Лупингът на властта
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Лупингът на властта

В сегашния си вид процедурата за избор на нови самолети демонстрира нагледно неумението (а и нежеланието) на ГЕРБ да модернизират въоръжените сили

Лупингът на властта

Лидерът на ГЕРБ лично гарантира купуването на американски изтребители F-16, но истинската цена на сделката остава скрита

Момчил Милев
9058 прочитания

В сегашния си вид процедурата за избор на нови самолети демонстрира нагледно неумението (а и нежеланието) на ГЕРБ да модернизират въоръжените сили

© Reuters


Темата накратко
  • Изборът за изтребителите се превърна изцяло в политически, но маскирането му като експертен и търговски не позволява да се разбере точно с какво се аргументира.
  • ГЕРБ никога не са крили, че предпочитанията им клонят към САЩ и F-16, и в това по принцип няма нищо лошо.
  • Управляващите обаче суспендираха състезателната процедура, които самите те започнаха, и чиито правила неколкократно пренаписваха.

Въпросът с евентуалния отказ на лицензи за доставка на американско оръжие за съюзници всъщност е доста интересен в епохата на президента Тръмп.

Най-скъпият проект за модернизация на армията ни за последните 20 години е на път да провокира мощно политическо земетресение, след като тази седмица окончателно се превърна в надбягване с един кон. Тази сряда правителството поиска да се преговаря единствено за доставка американски изтребители F-16, след като в последния работен ден преди коледните празници военният и икономическият министър Красимир Каракачанов и Емил Караниколов излязоха с изключително мъгляв доклад, предлагащ прекратяване на сегашната състезателна процедура. До момента в надпреварата на конкурентни начала участваха САЩ, Швеция и Италия с бойните самолети F-16, Gripen C/D и Eurofighter Tranche 1. Оттук нататък преговори ще има само между София и Вашингтон, и то на правителствено ниво.

Всъщност ГЕРБ никога не са крили, че предпочитанията им клонят към САЩ и F-16. И в това няма нищо лошо: Вашингтон е най-големият стратегически съюзник на страната ни в сферата на отбраната, а F-16 е може би най-каленият в битки боен самолет, който е на въоръжение е момента. Подобен избор може да има още по-голяма тежест в епохата на Тръмп, който постепенно се опитва да маргинализира НАТО за сметка на двустранни отбранителни договори, възприемани от него като своеобразен "военен СОТ". Адекватният подход обаче беше управляващите да заявят всичко това ясно още в самото начало и да поемат политическата отговорност за решението си, вместо да се крият зад псевдоконкурси с фалшиви правила, които сега опорочават целия процес.

В сегашния си вид процедурата за избор на нови самолети демонстрира нагледно неумението (а и нежеланието) на ГЕРБ да модернизират въоръжените сили. Управляващите нито искат да поемат отговорността (и потенциалните политически негативи) при нееднозначно стратегическо обвързване със САЩ, нито искат да поведат конкурентна тръжна процедура по ясно формулирани правила. Крайният резултат е, че те не особено убедително използват офертите на Швеция и Италия като "димна завеса", зад която да скрият предварително взетото решение за F-16. И тъй като Борисов вероятно няма да има политическата воля да поиска помощ от НАТО за съвместна отбрана на въздушното ни пространство, докато дойдат първите доставки на американски машини, през това време страната ни вероятно ще продължи да налива стотици милиони за ремонт на старите съветски самолети.

С всичко това управляващите на практика суспендираха състезателната процедура, която самите те започнаха, чиито правила неколкократно пренаписваха и която сега прекратяват с не особено убедителни аргументи, след като крайният резултат очевидно не им харесва. Защото дори в доклада на политико-военната група се казва, че Gripen печели по критерия "оперативни способности", който е с най-голяма тежест, а F-16 - по "продължителност на жизнения цикъл". По неофициална информация, потвърдена от няколко независими източника, предложението за F-16 е на стойност около 2.1 млрд. лв., а това за Gripen – с около 500 млн. лв. под него.

