Циркът "Електронни винетки"
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Циркът "Електронни винетки"

По план малко над 100 автомобила на "Национално тол-управление" трябва да проверяват дали шофьорите пътуват с винетки

Циркът "Електронни винетки"

След няколко дни на хаос се оказа, че няма кол-център, има измами, полицията не може да проверява новите винетки, а АПИ ги отмени изцяло до 15 януари

Мила Чернева
50977 прочитания

По план малко над 100 автомобила на "Национално тол-управление" трябва да проверяват дали шофьорите пътуват с винетки

© Надежда Чипева


Три дни след въвеждането на системата за електронни винетки на всички стана ясно, че тя не работи добре и голяма част от шофьорите не могат да си платят за движението по републиканската пътна мрежа. След като директорът на Агенция "Пътна инфраструктура" (АПИ) обикаляше студиата, за да обясни как системата функционира и всичко е наред, днес същата тази АПИ отмени винетните стикери (поне) до 15 януари.

Дотогава шофьорите няма да бъдат глобявани, тъй като много от тях са изправени пред сериозно изпитание изобщо да платят, дори да имат желание. По закон системата трябваше да влезе в сила на 1 януари, но стана ясно, че има проблеми със сайта, мобилното приложение, наличието на пунктове за самообслужване по бензиностанции и гранични пунктове, както и изобщо проверката дали автомобилът има винетка от страна на полицията. С две думи - пълен хаос.

"Това е най-сложната информационна система, която работи в България в момента, и не може всичко да се случва за миг", оправда се проф. Олег Асенов, експерт от Агенция "Пътна инфраструктура" (АПИ), по време на брифинг. "Бъдете търпеливи, системата е нова", обясни и Антон Антонов, директор на "Национално тол- управление", пред журналистите.

Интересното е, че "най-сложната система", която е "нова", всъщност бива тествана от август насам и АПИ имаше над половин година да се подготви за това. Електронната система за продажба на е-винетки започна преди близо три седмици - на 17 декември.

33% измама, 100% некадърност

След като от 1 януари електронната винетка официално влезе в сила, стана ясно, че тя е, меко казано, трудна за закупуване. Потребителите имаха проблеми с купуването на винетка от приложението или сайта, а повечето проверени терминали за самотаксуване на бензиностанции не работеха или просто липсваха. От граничните пунктове само Капитан Андреево имаше подобен терминал. От днес има такъв и на пункта на Дунав мост при Русе, обясни Антон Антонов, а до края на месеца всички ГКПП ще продават е-винетки най-после.

От днес се спира и конвертирането на хартиени в електронни винетки, тъй като 33% от конвертираните са били измама, обясни Асенов. "Мога да дам пример как 168 винетки са конвертирани за един и същ регистрационен номер на превозното средство. Има и десетки конвертирани месечни винетки за един и същ номер. Няма проблем в системата, потребителите просто се опитват да видят как системата ще реагира. Това обезсмисля процеса на конвертиране", обясни той. От думите му изобщо не стана ясно защо системата допуска подобна измама, защо тя не е предотвратена и дали АПИ въобще е помислила, че е възможно хората да злоупотребят с нея.

На въпрос на журналисти дали в момента пътната полиция може да разбере дали шофьорът си е купил е-винетка Антонов отговори, че предстои да им бъдат дадени таблети с достъп до системата на е-винетката. Това обаче ще се случи в следващите дни или седмици, тоест в момента полицаите няма как да разберат това.

Отгоре на всичко, в случай че гражданите имат проблем, те няма и как да се свържат с АПИ. Посоченият телефон за контакти всъщност е същият като този за актуалната пътна обстановка. Оказа се, че се структурира тепърва кол-център, обясни Антон Антонов. В "Национално тол-управление" има цял отдел "Обслужване на клиенти", който на този етап не функционира.

То така си беше...

Агенция "Пътна инфраструктура" е получила системата от избрания изпълнител Kapsch и я тествала няколко месеца. Тъй като това очевидно не е било достатъчно време, стана ясно, че поне до края на януари ще се поправят всички пропуски.

Къде обаче лежи вината за този цирк също няма да разберем. Антон Антонов уточни, че фирмата изпълнител е свършила своята работа по е-винетката и няма да бъде санкционирана по никакъв начин. АПИ, очевидно, също.

Три дни след въвеждането на системата за електронни винетки на всички стана ясно, че тя не работи добре и голяма част от шофьорите не могат да си платят за движението по републиканската пътна мрежа. След като директорът на Агенция "Пътна инфраструктура" (АПИ) обикаляше студиата, за да обясни как системата функционира и всичко е наред, днес същата тази АПИ отмени винетните стикери (поне) до 15 януари.

Дотогава шофьорите няма да бъдат глобявани, тъй като много от тях са изправени пред сериозно изпитание изобщо да платят, дори да имат желание. По закон системата трябваше да влезе в сила на 1 януари, но стана ясно, че има проблеми със сайта, мобилното приложение, наличието на пунктове за самообслужване по бензиностанции и гранични пунктове, както и изобщо проверката дали автомобилът има винетка от страна на полицията. С две думи - пълен хаос.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

19 коментара
  • 1
    radio. avatar :-|
    radio.

    Това да не е асфалт, че да не се пропука на първия ден и да не се види... Тук лъсва истината веднага - некадърна и безотговорна "работа" на всички нива.

  • 2
    abdulhazred avatar :-|
    abdulhazred

    Гарантирано от ГЕРБ, една елементарна система, която функционира в сума ти държави е ЕС не могат да имплементират тези малоумници.

  • 3
    vespasian0303 avatar :-|
    vespasian0303

    Предполагам направата на сайта сигурно струва няколкостотин хиляди лева при положение, че един сайт (направен от "големите" фирми) струва към 5-10,000лв.

  • 4
    sweeper avatar :-|
    sweeper

    "Мога да дам пример как 168 винетки са конвертирани за един и същ регистрационен номер на превозното средство. Има и десетки конвертирани месечни винетки за един и същ номер."
    И какъв им е зора, след като са конвертирани на един и същ номер?!... Щеше да е зле за тях ако една винетка беше конвертирана за 168 различни номера ...

  • 5
    nikolai_petrov avatar :-|
    FanFan - la tulipe

    Има само една дума за ръководителите на АПИ - МАЛОУМНИЦИ!

  • 6
    mwe56578044 avatar :-|
    mwe56578044

    Във Франция поставяте малък специален датчик на предното стъкло -нямате нужда от подобна на БГвинетка.
    При влизане в аутобан системата вдига автоматично бариерата и на края на месеца Ви удържат дължимата сума директно от банковата Ви карта.
    Няма и следа от тези български проблеми: винетки,автомати,проверяващи и т.н.
    Подобна е системата в Германия
    В България винаги избират «българска работа» във всичко - да е скъпо,сложно,неработещо .Обяснете си защо??

  • 7
    antipa avatar :-|
    D-r D

    Хаосът и корупцията в държавата да се определя като цирк е опростенчество.
    Блокажът е логично следствие от разбиването на държавността през 11-те години властване на Борисов. Държавата рухна. Нищо не работи, а пари продължават да се харчат с вагони.

    И защо трябва да се прави е-система за десетки милиона лв, след като трябва да си нося в жабката квитанцията, за да я покажа на милиционера с таблета?

  • 8
    orchis avatar :-|
    orchis

    Някой знае ли какво включва тази система? Излезе информация че е струвала 180 млн лева. Това няма как да е цената само на този сбъркан сайт. Явно включва и терминалите и таблетите за полицаите, но дори и с това сумата е гигантска.

  • evpetra

    "Интересното е, че "най-сложната система", която е "нова", всъщност бива тествана от август насам..."
    Тъкмо се питах защо не са тествали системата предварително...

    "На въпрос на журналисти дали в момента пътната полиция може да разбере дали шофьорът си е купил е-винетка Антонов отговори, че предстои да им бъдат дадени таблети с достъп до системата на е-винетката. Това обаче ще се случи в следващите дни или седмици..."
    Като са знаели, че системата трябва да заработи от 1-ви януари, защо не са раздали таблетите поне до 31-и декември. Да не говорим, че и полицаите би трябвало да проверят как ще работят с таблетите.

    "Оказа се, че се структурира тепърва кол-център... В "Национално тол-управление" има цял отдел "Обслужване на клиенти", който на този етап не функционира."
    Тепърва ще структурират кол-център?!
    А за отдела, който не функционира, но чиито служители сигурна вземат заплати (че и премии, все пак - краят на годината е!) - нямам какво да кажа!

  • 10
    marshalov avatar :-P
    Маршалов

    На Kapsch, като им погледне човек сайта колко е мърляв...Вече се чудя, дали не са някакви измамници, щом собственият си сайт не могат да стегнат както трябва.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK