С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
8 30 дек 2018, 12:27, 6418 прочитания

Пътностроителните фирми вече ще получават цялата сума чак при Акт 16

Една четвърт от републиканските пътища са в лошо състояние, 8000 км от третокласната мрежа се нуждаят от ремонт

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Търсят се варианти санирането да продължи

Програмата за т.нар. саниране на жилищни сгради трябва да приключи през 2019 г., но се обсъждат различни варианти да продължи, твърди министър Петя Аврамова. От всички 2022 сгради, които имат сключени договори за саниране с Българската банка за развитие, са въведени в експлоатация 1522 сгради, а на 247 се изпълняват строително-монтажни работи. За още 70 сгради има избран изпълнител, но работата не е започнала. За останалите 183 сгради все още не са обявени обществените поръчки за инженеринг.

Строителните компании, които изграждат или ремонтират пътища, ще получават цялата стойност на договора едва след издадено разрешение за ползване, или т.нар. Акт 16. Това казва министърът на регионалното развитие Петя Аврамова в интервю за БТА. Тя определя новите правила като "пилотна схема за плащане", която ще бъде приложена за пръв път. Целта е да накара "бъдещите изпълнители да работят качествено и в срок".

Когато става дума за пътища и друга обществена инфраструктура, Акт 16 се издава от държавна приемателна комисия, а въз основа на него съответната регионална дирекция за строителен контрол издава разрешението за ползването. Покрай трагедията край пътя до Своге, при която загинаха над 20 души, стана ясно например, че ремонтът на отсечката е започнал през 2011 г., приключил е през 2014 г., когато е пуснато движението по него, но официално Акт 16 е издаден две години по-късно. Оттогава започва да тече и гаранционният срок. Междувременно е изтекъл едногодишният период на експлоатация, в който е можело да се съобщават за дефекти.


Средно 8% от договора - за безопасност

На въпрос какво прави министерството, към което е и Агенция "Пътна инфраструктура" (АПИ), за безопасността на пътищата, министър Аврамова казва, че се въвеждат завишени изисквания за отводняване на пътното платно, за да се избегне т.нар. аквапланинг. В участъци с "по-сложно движение ще се поставя осветление", а в зависимост от особеностите на пътищата ще се даде "по-голяма свобода при определяне на проектна скорост за всеки клас път".

Мерките за повишаване на безопасността на пътищата са средно 8 на сто от стойността на съответните договори. По изчисления на регионалното ведомство от 2007 г. до края на сегашния програмен период (на европейско финансиране - бел. ред.) са извършени или ще бъдат инвестиции за близо 662,4 млн. лв. за подобряване на пътната безопасност. Те са предимно за подмяна на мантинели, пътна маркировка, знаци и отстраняване на неравности по пътя.



8000 км третокласна пътна мрежа трябва да се ремонтират

В същото време инвентаризацията на републиканската пътна мрежа показва, че 25% от нея е в лошо състояние, 13% - в незадоволително, а в задоволително - 23%, т.е. близо 60% от пътищата, извън общинските и селските, са далече от добри. 8000 км от третокласната пътна мрежа се нуждаят от ремонт. Регионалното министерство оценява като отлична настилката едва на 12% от мрежата, а 27% от нея е определена като добра. "Необходимите инвестиции по предварителни данни са малко над 930 млн. лв. Необходимо е и обновяването на 112 пътни съоръжения, за които по първоначални оценки са необходими 165 млн. лв.", твърди Аврамова.

През 2019 г. със средства от бюджета и европейско финансиране - индикативната стойност е около 1 млрд. лв., ще се изграждат близо 119 км нови пътища. За около 516 млн. лв. ще се рехабилитират и ще се ремонтират 709 км републикански пътища. Наред с процедурите по магистралите "Хемус" и "Струма", които са в ход, в началото на новата година ще бъдат обявени обществените поръчки за отсечките по трасето между Видин и Ружинци, част от скоростния път Ботевград - Видин. Те са с обща дължина 55 км и са с индикативна стойност 458 млн. лв.

3.7 млрд. лв. през 2018 г. и още поне 1.2 млрд. лв. през 2019 г.

По думите на Аврамова от регионалното министерство през 2018 г. "беше дадена "зелена" светлина на проекти за над 3.7 млрд. лв.", повечето от които през 2019 г. ще навлязат в решаваща фаза. Сред тези, които ще стартират догодина обаче, са проектите за 1.2 мрлд. лв. във ВиК сектора. На този етап е приключило разработването на регионалните прединвестиционни проучвания в 14 области на страната, като 13 от тях вече са предадени на ВиК операторите, за да подготвят формулярите си за кандидатстване. Крайният срок за това е 23 април 2019 г.

Ще се изграждат около 800 км водопроводна мрежа, канализационни колектори, пречиствателни станции за питейни води и отпадъчни води, съоръжения за третиране на утайки, автоматизирани системи за управление на ВиК системите и други ще бъдат обявени над 190 обществени поръчки.

  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Вечерни новини: Тапата на "Хемус" ще остане поне до 2020 г., Huawei губи 30 млрд. долара заради САЩ Вечерни новини: Тапата на "Хемус" ще остане поне до 2020 г., Huawei губи 30 млрд. долара заради САЩ

И още: Иран заплаши да надхвърли лимита на запаси от обогатен уран; Мегапротестите в Хонконг продължават; Как цяла Аржентина и Уругвай останаха на тъмно

17 юни 2019, 2016 прочитания

Пореден шеф на пътната агенция напусна, този път по "лична молба" Пореден шеф на пътната агенция напусна, този път по "лична молба"

Бивш директор в пътната агенция влиза в управителния съвет на мястото на Радослав Влахов

17 юни 2019, 1444 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "България" Затваряне
Повече дълги уикенди ще има около празниците през 2019 г.

Въпреки това броят на работните дни остава същият както и през тази година

Garitage Park и казахските милиони

Големият имотен проект в София е собственост семейството на Аслан Мусин, който до 2012 г. е считан за дясна ръка на Назарбаев

Диференциран ДПС

До какво реално ще доведат идеите за по-ниски ставки на ДДС, с които се заиграват политиците

"Агрия груп" купува производител на слънчогледово олио

Базираната в Лясковец "Кехлибар" ще е първата компания за преработка на слънчоглед в портфейла на холдинга

България изнася все повече машини и авточасти

Увеличението във външната търговия през 2015 г. идва основно от пазарите на ЕС. Спад има при суровините, но той е ценови

Ново място: "Домашен Магазин"

Деликатесен магазин и кафене в едно

Sweet Dreams (Are Made Of This)

Ани Ленъкс изненада почитателите си с изложба-автопортрет