Една трета от австрийските фирми в България планират повече инвестиции през 2019 г.
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Една трета от австрийските фирми в България планират повече инвестиции през 2019 г.

Улицата към новия логистичен център на Карго-партнер е била реновирана и асфалтирана със собствени средства на фирмата, тъй като от Столична община не са имали финансова възможност да го направят

Една трета от австрийските фирми в България планират повече инвестиции през 2019 г.

Сред основните проблеми за бизнеса са корупцията, престъпността и кадрите

4534 прочитания

Улицата към новия логистичен център на Карго-партнер е била реновирана и асфалтирана със собствени средства на фирмата, тъй като от Столична община не са имали финансова възможност да го направят

© Георги Кожухаров


Една трета от представителите на австрийския бизнес в България планират да увеличат броя на служителите си през 2019 г., а 36% - обема на инвестициите. Това показват резултатите от ежегодното проучване на Австрийското търговско представителство в България (Advantage Austria). В него са синтезирани мненията на дъщерните дружества на 96 австрийски компании, представители на секторите търговия (44%), услуги (36%) и промишленост (20%).

На пръв поглед нагласите на мениджърите се влошават - едва 31% от тях очакват икономическият климат да се подобри през 2019 г. спрямо 43% с положителни очаквания за миналата година. На практика обаче резултатите трудно могат да бъдат сравнявани, защото в проучването на Австрийското търговско представителство тази година участват над два пъти повече фирми. Сферите, които могат да направят страната по-атрактивна за инвеститори, обаче остават почти без промяна - водещи регулаторни теми за анкетираните са борбата с корупцията и престъпността, а количеството и качеството на работната ръка в страната са ключови за пазара.

Как България да стане по-атрактивна

Австрия е вторият най-голям източник на чужди инвестиции за България след Холандия с общ размер на капиталовложенията от почти 4 млрд. евро към средата на 2018 г. по данни на БНБ. Но има няколко препоръки, които биха направили страната още по-атрактивна за австрийските инвеститори, считат представителите в България.

Близо две трети от анкетираните посочват, че биха искали повече подобрения и реформи по отношение на борбата с корупцията и престъпността, а 53% посочват правната сигурност като проблемна област. Бюрократичната тежест застава на трето място с 51%.

От гледна точка на самия пазар и тази година наличността и квалификацията на кадрите доминират като проблемни сфери. Според изпълнителния директор на "Карго-партнер" Антон Стойков конкурентните предимства на България като ниските данъци и нива на заплащане ще избледнеят, ако няма кой да работи.

Управителят на "Фьосталпине ФАЕ София" Александрос Вореопулос, който от 22 години живее в България, посочва друг проблем с кадрите. Като вече развита фирма, която не търси повече площ или хора, българският клон на австрийската международна група Voestalpine среща друг проблем - манталитета. Според Еореопуос, макар че "Фьосталпине" предлага западноевропейски нива на заплащане, служителите са негативно настроени и не вярват във фирмата. "Това е огромен проблем - негативизмът", счита Александрос Вореопулос. "Бизнес културата е толкова важна, колкото 100 дка земя и хубави машини", допълва още той.

Третият проблем, с който се сблъскват инвеститорите в страната, е инфраструктурата и по-точно липсата й. "Имаме намерение да инвестираме допълнително в бъдеще, но към момента това не е възможно, тъй като липсва инфраструктура", коментира Стойков. Той посочва, че улицата към новия логистичен център на компанията е била реновирана и асфалтирана със собствени средства на "Карго-партнер", тъй като от Столична община не са имали финансова възможност да го направят.

Източник: Advantage Austria
Източник: Advantage Austria

Една трета от представителите на австрийския бизнес в България планират да увеличат броя на служителите си през 2019 г., а 36% - обема на инвестициите. Това показват резултатите от ежегодното проучване на Австрийското търговско представителство в България (Advantage Austria). В него са синтезирани мненията на дъщерните дружества на 96 австрийски компании, представители на секторите търговия (44%), услуги (36%) и промишленост (20%).

На пръв поглед нагласите на мениджърите се влошават - едва 31% от тях очакват икономическият климат да се подобри през 2019 г. спрямо 43% с положителни очаквания за миналата година. На практика обаче резултатите трудно могат да бъдат сравнявани, защото в проучването на Австрийското търговско представителство тази година участват над два пъти повече фирми. Сферите, които могат да направят страната по-атрактивна за инвеститори, обаче остават почти без промяна - водещи регулаторни теми за анкетираните са борбата с корупцията и престъпността, а количеството и качеството на работната ръка в страната са ключови за пазара.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK