С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
4 2 яну 2019, 15:39, 5459 прочитания

Поредно отлагане за оферти за летище София, но този път с малко

Удължаването на срока със седмица е заради промени в концесионния договор. Основните проблеми на кандидатите могат да се решат само със законови редакции

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Срокът за подаване на оферти за концесионирането на летище София е бил удължен между празниците със седем дни. Така датата се променя от 29 януари на 5 февруари. Решението е взето на 26 декември. Всъщност срокът се удължава, защото има редакции в концесионния договор, и правилото е да се даде време на кандидатите за запознаване с промените. Министерството на транспорта е обяснило пред "Дневник", че изменението в договора е следното: "Трето лице с финансови възможности (банка) ще може да стане страна в него. Максималният размер на неговата отговорност е 200 млн. лв. Гаранциите за изпълнение на строителство са 10% от планираните дейности за 5 г., а максималната за дейността на концесионера е 15 млн. евро."

Според източници на "Капитал" обаче това са малки промени, които няма да решат основните проблеми на кандидатите, което трябва да се случи с корекции в Закона за концесиите. Столичното летище засега предизвика невиждан от години чуждестранен интерес към български актив, но инвеститорите искат да имат сигурност на вложението, а Законът за концесиите в сегашния му вариант ги изправя през безграничен риск. Държавата засега се бави с редакциите, но е възможно те да бъдат пуснати за обсъждане през януари, т.е. преди подаването на офертите. А иначе всяко отлагане доближава концесията до предстоящите евро- и местни избори, т.е. поставя сделката под въпрос.


Насрещен вятър

Основният притеснителен момент за кандидатите към момента е разписаното в Закона за концесиите изискване за отговорността, което според консултанти надхвърля евродирективата и бързо трябва да се промени. Притеснението е, че инвеститорите в проектната компания ще отговарят за всичко, практиката по света е рискът да се носи от специално създадената компания, а само финансовите отговорности да се гарантират.

Втори проблем е, че законът не предвижда обезщетение на концесионера за направените инвестиции в случай на форсмажорни обстоятелства, сполетели летището. Стои и въпросът може ли споровете по концесията да се решават в арбитраж.



Според източници на "Капитал" към момента има подготвен проект за промени в Закона за концесиите, като поправките трябва да бъдат пуснати за обществено обсъждане през януари, като настоящите промени в договора са само козметични и не решават реалните страхове. Бавенето на промените в закона било заради притеснения, че БСП ще изтълкува промените като лобистки и ще усложни приемането им, а оттам и процедурата за концесия, срещу която има дежурни атаки от страна на социалистическата партия.

Кандидати и удължавания

Това е четвъртото удължаване на срока за подаване на оферти, като е и най-краткото. Първоначалният срок беше до 22 октомври. След смяната на транспортния министър срокът беше преместен до 22 ноември, а впоследствие до 29 януари.

Процедурата дотук успя да привлече невиждан досега международен интерес. Няколко кандидата вече се заявиха официално. Това са Manchester Airports Group, която ще участва заедно с Beijing Construction and Engineering Group International (BCEG), операторът на летището в Барселона – AENA aeropuertos, която ще си партнира с австралийския фонд First State, и индийската инфраструктурна компания GMR Group. Другите известни неофициално кандидати са Aéroports de Paris Group, летището във Франкфурт Fraport, летището в Цюрих, като в начален етап интерес е проявил и южнокорейският оператор на летището в Сеул.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Вечерни новини: София разпределя бизнеса с боклука, президентът наложи вето за изтребителите Вечерни новини: София разпределя бизнеса с боклука, президентът наложи вето за изтребителите

Борис Джонсън е новият британски премиер, "Атака" опитва да освободи ББР от новите правила за контрол над държавните компании

23 юли 2019, 1421 прочитания

София обяви търг за почистващи фирми за над 430 млн. лв. София обяви търг за почистващи фирми за над 430 млн. лв.

Във ваканционния август и малко преди изборите столицата ще разпредели между играчи най-скъпата си задача

23 юли 2019, 1012 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "България" Затваряне
Президентът няма да наложи вето върху спорните промени в антикорупционния закон

Текстовете, които допускат конфискация на имущество и при оправдателна присъда, ще бъдат обнародвани в утрешния Държавен вестник

Фандъкова forever

Дори кметът на София да остане на власт, ГЕРБ ще има проблем с мнозинството в общинския съвет

Канабисът ли е новият bitcoin

Легализацията в Канада и САЩ създаде пазар за милиарди. Инвестицията обаче е все още доста рискова, но интересна

Индексите на борсата започнаха седмицата с ръст

"Стара планина холд" реализира най-голям ръст след съобщението за дивидент

20 въпроса: Ясен Згуровски

"Вярвам, че не случайно съм артист и съм тук с мисия да правя хората щастливи"

До Луната и напред

Светът отбелязва 50-годишнината от стъпването на човека на Луната с още по-амбициозни космически програми