Маските падат

Настоящият политически лупинг на ГЕРБ дойде след масирана щатска дипломатическа офанзива (чиято кулминация беше обаждане на държавния секретар Майк Помпео), както и малко след като стана ясно, че оферта на американската оръжеен гигант Lockheed Martin най-вероятно сериозно надвишава максималния бюджет (в размер на 1.8 млрд. лв. с ДДС), а основният й конкурент – шведската корпорация Saab, се вписва в него и предлага не 8, а 10 от своите изтребители Gripen C/D. Информацията за най-общите параметри на предложенията изтече в публичното пространство, въпреки че управляващите засекретиха процедурата, правейки обективния дебат по темата изключително труден и податлив на манипулации.

Още тази сряда Министерският съвет светкавично гласува доклада на Каракачанов и Караниколов и го придвижи към парламента, който през лятото одобри актуализираните параметри на предложението за инвестиционен разход и единствен може да ги промени така, че офертата на САЩ да се впише в тях. Няколко часа преди правителственото заседание също така Борисов получи и официално напомняне директно от Белия дом, който разпространи официално приветствие във връзка със започването на преговорите за F-16.

Очаква се гласуването в Народното събрание да провокира много остри дебати, но въпреки това да мине по възможно най-бързия начин, така че да подготви почвата за скорошното посещение на премиера Борисов в САЩ и за среща с американския президент Доналд Тръмп. Още във вторник БСП излезе с декларация, че ще гласува против предложението за F-16, "не защото имат проблем със САЩ или с Швеция, а с правителството на Борисов". "Давате ли си сметка какво искате от нас? Народното събрание да разреши на правителството да не спазва решението на Народното събрание и да се отклони от задължителните изисквания, гласувани от най-висшия орган на държавата", обяви лидерът на левицата Корнелия Нинова.

Дяволът е в детайлите

Въпросът с нагаждането на бюджета спрямо американската оферта всъщност е само един от потенциалните проблеми. На практика предложението за F-16 всъщност не отговаря на поне три от задължителните изисквания, които сегашните управляващи сами са записали и гласували в парламента. Другите две са срокът на доставка и, парадоксално, реалното използване на самолета в поне една натовска армия. Формално погледнато, модификацията F-16V Block 70 е толкова нова, че още никъде не е приета на въоръжение в държава - членка на Северноатлантическия алианс. Модернизация на по-стари F-16 до Block 70 тече в момента в Тайван и Обединените арабски емирства, а в близко бъдеще трябва да се случи и в Гърция.

Всъщност в момента основният приоритет на Lockheed Martin е производството на новите стелт изтребители F-35 и целият капацитет на корпорацията във Форт Уърт, Тексас, е ангажиран с многомилиардния проект за американската и други съюзни армии. След сключване на договор с Бахрейн и сериозни преговори на евентуални бъдещи доставки за Индия обаче компанията все пак решава отново да пусне поточна линия за F-16. Тя обаче ще се намира в Грийнвил, Южна Каролина, и все още не е готова.

Което от своя страна ни води до следващия проблем, свързан с българския проект – сроковете за доставка. Според решението на парламента страната ни трябва да получи първите два изтребителя до две години след сключването на договора. Това обаче едва ли е реалистичен сценарий от гледна точка на това, че преди страната ни на опашка чакат Бахрейн с 16 изтребителя и Словакия с още 14. От Lockheed Martin все пак коментираха за "Капитал", че са оптимизирали графика за производство, така че да съкратят сроковете за доставка за България, но не уточниха конкретни цифри и дати. Според изказване на военния министър Каракачанов от сряда въпросният срок за доставка най-вероятно ще отпадне след предстоящото решение на парламента.

На теория също така САЩ биха могли да ни дадат свои F-16 за временно ползване, докато дойдат първите нови Block 70.

Удари под пояса

Формалният аргумент за елиминирането на Швеция и Италия от надпреварата също е доста любопитен. Според политико-военната група по сделката, сформирана от премиера Борисов, двете странни трябва да плащат допълнителни лицензионни такси за интегриране на оръжейни системи и апаратура от "трети страни" (най-вероятно от САЩ), които не били включени в офертите. Това можело да вдигне стойността на предложението им над зададения ценови таван, твърдят от преговорния екип. Според вицепрезидента на Saab Красимира Стоянова обаче това е абсолютно неистински аргумент, тъй като лицензионните такси съставляват под 1% от цената на цялата сделка.

"За всички участници в този конкурс важат равни правила. Лицензите за комуникационната система Link-16 действително се купуват от САЩ. Ние сме се съобразили с това и сме оставили сериозен финансов буфер, така че с него биха могли да се купят лицензи не за 8 изтребителя, а поне за 100", коментира тя пред bTV. И добавя: "България е страна - членка на НАТО. Нямаме прецедент на подобна държава да й бъде отказан лиценз от САЩ за подобно оборудване." Плащане на лицензионни такси и разрешение от Конгреса на САЩ вероятно ще трябва и ако България поиска да оборудва шведски самолети с американски ракети AMRAAM и Sidewinder, произвеждани от щатската оръжейна корпорация Raytheon. До момента обаче никой от управляващите не е казвал или загатвал (нито официално, нито неофициално), че подобен проблем е поставян на масата от администрацията на САЩ. За подобна възможност обаче намекна в разговор с "Капитал" Джеймс Робинсън, мениджърът на Lockneed Marrtin, който работи по българския проект.

Въпросът с евентуалния отказ на лицензи за доставка на американско оръжие всъщност е доста интересен в епохата на президента Тръмп и стратегията America first. Наистина до момента подобрен прецеден спрямо съюзническа държава няма, но има видими индикации, че такъв може би не е съвсем изключен в близко бъдеще. Скорошен пример в тази посока е процедурата за доставка на изтребители за Хърватия, където шведските Gripen също загубиха от F-16, но този път "втора ръка" и доставени от Израел. Въпросните машини са модернизирани от еврейската държава до стандарта Barak 2020, който е приблизителен еквивалент на португалските MLU, предлагани на България и впоследствие купени от Румъния. На финалната права обаче се оказа, че САЩ може да не одобрят препродажбата на самолетите, тъй като Израел са правили технологични промени по въпросните машини. Развръзката по казуса дойде в четвъртък вечерта, когато Израел се извини на Хърватска, че няма да успее да финализира сделката заради спънки от американска страна.

Това е съвсем пресен пример как конкуренцията на оръжейния пазар може да е безмилостна и безскрупулна не само между отделните конкурентни страни, но и в рамките на съюзническия лагер. На практика Lockheed Martin е заинтересована само от сделките с произвежданите от нея нови F-16V Block 70, но не и от препродажба по-стари самолети от този тип, от които бивши клиенти на САЩ искат да се освободят и които тя не поддържа, тъй като са с различно оборудване (в израелския случай).

Между другото въпросните израелски F-16 "втора ръка" също щяха да участват в българското наддаване и дори неофициално се смятаха за фаворит. До момента, в който САЩ не решиха да се включат директно и офертата от Тел Авив просто не дойде. Така че, каквото и да чуете от управляващите, премиерът Борисов едва ли ще има възможност да се пазари, когато след няколко седмици отиде на кратко гости в Белия дом...

Темата накратко
  • Изборът за изтребителите се превърна изцяло в политически, но маскирането му като експертен и търговски не позволява да се разбере точно с какво се аргументира.
  • ГЕРБ никога не са крили, че предпочитанията им клонят към САЩ и F-16, и в това по принцип няма нищо лошо.
  • Управляващите обаче суспендираха състезателната процедура, които самите те започнаха, и чиито правила неколкократно пренаписваха.

Въпросът с евентуалния отказ на лицензи за доставка на американско оръжие за съюзници всъщност е доста интересен в епохата на президента Тръмп.

Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

11 коментара
  • 1
    bat_dimo avatar :-|
    Бат Димо

    Липсата на оферти от Китай и Русия доведе до американския рекет.

  • 2
    zuk_trombon avatar :-|
    Рун Дьо Решетникоу

    Капитал за кого играете? Само не ми скачайте "в името на народа"
    Тук има разделителна линия или сте със съветските хибридчици или с малкото останали свестни хора. Май май клоните към първите. Маските наистина падат... Вчера падна тази на Валери днес вашата... напълно

  • 3
    antipa avatar :-|
    D-r D

    Явно съм бил изгубил надеждата да прочета сериозен коментар в Капитал.
    Затова изумлението ми бе безгранично, когато четях този и на два пъти поглеждах да не би да чета някъде другаде.

    Съвсем искрено поздравявам г-н Милев за невероятния кураж да напише истинската фактология по сагата със самолетите, която след толкова вълма политическо говорене, вече е ясна на всеки: Борисов е хванат натясно и с нашите 2 млрд. си купува индулгенция. Като безплатен екстра към промопакета върви снимка на 130-те му кг. с перхидроления хегемон във Вашингтон. Прескъпо чесане на комплекси.

    Всъщност, ако трябва да съм максималист, г-н Милев е неглижирал 2 по-съществени теми:

    1. Толкова ли са ни нужни тези самолети?

    Или просто Борисов откупува несигурното си оставане във властта, за да отдалечи времето, когато ще го гледаме по всички телевизии с белезници?
    Осемте самолета ще възпрат ли теоретичния агресор? Който и да е той?

    Ако поровя малко, мога да направя непредставителен списък срещу тия пари колко човешки живота биха могли да бъдат спасени чрез скъпи трансплантации. Колко деца с редки и не толкова редки заболявания могат да се върнат към естетстеното си състояние.

    С тези 5% от бюджета може да се направи някаква истинска програма за опит за обръщане на демографския срив. Може да се помисли сериозно за реално интегриране на циганите, защото за 30 години демокрация популацията им взе да наподобява вълча глутница, а след още 30 години - децата ни ще видят пълчищата на Атила!

    Но Борисов на голия ни тумбак купува 8 прескъпи играчки.
    И - естествено - ни убеждава, че те ще извоюват нащата национална сигурност. Всъщност убеждава идиотите.

    2. Откровеното изнудване със самолетите оттатък океана показа неспособността на сегашните ни партии да отстояват първосигналните интереси на нацията (вкл и стръвно опозиционната БСП), които не смеят да покажат на господарите си, че националните ни и господарските интереси са коренно различни.

    Пред нас стои елементарната грижа да успеем да оцелеем като нация, докато задокеанските хегемони набират пушечно месо, което да хвърлят в месомелачката на планираната от тях голяма война, чрез която смятат да опазят господарството си.

    Е, кой печели от 8-те прескъпи играчки?
    1. Борисов, който смята, че си е купил вечност във властта;
    2. САЩ, които смятат, че ще си пратим децата да мрат за оцеляването на господарите на света.

    Наивници.

  • 4
    2.5 avatar :-P
    2.5

    "Изборът за изтребителите се превърна изцяло в политически, но маскирането му като експертен и търговски не позволява да се разбере точно с какво се аргументира.
    ГЕРБ никога не са крили, че предпочитанията им клонят към САЩ и F-16, и в това по принцип няма нищо лошо.
    Управляващите обаче суспендираха състезателната процедура, които самите те започнаха, и чиито правила неколкократно пренаписваха."

    Евала, абсолютно точно резюме - Изборът на изтребител е абсолютно политически!
    За разлика от авторът не смятам че ГЕРБ клони към USA, а че нямат никакъв избор!
    Амриканцте обърнаха процедурата както го правят навсякъде по света и е ни щавят да плащаме за техните кочини.
    Ако ГЕРБ имаха шанс да се измъкнат можеха да спретнат един референдум, но никой няма да им го позволи...
    Тогава щеше да лъсне на каква подкрепа се радват задокеанските б@клуци у нас...

  • 5
    antipa avatar :-|
    D-r D


    Уважаеми г-н Милев,

    Това, което искам за ви кажа е много лично, но тъй като е дълго, няма да се побере като лично съобщение, пък и защото отдавна всички тук сме едно село, ще ви го напиша открито.

    Моля, не похабявайте живота си, привързвайки се като стрелец към нечия колесница. Нямаше да пиша това, ако не бях прочел този ви коментар. Пушечно месо дал Бог, мислещите са малцина.

    Продължавам да вярвам, че Капитал отново трябва да стане флагман, защото в това издание има заложен уникален заряд да обединява националния потенциал. С всичките му разноцветия и мании. И вашият коментар за Ф-18 и другият, който прочетох за либийския кораб, са фактологично точни и обективни. Това ми дава надежда и кураж да се обърна към вас.

    Знаете, че никога не съм възприемал сериозно текстовете ви, защото беше късане на нервите да чете човек усукванията ви, когато има някаква представа по темата, по която фриволничите.

    Текстовете в Капитал, подписани с "Момчил", "Светломира", "Марина", "Йоан", "Илин" и т.н. са толкова пропагандно еднопланови, че или ги конфигурира компютър, или някой ви ги дава готови да ги подписвате с различни имена. Не може да сте чак толкова сиамски близнаци!

    Тези лесно смилаеми насъскващи текстове в годините събраха една масовка, която се възторгва от анти-то на разума, а опонентите ви - сред които задължително и моя милост - етикира като ватници, ушанки, комундери, путинджии, рубладжии, българомразци и пр. И вие разбърквахте тинята и събрирахте мръсната пяна, защото тя ви клакира и вдига рейтинга ви за пред собствениците ви от Ам. за БГ. Сега тази пяна (#2) е потресена като кучето на Павлов, че не й светва лампата...

    Има една поговорка: Който сее ветрове, жъне бури.

    Ще дойде време да обясните на пяната, че сте я използвали. Пък тя може би ще се сети да попита в чии интерес.
    В чии интерес Капитал брани чужди платформи?



  • 6
    rim avatar :-|
    Рим

    "Gripen печели по критерия "оперативни способности"

    Капитал, не пишете глупости!
    Въпросният критерий "Оперативни способности" също е в полза на Ф-16, въпреки оценката на въпросната група!
    Защо ли? Защото най-важният показател за оперативната способност на един самолет е неговият "Тактически радиус"! Ф-16 има два пъти по-голям тактически радиус! Това означава, че Ф-16 може да участва в операции на НАТО, провеждащи се на два пъти по-голяма дълбочина образно казано, от колкото Грипавия шведски самолет! Друг ключов показател за Оперативната способност на даден самолет е мощността на двигателят му (или на двигателите, ако са повече от един)!
    Любопитно ще бъде някой представител на въпросната група да обясни защо Грипен има по-добри оперативни способности от Ф-16 Вайпър...!?

  • 7
    borodino avatar :-P
    borodino

    До коментар [#3] от "D-r D":
    До коментар [#5] от "D-r D":

    Четем фигура от висшия пилотаж. Някакво тотално обръщане! Досега Момчил развиваше плътно тезите на Цветанов-Плевнелиев. Разбира се, по-интелигентно. Нещо се е случило...
    А Бойко няма грам фантазия. Във Вашингтон е върволица от такива като него, които не оставят спомен у домакина. Казват, че имало восъчни фигури на Тръмп и жена му, пред които фотографирали по-невзрачните (на като маса!) гости. Срещу 2-та млрд. Бойко можеше да докара Тръмп в Ф-16 в София. Това нямаше да има медия, която да не го пусне!


  • 8
    goro6 avatar :-|
    Георги Славчев

    Не разбирам какво означава "Оперативни способности", нито
    "Тактически радиус", дълбочина е по разбираема, но въпреки, че съм лаик ми се струва, че зе да прояви своята ефективност един самолет, трябва първо да излети. На националния празник на Румъния няколко самолета от серията Ф16 не могли да излетят, защото пистата била заледена. Румънската преса отбелязала, че Ф16 били много ефективни самолети, но само при летни условия. Веднага ми дойде на ум, че журналиста, който е написал това изречение е несъмнено агент на Путин. Но има и друга подробност - не закупим ли Ф16, Бойко и Цецко отиват в историята и няма да се осъществи желанието ни, господин Борисов да бие рекорда по стоене във властта на другаря Тодор Живков.

  • 9
    ruark avatar :-|
    ruark

    сащ не натискат. те ни заповядват като едно време москва. НАТО е подчинен на големите оръжейни американски концерни. Тръмп каза всяка държава от нато да си вдигне военния бюджет, тъй като старата и нова бойна техника от УСА трябва да се продава.
    Отпърво статииете бяха за замазването на очите на народа че ще се купят други изтребители, сега вече е ясно.
    Този майк помпео е джон маккейн 2.
    Маккейн, който вече не е между живите дойде в бг. каза на орешарски да блокира газовият проект и така и стана. Сега помпео според пресата се обажда и ние трябва да купим самолетите им.
    Ако ли не ще има последици в стил СИГ. Това прави америка с васалите си.
    УСА самолетите са ок. Но правителството може да каже купуваме половината Ф 16 и другите от швецката фирма.
    Следващата година пак нови два и тнт.
    Еврофайтера от траш 1 според мен не е по добър от Ф 16.
    Ако правителството купува американски самолети и се сдружи с този помпео, може да изисква нещо в замяна в ЕУ съюза от брюксел. Понеже брюксел, макрон и меркел се подчиняват директно на атлантическият мост и вашингтон. Там се звъни телефон. Седмица за размисъл и поднасяне в подходяща форма информацията в медиите и след две седмици има резултат.
    Бойко иска да влезнем в еврото тогава да каже че ако помпео помогне за това бг ще купува за десет години напред според финансовите си възможности само американска техника. И резултатът ще бъде налице.
    Да не забравяме че америка ни в кара първо в нато и после в евросъюза заради излаза на черно море което се вписваше в тяхната военна и икономическа стратегия и свера на влияние.
    Македонците също както словакия можеха да са отдавна в еу, но те нямат такова стратегическо положение както българия.
    Ако бг не беше в нато и в ЕУ отдавна руснаците да са построили военна база или да се подчиняваме пак на тях.
    Америка са империя от която трябва да се страхуваме но малки облаги важни за страната ни от ЕУ можем да изпросиме от УСА.
    Ако купиме шведски или руски самолети оставаме само с покупката си.
    Дано правителството да си изиграе картите пред помпео.
    За газовите проекти трябва да се дистанцираме от американците и да се съюзиме с държавите и концерните участващи в северните потоци. Италия, франция германия австрия и тнт.......


  • 10
    ruark avatar :-|
    ruark

    Също така ако купуваме само американска бойна техника ставаме политически изцяло зависими от тях, което не е добре.
    Затова диверсификация на въоражението и енергиините доставки.
    Политиците трябва да могът да се научат да взимат нещо в замяна и да знаят кой определя нещата в еу.
    Пример
    Войната в ирак. бг първи съюзник на УСА. никакви поръчки после, даже опростяване на дълг и финансиране на бг участие.
    Южен поток
    Американеца дойде, каза и след две седмици ние блокирахме газопровода, който уж бил за нас иконом. неизгоден. Как пък северен поток е за всички учасници изгоден и със всички сили еу енергиини концерни се опитват да го построят.
    Изтребители Ф 16
    Обаждане, раздухване в медииното пространство и ние купуваме изтребителите.

    Във всичките тези събития бг държавата не получава нищо в замяна,
    Било то договори за инвестиции, било то влизане в еврозоната, било то експортни сделки. Нищо.
    Разговорите на високо равнище са представяне на интереси и лобизъм и пазарлък. И за да ни уважава американският капиталист, трябва да лобираме за нещо и да преследваме нац. интереси в определени сфери. иначе ставаме политически, икономически роби и ратай.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK