С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
2 11 яну 2019, 13:15, 3943 прочитания

Танкер на абордаж

Либийският танкер BADR, който беше конфискуван, вкара България в международен скандал и страната има трудната задача да изчисти имиджа си, че не е съучастник в пиратски акт

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Темата накратко
  • Либийският танкер BADR, който беше конфискуван от либийската държавна компания G.N.M.T.C., вкара България в международен скандал.
  • Българската фирма "Булгаргеомин ЛТД" , която към момента владее кораба, е свързана с дружества от групата за почистване "Титан".
  • Казусът е много спорен, а страната има трудната задача да изчисти имиджа си, че не е съучастник в пиратски акт.
Използване на сила, свален екипаж и превземане на либийски танкер. Пиратският сюжет не се разиграва някъде край бреговете на Сомалия, а в бургаския залив. Либийският танкер BADR на държавната либийска компания General National Maritime Transport Company (G.N.M.T.C.), който стои арестуван на пристанище Бургас от ноемри 2017 г., е бил придобит от българска частна компания, свързана с групата на фирмите за чистота "Титан" с помощта на частен съдебен изпълнител, Гранична полиция и "Морска администрация", сменени са флагът и името му и е изваден извън териториалните води на страната.

G.N.M.T.C. на 22 декември 2018 г. излиза със изявлението, че ден по-рано въоръжени мъже са се качили на борда на кораба, като капитанът и екипажът са били принудени да напуснат плавателния съд под заплахата от огнестрелно оръжие, а комуникацията на плавателния съд е била прекъсната. "Това е не само криминален акт, но и скандално нарушаване на международното право. В директно нарушение на постановлението на българския съд, който е разпоредил либийският кораб да бъде освободен от пристанище Бургас още през януари 2018 г. Компанията твърди, че е направен опит за нелегална продажба на нейно имущество, че всяка промяна на собствеността се смята за нищожна и че ще търси незабавно спиране на този криминален и корупционен акт.


Сагата с кораба беше отразена в специализирано издание TradeWinds, а от около година в български води се следи в детайли от специализирания сайт Maritime.bg. В края на 2018 г. "Биволъ" публикува материал, в който се разказва за насилствена смяна на екипажа с помощта на българските власти и частни гардове. Последва новината, че Либия ще арестува всеки български кораб, влязъл в нейно пристанище, като "24 часа" публикува факсимиле от писмо до либийските пристанища от страна на директора на либийската морска администрация с въпросните указания. По темата от Министерството на външните работи пред "Капитал" заявиха, че на 9 януари в МВнР се е провела поредната среща между български дипломати и пристигналия в България директор на Дирекция "Международно сътрудничество" в либийското МВнР Джамал Али ал Барак. "По време на разговорите самият д-р Ал Барак заяви, че тиражираният в медии и социални мрежи "документ", с който либийската морска администрация нарежда да се задържат кораби, плаващи под български флаг в либийска акватория, е фалшифициран. Либийската страна иска да развива сътрудничеството с България, а не да създава препятствия, изтъкна той", отговориха от ведомството. Транспортният министър Росен Желязков пък принизи случая до "частноправни взаимоотношения с международен елемент".

Скандалът обаче остава, след като държавната компания твърди, че става въпрос за пиратство и ще търси международна подкрепа. А лошият привкус на историята се засилва от няколко решения на български съд, от които става ясно, че корабът генерално е неправилно задържан от пристанищните власти и е губил пари всеки ден. Попаднал е на мушката заради морска ипотека, за която има сериозни твърдения, че е фалшива. И не на последно място, според справка на Maritime.bg до специализираната компания Vessel Value, занимаваща се с пазарни оценки на плавателни съдове, конкретният танкер се оценява на 20.5 млн. долара, а претенциите към либийската държава са за около 9 млн. долара от компания, придобила въпросната претенция срещу неизвестна сума.

Фотограф: Капитал

Да наследиш кораб

Историята датира от 1989 г., когато държавна инженерингова компания "Булгаргеомин" работи в джамахирията по проучване и добив на нефт. Делата й там завършват с претенции към либийската държава за около 9 млн. долара. През 2003 г. с решение на либийското правителство са прекратени регистрациите на общо около 60 чужди фирми, сред които и поделенията на "Булгаргеомин", която впоследствие влиза и в процедура по несъстоятелност.



В наши дни "Булгаргеомин" изплува във водите на Бургаския залив под формата на обединение от 3 компании "Булгаргеомин ЛТД" ДЗЗД. През 2013 г. синдикът на държавната компания Христина Стаматова, която впоследвие става известна като бивша квесторка на КТБ, подписва договор за покупко-продажба, "като всички активи, имуществени права, търговска марка и ноу-хау на дружеството станаха собственост на "Булгаргеомин ЛТД" ДЗЗД", казват от частното обединение. Цената на въпросната сделка не е известна, като от отчета на държавната "Булгаргеомин" става ясно, че приходите й за въпросната 2013 г. са само 1.6 млн. лв.

Обединението включва фирмите "Тектона", "Моран Трейд" и "Моран Уест" и се водят собственост на Венцислав Кръстев, на когото са прехвърлени през първата половина на 2018 г. При подписването на договора със синдика обаче "Булгаргеомин ЛТД" ДЗЗД е представлявано от Димитър Йосифов Борисов, управител на фирмата за чистота "Титан – АС", и Костадин Борисов Анакиев. Кръстев има множество връзки с фирмите от групата "Титан". "Капитал" не успя да се свърже с него.

Сега "Булгаргеомин ЛТД" твърди, че е придобило "вземания от трети лица, сред които вземане от Либия, а именно 4 015 952 либийски динара, 423 386 либийски динара, допълнително приети по протоколите, и 1 785 369 либийски динара обезщетение". На 27 август 2013 г. либийската държава е била уведомена, че е сключен договор между "Булгаргеомин" ЕАД и "Булгаргеомин ЛТД" ДЗЗД за продажба на предприятието "Булгаргеомин" ЕАД и че договорът легитимира купувача като правоприемник на всички права и активи.

Претенции за танкер

"В продължение на повече от 5 години "Булгаргеомин ЛТД" ДЗЗД прави опити за събиране на дължимите вземания чрез упълномощени за целта представители. В този период са правени десетки срещи с високопоставени лица от компетентните власти на либийската държава за намиране на подходящ начин за погасяване на техните задължения. За съжаление проведените срещи не доведоха до резултат, тъй като либийската страна не проявяваше никакво желание да погаси дълга си и да изпълни своя ангажимент към "Булгаргеомин" ЕАД", описаха от дружеството неуспехите си на сушата. През есента на 2017 г. злополучният танкер влиза в петролното пристанище Росенец да разтовари гориво от Русия. На 20 ноември 2017 г. Дирекция "Морска администрация" – Бургас, издава заповед за ареста му във връзка с решение на Бургаския апелативен съд, което е в полза на "Булгаргеомин ЛТД" ДЗЗД.

На 29 януари 2018 г. обаче Върховният касационен съд (ВКС) отменя ареста и е разпоредено безусловното освобождаване на кораба. Решението на съда обаче не е изпълнено на практика, тъй като на 31 януари 2018 г. директорът на Дирекция "Морска администрация" – Бургас, е сезиран от частен съдебен изпълнител Тотко Колев с искане за съдействие чрез издаване на забрана за отплаване на моторния танкер, като е приложен изпълнителен лист от 12 януари 2018 г. за сумата от 9 230 362 долара и заповед на Районен съд - Бургас. Вземането е обезпечено с морска ипотека, подписана на 14 септември 2017 г., върху моторния танкер BADR и "Морска администрация" пак задържа кораба.

Имотна измама на вода

Въпросната ипотека буди сериозни съмнения, като твърденията на либийската компения са, че морската ипотека, заверена от гръцки нотариус, е фалшива. "Административният орган не е извършил необходимата служебна проверка, която, ако беше направена от него, щеше да установи, че твърдяната в приложената към заявлението на ЧСИ морска ипотека, наложена върху кораба, въобще не съществува", твърди адвокатът на либийската страна.

"В материалите по делото бе приложен и приет сертификат - удостоверение, издадено от Либийската морска администрация, където е регистриран корабът, която е единствено оправомощена по силата на международното право да извършва вписвания на ипотечни тежести върху този кораб. Съгласно това удостоверение вещни тежести, включително и ипотека в полза на взискателя "Булгаргеомин" ДЗЗД, не са вписани", казва още той, като още в решението на ВКС от 29 януари 2018 г., с което безусловно е освободен корабът BADR, за първи път се споменава фалшивата морска ипотека.

По темата се включи и въпросният гръцки нотариус. Още преди година Maritime.bg публикува жалба на Йоана Андреадаки, за която се твърди, че е изповядала ипотеката на танкера, до гръцката прокуратура, в която тя "подчертава, че такава ипотека не съществува, а самата тя е станала обект на груба злоупотреба". Нотариусът има свой акт под същия номер 1352, но той касае продажба на таксиметров автомобил, а не на танкер.

"За нас буди недоумение цитирането на нотариус Йоана Андреадаки в медии, тенденциозно отразяващи случая и позоваващи се на лъжливи интерпретации на казуса от либийската страна", казаха от българското сдружение. Те обясняват, че имат документални доказателства, в това число и платена такса за заверка апостил от съответните гръцки компетентни органи. "Имаме и становище от гръцки първоинстанционен съд в Атина, че към 4.01.2019 г. срещу "Булгаргеомин ЛТД" ДЗЗД няма нито едно заведено дело", пише в становището им. Последното твърдение няма особена стойност, тъй като главният герой, движил процедурата с нотариуса, е гъркът Георгиос Лапас и следователно срещу него било започнало и наказателното преследване, като освен него Maritime.bg публикува и свидетелските показания на нотариуса, жалбата на нотариуса и графичната експертиза.

Съдът си решава, корабът си върви

Битката в съдилищата в България също продължава, като на 6 февруари 2018 г. Бургаският районен съд излиза с определение, с което спира изпълнителеното дело, "който акт е задължителен и за частния съдебен изпълнител, и за капитана на пристанището", пише впоследствие Върховният административен съд. И двамата са били уведомени за така постановеното спиране. Съдебният акт обаче не е бил зачетен. "Вместо това според доказателствата по делото и ЧСИ, и капитанът на пристанището са действали по начин, довел в крайна сметка до провелата се публична продан на плавателното средство", пише още ВАС.

Така на 21 март частният съдебен изпълнител Тотко Колев уведомява ДМА - Бургас, с писмо от 21 март 2018 г. за насрочена публична продан на моторния танкер за 10 137 122 долара за периода от 10.03.2018 г. до 10.04.2018 г., в който период имало необходимост от задържане на кораба до приключване на производството, каквато е процедурата.

Представен е и протокол за обявяване на постъпилите наддавателни предложения и купувач, съставен на 11.04.2018 г., от който се установява, че е постъпило едно-единствено наддавателно предложение и "Булгаргеомин ЛТД" е обявен за купувач на моторен танкер BADR.

Продажбата влязла в законна сила в средата на септември 2018 г., пишат от "Булгаргеомин ЛТД" ДЗЗД, като последвали действия по смяна на флага и регистрирането му като нов корабособственик. На 13 декември 2018 г. панамските морски власти издали удостоверение за смяна на флага с панамски на кораба BADR, с регистриран нов собственик "Булгаргеомин ЛТД" ДЗЗД и ново име BDIN.

Кой свали капитана

Оставала само смяната на екипажа и физическото овладяване на плавателния съд. То се разиграло на 21 декември. От "Булгаргеомин ЛТД" ДЗЗД твърдят, че старият екипаж е сменен доброволно, като им било заплатено обезщетение в общ размер на 33 252 лв. Разследването на "Биволъ", стъпващо върху доклад на капитана на кораба Абдулла Абдул Джалил, разказва, че до танкера пристигнали два катера, от които се качили около 30 души, сред които униформени служители на Гранична полиция, въоръжени гардове от "Башев секюрити тийм" и цивилни лица, представили се за новите собственици на кораба, като въпреки противопоставянето от страна на капитана той и екипажът са били свалени от кораба.

Във въпросния ден 21 декември
Бургаският окръжен съд излиза с решение, в което отменя действията на ЧСИ, направени до 12.03.2018 г. включително. "Доколкото е служебно известно, публичната продан е след тази дата", казват от "Морска администрация". На 2 януари 2019 г. идва и решението на Върховния административен съд, с което заповедта за задържането на либийския танкер е отменена. Решението обаче идва твърде късно, тъй като между Коледа и Нова година корабът излиза извън пределите на българските териториални води, като вече се появи информация, че новият оператор на плавателния съд е турска фирма.

Корабът обаче остави мръсна диря върху морското реноме на страната, като българската държава сега ще трябва да доказва, че не е съучастник в пиратски акт.

  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

29 януари 2019г.
София Хотел Балкан

capital.bg/governmentevent

13-ТА ГОДИШНА СРЕЩА НА БИЗНЕСА С ПРАВИТЕЛСТВОТО


Пътят на България към еврозоната: какви ще са ефектите върху икономиката и как да се подготви бизнесът

Запазете своето място сега


Акценти в програмата:


  • Важните стъпки към Еврозоната
  • Какво предстои пред България през 2019: приоритетите на правителството
  • Колко голям е рискът за разделение между държавите от Еврозоната и останалите и къде е мястото на България
  • Политики и реформи, които ще доближат България до Еврозоната
  • Ефектът на еврото върху бизнеса
  • Как членството в Еврозоната ще се отрази върху икономиката и как бизнесът да се подготви

Към регистрацията

Прочетете и това

Правителството вече ще преговаря за F-16 без ограничения Правителството вече ще преговаря за F-16 без ограничения

Управляващите с помощта на ДПС дадоха "зелена светлина" за закупуване на американски изтребители и за повече от 1.8 млрд. лв.

16 яну 2019, 664 прочитания

КЗК не одобрява идеята за фиксирана надценка на храните КЗК не одобрява идеята за фиксирана надценка на храните

От антимонополния орган смятат, че това ще ограничи конкуренцията и ще произведе забранено споразумение

16 яну 2019, 597 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "България" Затваряне
Топ обявите за работа на Karieri.bg

Преглед на актуалните предложения за работа в областта на маркетинга, финансите, IT сектора, търговията, човешките ресурси

Танкер на абордаж

Либийският танкер BADR, който беше конфискуван, вкара България в международен скандал и страната има трудната задача да изчисти имиджа си, че не е съучастник в пиратски акт

Липсващото звено в стартъп веригата

Българи от Силициевата долина ще издърпват стартъпи към глобалната сцена

"Агрия груп" купува производител на слънчогледово олио

Базираната в Лясковец "Кехлибар" ще е първата компания за преработка на слънчоглед в портфейла на холдинга

Индексите на борсата започнаха седмицата с ръст

"Стара планина холд" реализира най-голям ръст след съобщението за дивидент

Там, където пистите започват от прага на хотела

Вал д’Изер и Вал Торанс предлагат срещи с незабравима планина, писти и хора

Кино: "Ралф разбива интернета"

Смислена анимация за приятелството и "живота" в Мрежата

K:Reader

Нов и модерен инструмент, който пренася в дигитална среда усещането от четенето на хартия.

Прочетете целия вестник или списание без да търсите отделните статии в сайта.
Капитал, брой 2

Капитал

Брой 2 // 12.01.2019 Прочетете
Капитал PRO, Провал на сделката за Brexit, БНБ предупреди за рискове, без фабрика за сладоледи във Варна, горивата донесоха 2.8% годишна инфлация

Емисия

DAILY @7AM // 16.01.2019 Прочетете