С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
2 10 яну 2019, 12:00, 3480 прочитания

Агенция "Помощ, интернет"

Системата за електронни винетки катастрофира и обеща кошмари за август, когато стартира тол-системата

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
"Към момента са проведени тестове, които гарантират до голяма степен възможността за въвеждане на електронна винетка от 1 януари 2019 г." Това каза Радослав Николов, съветник на регионалния министър по тол-системата, пред "24 часа" в началото на септември.

Не е ясно какво са включвали тези тестове, но резултатът за Николов е, че четири месеца по-късно той е без работа. Сблъсъкът на системата на електронните винетки с реалността доведе до оставките както на съветника, така и на още трима души - началникът на звеното за тол-системата Антон Антонов, ресорният член на управителният съвет на Агенция "Пътна инфраструктура" (АПИ) Веселин Давидов и шефът на пътната агенция Светослав Глосов.


В първите дни на януари се оказа, че почти нито един от елементите на цялата организация не е завършен, а някои изобщо не са започнати. Най-интересното е, че никой от хората, които подадоха оставки, не смятаха, че има проблеми. Глосов повтаряше цяла седмица, че става дума за малки "гафове", които не пречат на цялостното функциониране, а Антонов заяви само ден преди да си тръгне, че нито АПИ, нито изпълнителят "Капш трафик солюшънс" имат вина. Масова заблуда, наглост или просто некадърност?

Няма пропуснат гаф

От АПИ обясниха, че системата е предадена от изпълнителя, "Капш трафик солюшънс", още през август 2018 г. Тоест е имало поне четири месеца, в които тя да бъде тествана и да се провери дали хората ще могат да конвертират хартиените си винетки в онлайн такива или да си ги купуват през апарати за сайта или мобилното приложение. Както Николов обяви още преди месеци, тези тестове са били направени. Те или не са имали общо с реалността, или не са извършени.



Всеки дивелъпър ще потвърди, че моментът на излизането на дадена система live, т.е. в директен сблъсък с потребителите й, е рисков и винаги има неща, за които не е помислено. Но дори на този фон ситуацията с АПИ беше странна - всичко, което можеше, се скапа. Мнозина се оплакаха от неработещи терминали, такива на много места въобще нямаше (само 1 граничен пункт например даваше такава възможност), сайтът и апликацията блокираха или не успяваха да запишат желаещите за винетка, а опцията за конвертиране на хартиени в електронни беше спряна заради "измами".

Софтуерните проблеми се допълват от чисто организационните. Никой не беше помислил как да пазаруват хората по малките населени места, кол-център въобще няма, полицията не можеше да проверява за новите винетки. През октомври беше официално създадено "Национално тол-управление" - звеното, което да се занимава с е-винетките и тол-системата. Това е ужасно закъсняло за структура, в която се търсят общо 921 служители. Видно от сайта на АПИ, ведомството е пуснало обява за началници на отделите "Планове и проекти" и "Управление на информационна система и инфраструктура" чак в края на декември, а за повечето останали служители в централната администрация - през ноември.

Кой проспа винетките

На този фон обясненията на Светослав Глосов, регионалния министър Петя Аврамова и други представители на АПИ как "системата работи" са необясними.

През декември, при представянето на системата, група IT специалисти са дали препоръки на пътната агенция, уточни един от тях Иво Мирчев пред "Капитал". Сред тях са били липсата на инсталирани сертификати за сигурност за десктоп версията на сайта и езиците в приложението. Тези грешки не бяха поправени, обясни той.

Това повдига въпроса дали изобщо АПИ има капацитет да контролира и управлява подобна система. На 4 януари пред журналисти Антон Антонов уточни, че фирмата изпълнител е свършила своята работа по е-винетката и няма да бъде санкционирана по никакъв начин. След като ден по-късно Антонов беше освободен от премиера Борисов, Глосов изведнъж заяви пред "Нова телевизия", че отговорност може да поеме и фирмата изпълнител.

От Kapsch обаче пуснаха официална позиция, че на 14 декември са подписали с АПИ приемо- предавателен протокол за системата за електронна винетка и прилежащите й активи. Тоест управлението е вече в ръцете на агенцията, която явно е приела свършеното без забележки. Особено интересно се оказа, че австрийската компания отказа да поеме отговорност за сайта bgtoll.bg, като обясни, че отговаря само за бутона "купи винетка", а всичко останало не е свързано с нея. Така остана неясно кой е изградил и поддържа сайта.

До редакционното приключване на броя на "Капитал" от АПИ така и можаха да отговорят на въпросите за винетката, като обясниха, че "не могат да се ангажират със срок".

А толът?

Според Иво Мирчев проблемът се крие в липсата на контрол и планиране. "Тука няма нищо трудно, а само да се спазят определени правила и няма да има проблем. Това, което виждаме като граждани, е това, което е хрумнало на един програмист да напише. И това е нормално да се получи, когато няма кой да му каже какво трябва да се направи", каза той. Той даде пример с опцията за конвертиране на винетки - това е "съвсем базова функция и се изпълнява обикновена валидация", за да се предотвратят подобни злоупотреби, смята Мирчев.

Противно на думите на проф. Олег Асенов, че "това е най-сложната информационна система, която работи в България в момента", Мирчев обяснява, че в самата система няма нищо сложно за изпълнение. "Самата система като такава е на ниво 10-и клас програмист. Няма сложно в написването и логиката, нито изисква невероятни ресурси", казва програмистът.

А това е притеснително, тъй като тол-системата, която влиза в сила в средата на тази година, е в пъти по-сложна за изпълнение. Тя ще бъде изпълнена от същата "Капш трафик солюшънс" и приета и контролирана от "обезглавената" към момента АПИ.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

29 януари 2019г.
София Хотел Балкан

capital.bg/governmentevent

13-ТА ГОДИШНА СРЕЩА НА БИЗНЕСА С ПРАВИТЕЛСТВОТО


Пътят на България към еврозоната: какви ще са ефектите върху икономиката и как да се подготви бизнесът

Запазете своето място сега


Акценти в програмата:


  • Важните стъпки към Еврозоната
  • Какво предстои пред България през 2019: приоритетите на правителството
  • Колко голям е рискът за разделение между държавите от Еврозоната и останалите и къде е мястото на България
  • Политики и реформи, които ще доближат България до Еврозоната
  • Ефектът на еврото върху бизнеса
  • Как членството в Еврозоната ще се отрази върху икономиката и как бизнесът да се подготви

Към регистрацията

Прочетете и това

Комисията на Ревизоро за малко да не гласува отлагането на закона за горивата Комисията на Ревизоро за малко да не гласува отлагането на закона за горивата

Първо точката се отложи заради липсващ министър, но депутатите бяха призовани повторно и гласуваха "за"

17 яну 2019, 988 прочитания

Вечерни новини: Лобисткият закон за горивата засега се отлага, Франция се готви за Brexit без сделка Вечерни новини: Лобисткият закон за горивата засега се отлага, Франция се готви за Brexit без сделка

И още: САЩ заплашват да се оттеглят от договора за ракетите със среден обсег; Какво показва пазарният тест за бъдещо продължение на "Турски поток" през България

17 яну 2019, 511 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "България" Затваряне
Неяснота за ограниченията върху тировете в ЕС

Транспортната комисия към европарламента подкрепи частично отраниченията за превозвачите, това може да блокира предложенията

Липсващото звено в стартъп веригата

Българи от Силициевата долина ще издърпват стартъпи към глобалната сцена

За какво ни е армията

България се готви да похарчи ударно поне 4.5 млрд. лв. за оръжия, но без да отчита заплахите и опасността от икономическа криза

Индексите на борсата започнаха седмицата с ръст

"Стара планина холд" реализира най-голям ръст след съобщението за дивидент

"Съгласие" купи животозастрахователния портфейл на "Дженерали" (коригирана)

Сделката е сключена в началото на декември, след като италианската компания обяви, че в България ще се съсредоточи само върху общото застраховане

20 въпроса: Елена Розберг

Заедно с Ива Дойчинова и Евелина Павлова тя започна новия медиен проект Triple Eye

Дунавски маршрути

Пътеводител "От Балкана до Дунав. Идеи за пътешествия в Дунавска България"

K:Reader

Нов и модерен инструмент, който пренася в дигитална среда усещането от четенето на хартия.

Прочетете целия вестник или списание без да търсите отделните статии в сайта.
Капитал, брой 2

Капитал

Брой 2 // 12.01.2019 Прочетете
Капитал PRO, Вечерни новини: Лобисткият закон за горивата засега се отлага, Франция се готви за Brexit без сделка

Емисия

DAILY @7PM // 17.01.2019 Прочетете