Срокът за подаване на оферти за концесионирането на летище София е бил удължен между празниците със седем дни. Така датата се променя от 29 януари на 5 февруари. Решението е взето на 26 декември. Всъщност срокът се удължава, защото има редакции в концесионния договор, и правилото е да се даде време на кандидатите за запознаване с промените. Министерството на транспорта е обяснило пред "Дневник", че изменението в договора е следното: "Трето лице с финансови възможности (банка) ще може да стане страна в него. Максималният размер на неговата отговорност е 200 млн. лв. Гаранциите за изпълнение на строителство са 10% от планираните дейности за 5 г., а максималната за дейността на концесионера е 15 млн. евро."
Според източници на "Капитал" обаче това са малки промени, които няма да решат основните проблеми на кандидатите, което трябва да се случи с корекции в Закона за концесиите. Столичното летище засега предизвика невиждан от години чуждестранен интерес към български актив, но инвеститорите искат да имат сигурност на вложението, а Законът за концесиите в сегашния му вариант ги изправя през безграничен риск. Държавата засега се бави с редакциите, но е възможно те да бъдат пуснати за обсъждане през януари, т.е. преди подаването на офертите. А иначе всяко отлагане доближава концесията до предстоящите евро- и местни избори, т.е. поставя сделката под въпрос.
Насрещен вятър
Основният притеснителен момент за кандидатите към момента е разписаното в Закона за концесиите изискване за отговорността, което според консултанти надхвърля евродирективата и бързо трябва да се промени. Притеснението е, че инвеститорите в проектната компания ще отговарят за всичко, практиката по света е рискът да се носи от специално създадената компания, а само финансовите отговорности да се гарантират.
Втори проблем е, че законът не предвижда обезщетение на концесионера за направените инвестиции в случай на форсмажорни обстоятелства, сполетели летището. Стои и въпросът може ли споровете по концесията да се решават в арбитраж.
Според източници на "Капитал" към момента има подготвен проект за промени в Закона за концесиите, като поправките трябва да бъдат пуснати за обществено обсъждане през януари, като настоящите промени в договора са само козметични и не решават реалните страхове. Бавенето на промените в закона било заради притеснения, че БСП ще изтълкува промените като лобистки и ще усложни приемането им, а оттам и процедурата за концесия, срещу която има дежурни атаки от страна на социалистическата партия.
Кандидати и удължавания
Това е четвъртото удължаване на срока за подаване на оферти, като е и най-краткото. Първоначалният срок беше до 22 октомври. След смяната на транспортния министър срокът беше преместен до 22 ноември, а впоследствие до 29 януари.
Процедурата дотук успя да привлече невиждан досега международен интерес. Няколко кандидата вече се заявиха официално. Това са Manchester Airports Group, която ще участва заедно с Beijing Construction and Engineering Group International (BCEG), операторът на летището в Барселона – AENA aeropuertos, която ще си партнира с австралийския фонд First State, и индийската инфраструктурна компания GMR Group. Другите известни неофициално кандидати са Aéroports de Paris Group, летището във Франкфурт Fraport, летището в Цюрих, като в начален етап интерес е проявил и южнокорейският оператор на летището в Сеул.
Срокът за подаване на оферти за концесионирането на летище София е бил удължен между празниците със седем дни. Така датата се променя от 29 януари на 5 февруари. Решението е взето на 26 декември. Всъщност срокът се удължава, защото има редакции в концесионния договор, и правилото е да се даде време на кандидатите за запознаване с промените. Министерството на транспорта е обяснило пред "Дневник", че изменението в договора е следното: "Трето лице с финансови възможности (банка) ще може да стане страна в него. Максималният размер на неговата отговорност е 200 млн. лв. Гаранциите за изпълнение на строителство са 10% от планираните дейности за 5 г., а максималната за дейността на концесионера е 15 млн. евро."
Според източници на "Капитал" обаче това са малки промени, които няма да решат основните проблеми на кандидатите, което трябва да се случи с корекции в Закона за концесиите. Столичното летище засега предизвика невиждан от години чуждестранен интерес към български актив, но инвеститорите искат да имат сигурност на вложението, а Законът за концесиите в сегашния му вариант ги изправя през безграничен риск. Държавата засега се бави с редакциите, но е възможно те да бъдат пуснати за обсъждане през януари, т.е. преди подаването на офертите. А иначе всяко отлагане доближава концесията до предстоящите евро- и местни избори, т.е. поставя сделката под въпрос.
4 коментара
Ще отлагаме, докато се откажат стратегическите инвеститори, и в конкурса остане само "нашият човек" - гледан филм вече.
Явно го удължават, за да вземат повече пари от входната такса за участие, пък после ще го харижат на Пеевски. Дано да греша и да го вземе някой западен доказан концесионер. Ще разберем.
ФЕД покачва лихвения процент от 2-3 месеца насам. ЕЦБ сложи край на политиката на "евтините пари".
Икономическия цикъл се завърта и никак няма да е лошо този договор да се подпише преди да стане пак "интересно".
До коментар [#2] от "Алфонсо":
До коментар [#1] от "olga_kokoshkina":
Вие сериозно ли? По-добре съсредоточете скептичността си в някакви смислени посоки.
Отлага се, за да НЕ се откажат кандидатите. Нямаме законодателството. Лъжем ги, че едва ли не ще се приеме в движение. А няма да стане толкова лесно. Нито приемането, нито лъгането.
Пеевски(Божков,ДС, ДПС) няма нито интереса, нито възможността да управлява такива активи. Нито продажбата е достатъчно лесна за постигане, нито сме 90-те години, че да се развие такъв сценарий. Видяхме го с Гинка. Щяха да се откажат 550 пъти, ако беше държавна сделка, дори я спряха напук на пазара.
Освен това, Пеевски(Божков,ДС, ДПС) нямат никакъв интерес към активи, които не могат да продават срещу политическо влияние. Никога не биха се набили някъде, където да се превърнат в удобна жертва.