдещите изпълнители да работят качествено и в срок".


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

8 коментара
  • 1
    valko_saev avatar :-|
    валчан

    Шо файда след като изтепахте бая народ. Строителните машини на протест.

  • 2
    kratun.ko avatar :-|
    kratun.ko

    Колко фирми в България могат да кредитират лотове от стотици милиони? Мярката звучи много популистки и селинджърите се кефят, но ефектът ще бъде този, че главният изпълнител ще гърби подизпълнителите да бачкат без пари, а изборът на главни изпълнители ще се свие допълнително до 2-3 фирми, които вече са захлебили достатъчно, за да могат да се нагърбят с такава поръчка и да чакат парите чак накрая. В международната практика има авансови и етапни плащания. Никоя държава не изнудва частния бизнес да я кредитира. Не и такава, която иска да има частен бизнес. У нас мутри се разпореждат с чуждото както си искат.

  • 3
    hhw33395822 avatar :-|
    hhw33395822

    Министърката е неадекватна! Толкова е елементарна логиката й, че сякаш е измислена от Корнелия🤣

  • 4
    cristo_n avatar :-|
    cristo_n

    До коментар [#2] от "kratun.ko":

    Глупости! В цял свят с кредитирането се занимават банките, а не държавния бъджет!


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK