Омбудсманът защитава правото на пенсионери да заемат държавна служба
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Омбудсманът защитава правото на пенсионери да заемат държавна служба

Омбудсманът защитава правото на пенсионери да заемат държавна служба

Близо 2000 души с пенсия ще трябва да напуснат работа след новата разпоредба, няма разчет колко ще са засегнатите в бъдеще

9639 прочитания

© Георги Кожухаров


След президента Румен Радев и омбудсманът Мая Манолова атакува пред Конституционния съд забраната за пенсионери да заемат държавна служба, а заедно с това – императивното задължение да бъдат уволнени всички пенсионери - държавни служители към момента на влизане в сила на закона.

Промяната в Закона за държавния служител беше въведена с преходни разпоредби в Закона за държавния бюджет за 2019г. - без обществено обсъждане и без разчети за въздействието й - въпреки че става въпрос за принципно положение за статута на работещите пенсионери. Според неофициална информация тази промяна пряко засяга близо 2000 работещи пенсионери - държавни служители, които трябва да бъдат освободени. Няма обаче никакви разчети колко държавни служители в бъдеще ще трябва да се откажат да упражнят законното си право на пенсия, за да останат на работа или обратното – колко хора ще напуснат държавната служба, за да могат да си получават пенсията.

Двата текста на §14 и §15 от преходните разпоредби на бюджетния закон вече бяха оспорени пред Конституционния съд от президента Румен Радев, но в искането на омбудсмана мотивацията е значително по-подробно развита във всички аспекти на проблема, включително с относима практика на Съда на ЕС в Люксембурт и на Съда по правата на човека в Страсбург. Една от причините е, че Радев оспори и други текстове в бюджетния закон, докато искането на Манолова е концентрирано само в тези текстове.

Немотивирано и непредсказуемо

С промяната в закона изцяло немотивирано се ограничава една категория граждани да заемат държавна служба, при това напълно непредвидимо за тях, се казва в искането на омбудсмана. Припомня се, че само преди 4 години с изменението на чл. 94 от Кодекса за социално осигуряване беше изрично потвърдена възможността осигурените лица да получават пенсия за осигурителен стаж и възраст и да продължават да работят по трудовото или служебното си правоотношение, без да го прекратяват. Тази промяна в закона стана в изпълнение на задължително за България решение на Съда на ЕС по делото "Сомова", в което между другото се казва, че правото на ЕС не допуска условие за отпускане на пенсия за старост да е предварителното прекратяване на осигуряването във връзка с упражнявана в друга държава членка дейност. Сега се случва точно обратното – въвежда се иперативна забрана за хора, които добросъвестно са упражнили правото си на пенсия да работят на държавна служба.

Държавата дължи на гражданите си правна сигурност и предсказуемост като част от гаранциите за основните им права. В случая хората, които са упражнили правото си на пенсия при досегашния режим, не не са имали основания да очакват, че това ще им препречи пътя към държавната служба, за да могат дори да направят своя избор, се казва в мотивите.

Оспорената норма е дискриминационна поне в два аспекта. На първо място забраната за заемане на държавна служба се въвежда за пенсионери, придобили пенсия за стаж и възраст на общо основание, както и намалена пенсия, пенсия за стаж и възраст на военни и служители на сектор "Сигурност" и при условията на първа и втора категория труд. Същевременно обаче други пенсии за осигурителен стаж и възраст не са включени в тази забрана – пенсиите, които се отпускат при специални условия за учители, балерини, балетисти и танцьори и за магистрати. Няма обяснение по какви критерии е направено това разграничение, което прави невъзможо да се прецени обществената необходимост от него. На второ място, законът забранява работещи пенсионери на държавна служба, но не и на трудово правоотношение, включително и в държавния сектор – отново без аргументи.

Обратно действие към заварени правоотношения

По същество законът има обратно действие, доколкото законодателят в случая се разпорежда пряко и непосредствено с конкретни служебни правоотношения. С § 15 от преходните разпоредби на закона за бюджета за т.г. се предвижда, че държавните служители, които изведнъж са се оказали в несъвеместимост (защото са упражнили правото си на пенсия) трябва да уведомят работодателя за това в 7-дневен срок. Той пък е длъжен да ги уволни с едномесечно предизвестие.

На практика с преходна разпоредба към бюджетния закон се заповядва прекратяването ex lege на заварени, законосъобразно учредени служебни правоотношения на държавни служители само на основание на това, че са упражнили конституционното си право на осигуряване. Така се "въвежда имплицитно ново основание за прекратяване на служебното правоотношение, което е прикрито и изрично не е прогласено. А самата разпоредба е императивна", пише в мотивите на омбудсмана.

Всичко това обаче поставя и въпроса за ефекта на евентуалното решение на КС, което по правило действа занапред. Междувременно обаче законът може да бъде приложен и ако разпоредбите бъдат обявени за противоконституционни, ефектът ще е само за в бъдеще.

След президента Румен Радев и омбудсманът Мая Манолова атакува пред Конституционния съд забраната за пенсионери да заемат държавна служба, а заедно с това – императивното задължение да бъдат уволнени всички пенсионери - държавни служители към момента на влизане в сила на закона.

Промяната в Закона за държавния служител беше въведена с преходни разпоредби в Закона за държавния бюджет за 2019г. - без обществено обсъждане и без разчети за въздействието й - въпреки че става въпрос за принципно положение за статута на работещите пенсионери. Според неофициална информация тази промяна пряко засяга близо 2000 работещи пенсионери - държавни служители, които трябва да бъдат освободени. Няма обаче никакви разчети колко държавни служители в бъдеще ще трябва да се откажат да упражнят законното си право на пенсия, за да останат на работа или обратното – колко хора ще напуснат държавната служба, за да могат да си получават пенсията.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

1 коментар
  • 1
    ivalina_shu avatar :-|
    ivalina_shu

    Омбудсманът греши, ако е приела, че промяната се отнася и за държавните служители по други специални закони. Например тези по чл. 142, ал. 1, т. 1 от ЗМВР - пенсионираните полицаи, остават на работа.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK