Борисов забрани винетката за Северната тангента
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Борисов забрани винетката за Северната тангента

АПИ

Борисов забрани винетката за Северната тангента

Премиерът разпоредил на АПИ таксуването да става както досега, а на Столична община - да плати за поддръжката на пътя

Десислава Лещарска
6111 прочитания

АПИ

© АПИ


Премиерът Бойко Борисов е разпоредил преминаването през Северната скоростна тангента да става без винетка както досега. Това съобщи самият той на брифинг след заседанието на Министерския съвет. "Както Южната дъга е в рамките на града, така и Северната тангента също е в рамките на града и е правена да им е удобно на хората. Така че съм казал на АПИ да си прeправят плановете и така, както са отчитали винетната система, така да продължи и през 2019 г.", заяви Борисов.

Изказването му се разминава с това на ръководството на Агенция "Пътна инфраструктура", което твърди, че Северната тангента никога не е била планирана като градска магистрала. Тя е част от републиканската пътна мрежа, транзитен път и част от магистрала "Европа" до границата със Сърбия. По думите на Дончо Атанасов от управителния съвет на пътната агенция през тангентата годишно преминават 10 млн. автомобила. "Направете си сметката само 1 млн. да нямат винетка, колко огромен ресурс ще е липсата", заяви той пред "Нова ТВ". Председателят на пътната агенция Светослав Глосов пък уточни пред бТВ, че тежкотоварните камиони и в момента плащат винетка за преминаването през тангентата (която от лятото ще бъде заменена с тол-такса), тоест изключението е само за леките коли.

"В услуга на гражданите", защото можем да си го позволим

"Независимо от логиката "който кара повече, той плаща повече", независимо от това, че е ясно, че едно е да чистиш и да поддържаш две платна, каквито бяха по времето на социализма и при управлението на БСП от Околовръстния път, то беше много скоро, друго е да поддържаш 12 платна. Но благодарение на това, че приходните агенции, службите, прокуратурата работиха много добре през миналата година, имаме рекордни приходи в бюджета, а и смисълът на това да правим Южна дъга, Северна тангента, Западна дъга и какво ли не още е бил винаги в услуга на гражданите да пътуват по бързо, по-безопасно, по-лесно и съответно това да дава възможност за по-високи доходи", коментира Борисов решението си да забрани винетките по Северната тангента.

Той се обърна и към кметовете на общини, които искат да ползват пътищата като общински. "Да намерят пари да си ги поддържат", нареди той. "Ако е било лесно, комунистите да са направили не само до Правец магистралата, а да са направили дъги, тангенти и всичко останало... Друг е въпросът и мисля, че тук сдружението на общините не само да се събира за по няколко дни в Албена, а след като искат пътищата да са общински, да направят така, че да си ги поддържат. Държавата е вложила над 200 - 300 млн. сигурно в тези тангенти, подарява ги на общините, те да си ги поддържат", заяви премиерът.

Той коментира и стотиците хиляди "сънародници", които пътуват за празниците до Гърция, Македония, Сърбия. "Какви винетки плащат там още с влизането и не съм чул да има оплакване или репортаж, че само на едно влизане плащат 15-20 лв. да амортизират техния път. Но ние можем да си го позволим и затова се надявам да не се спекулира повече по тази тема", каза Бойко Борисов. Той поздрави присъстващите за Нова година, а към министрите се обърна с думите: "Събирайте повече пари и така".

Кой ще плаща за поддръжката

От изказването на премиера се разбира, че поддръжката на тангентата ще премине по-скоро към Столична община, макар да не става съвсем ясно. "Северната скоростна тангента ще бъде изключена от списъка на пътищата, за които е нужна винетка, и благодаря на премиера, че прие аргументите ни", написа в профила си кметът Йорданка Фандъкова. "Тангентата пресича територията на Столична община и се използва от жителите на 5 столични района като път, който им осигурява достъп до другите райони на София. ССТ извежда голяма част от трафика, който преминава през центъра, и е изключително важна както за намаляване на задръстванията, така и за подобряване на качеството на въздуха", пише тя.

По думите на зам.-кмета по транспорта Дончо Барбалов тангентата граничи с райони "Надежда", "Връбница", Нови Искър, "Сердика" и Кремиковци. За пътното им поддържане се грижат различни фирми, с които Столична община сключва 5-годишни договори. Всеки момент общината трябва да избере изпълнители за нов 5-годишен период, но в условията на поръчката тангентата не фигурира, така че все още не е ясно как ще се обезпечи почистването и поддържането на пътя.

Премиерът Бойко Борисов е разпоредил преминаването през Северната скоростна тангента да става без винетка както досега. Това съобщи самият той на брифинг след заседанието на Министерския съвет. "Както Южната дъга е в рамките на града, така и Северната тангента също е в рамките на града и е правена да им е удобно на хората. Така че съм казал на АПИ да си прeправят плановете и така, както са отчитали винетната система, така да продължи и през 2019 г.", заяви Борисов.

Изказването му се разминава с това на ръководството на Агенция "Пътна инфраструктура", което твърди, че Северната тангента никога не е била планирана като градска магистрала. Тя е част от републиканската пътна мрежа, транзитен път и част от магистрала "Европа" до границата със Сърбия. По думите на Дончо Атанасов от управителния съвет на пътната агенция през тангентата годишно преминават 10 млн. автомобила. "Направете си сметката само 1 млн. да нямат винетка, колко огромен ресурс ще е липсата", заяви той пред "Нова ТВ". Председателят на пътната агенция Светослав Глосов пък уточни пред бТВ, че тежкотоварните камиони и в момента плащат винетка за преминаването през тангентата (която от лятото ще бъде заменена с тол-такса), тоест изключението е само за леките коли.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

1 коментар
  • 1
    valdes avatar :-|
    Valdes

    "Борисов забрани винетката за Северната тангента"
    Как точно го забрани? Наложи Вето върху решението на МС ли?
    България се превръща постепенно в ... Министър председателска република ... А ни е в публика.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK