Неяснота за ограниченията върху тировете в ЕС
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Неяснота за ограниченията върху тировете в ЕС

С патриотични песни и скандирания за равноправие превозвачи от Румъния и България протестираха пред Европейския парламент срещу предлаганото законодателство за международния транспорт. С оранжеви жилетки протестират румънските превозвачи

Неяснота за ограниченията върху тировете в ЕС

Транспортната комисия към европарламента подкрепи частично отраниченията за превозвачите, това може да блокира предложенията

7215 прочитания

С патриотични песни и скандирания за равноправие превозвачи от Румъния и България протестираха пред Европейския парламент срещу предлаганото законодателство за международния транспорт. С оранжеви жилетки протестират румънските превозвачи

© Илин Станев


Транспортната комисия на Европейския парламент подкрепи спорното предложение в пакета "Мобилност 1" камионите на превозвачите от международния транспорт да се завръщат по местата на тяхната регистрация на всеки три седмици. Останалите спорни предложения обаче - шофьорите на камиони да се завръщат у дома на всеки четири седмици за едноседмична почивка, както и да прекарват полагащата им се седмична почивка в хотел, не успяха да съберат мнозинство в комисията по транспорта на Европейския парламент. Това гласуване в комисията по транспорта на Европейския парламент в четвъртък създава сериозно объркване за крайния резултат, като според някои предвиждания цялото законодателство може да бъде блокирано. Как ще се процедира ще стане ясно в понеделник.

И трите предложения, част от обсъждания пакет закони "Мобилност 1", се разглеждат от източноевропейските фирми като дискриминационни, особено от по-периферните страни като България или Латвия. Ако бъдат приети, това ще доведе до по-високи разходи за фирмите и съответно ще намали тяхната конкурентноспособност. От бранша вече изчислиха, че предложените мерки по пакета "Мобилност 1" биха извадили всекидневно около 3 хил. български камиона от транспортния пазар.

От друга страна, подкрепеното от транспортната комисия изискване камионите, които извършват международен превоз, да се завръщат на всеки три седмици и задължително да имат една товаро-разтоварна дейност там, където е базирана фирмата, всъщност е възможно най-неблагоприятното предложение за българските транспортни фирми. Мотивът за тази поправка е, че по този начин ще се ликвидира практиката на фиктивни компании да се регистрират в една страна, но реално да извършват превози в друга. Фиктивните компании, които нямат реален бизнес в страната, в която са регистрирани, няма да могат да отговорят на условието да правят реални курсове до нея. Компаниите - пощенски кутии се използват основно от западни фирми, които искат достъп до по-евтина работна, но поправката ще удари основно транспортните фирми от Източна Европа, които сега ще имат нови разходи.

Според български евродепутати, положителният обрат по останaлите две предложения е бил постигнат в последния момент, когато техни колеги от групата на зелените са гласували срещу идеята за връщане на работниците за почивка у дома. Същевременно, използвайки правилата на европарламента, някои депутати с негативно мнение са били заменени и така например депутатът от Европейската народна партия (ГЕРБ) Андрей Новаков е гласувал в транспортната комисия, въпреки че не е неин член.

Правна неяснота

Гласуването в комисията по транспорта на Европейския парламент в четвъртък създаде сериозно объркване. По принцип гласуваните текстове са част от три законодателни предложения и досега те винаги вървяха в пакет. В този смисъл засега не е ясно дали ЕП ще се опита да намери нови компромиси по тях, дали ще реши да гласува само по одобрените или ще вкара цялото законодателство да бъде гласувано в пленарна зала, където ще могат да се правят поправки по всеки предложен член и алинея.

Сред евродепутатите има сериозни разногласия за по-нататъшните стъпки и в четвъртък те не успяха да постигнат съгласие как да се процедира оттук нататък. В понеделник предстои нова среща. Според българският министър на транспорта Росен Желязков, ако пакетът закони не бъде внесен до 31 януари за гласуване в пленарната зала на Европейския парламент, той ще трябва изцяло да бъде изтеглен.

"Ние не допуснахме Комисията по транспорт да приеме цялостно решение по Пакета "Мобилност", заявиха днес българските евродепутати. Според тях, тъй като не са одобрени и трите законодателни акта, няма как след това пленарната зала да гласува по само един от тях. По тази причина целият законодателен процес трябва да започне отначало.

Нараства възможността за блокиране на законодателството

На практика днес транспортната комисия на Европейския парламент повтори вота си от юни миналата година. Тогава български евродепутати, начело с Новаков, преждевременно обявиха победа над пакета "Мобилност 1". Сега обаче има една съществена разлика. Междувременно страните членки (Съвета на ЕС) приеха своята обща преговорна позиция по законодателството в края на миналага година и в нея отпадна изискването за връщане на камионите. По този начин, ако все пак Европейският парламент реши да подкрепи силно протекционистичните мерки, двете институции ще влязат в преговорите помежду си със силно различаващи се позиции. От името на Съвета на ЕС преговорите ще се водят от настоящия председател Румъния, която по принцип защитава позицията на източноевропейските страни.

Поради антагонистичните позиции може да не се достигне до компромис, което да провали изцяло приемането на новото законодателство и да се запази статуквото. Ако пакетът "Мобилност 1" бъде блокиран, Европейската комисия трябва да направи ново законодателно предложение, което ще трябва да бъде гласувано от новия състав на Европейския парламент, най-рано след година. Това отлагане се възприема от българските политици като победа, въпреки че този път, за разлика от миналата година, те запазиха по-умерен тон в победните си декларации.

Заради вероятността цялото законодателство да бъде блокирано, вчера комисарят по транспорт Виолета Булц предупреди, че това може да доведе до налагане на рестрикции от отделните страни членки. "Ако не бъде намерено подходящо решение, ще бъдем изправени пред множество некоординирани национални изисквания. Това би довело до разпокъсване на вътрешния пазар, несигурност, по-високи разходи и понижаване на конкурентоспособността на ЕС", каза тя след срещата си с транспортните министри от България, Полша, Унгария и Литва.

Четиримата министри се опитваха да убедят Булц да ги подкрепи в бъдещите преговори между Европейския парламент и Съвета на ЕС. Според Желязков ЕК щяла да подкрепи позицията, че изискването за връщането на камионите е непропорционална мярка. Институцията обаче има само ролята на консултант в преговорите между парламента и съвета. Изявлението на комисаря Булц след срещата беше определено прохладно. "Запазването на статуквото е невъзможно", каза тя в изявлението си.

Вече няколко страни членки - Франция, Германия и Италия, обсъждат приемането на национално законодателство, което да регулира международния пътен транспорт на тяхна територия, а мерките в него вероятно ще бъдат още по-ограничителни за превозвачите от Източна Европа, отколкото обсъжданите.

Транспортната комисия на Европейския парламент подкрепи спорното предложение в пакета "Мобилност 1" камионите на превозвачите от международния транспорт да се завръщат по местата на тяхната регистрация на всеки три седмици. Останалите спорни предложения обаче - шофьорите на камиони да се завръщат у дома на всеки четири седмици за едноседмична почивка, както и да прекарват полагащата им се седмична почивка в хотел, не успяха да съберат мнозинство в комисията по транспорта на Европейския парламент. Това гласуване в комисията по транспорта на Европейския парламент в четвъртък създава сериозно объркване за крайния резултат, като според някои предвиждания цялото законодателство може да бъде блокирано. Как ще се процедира ще стане ясно в понеделник.

И трите предложения, част от обсъждания пакет закони "Мобилност 1", се разглеждат от източноевропейските фирми като дискриминационни, особено от по-периферните страни като България или Латвия. Ако бъдат приети, това ще доведе до по-високи разходи за фирмите и съответно ще намали тяхната конкурентноспособност. От бранша вече изчислиха, че предложените мерки по пакета "Мобилност 1" биха извадили всекидневно около 3 хил. български камиона от транспортния пазар.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

2 коментара
  • 1
    crusible avatar :-|
    crusible

    Пълна тъпотия е това, а колко намирисва на лобизъм, не е истина!

  • 2
    georgh5n2 avatar :-|
    georgh5n2

    Да го приемат, да не го приемат, това не е главното!

    Защо не се говори за колективен иск към Европейския съд. Тези промени са категорично против устава на ЕС и ще бъдат отхвърлени!


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK