С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
1 11 яну 2019, 16:00, 3957 прочитания

Прокуратурата тръгна срещу съдебния изпълнител, отнел либийския танкер

Тотко Колев е превишил правата си, не е спазил съдебно разпореждане и е извършил незаконосъобразна промяна на собствеността на кораба

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Окръжна прокуратура – Бургас, образува досъдебно производство срещу частния съдебен изпълнител Тотко Колев, който изигра основна роля при конфискуването на либийския танкер BADR. Корабът е собственост на държавната либийска компания General National Maritime Transport Company (G.N.M.T.C.) и стоеше арестуван на пристанище Бургас от ноември 2017 г. Малко преди Коледа, след съмнителна препродажба от страна на Тотко Колев, бяха сменени флагът, името и екипажа на кораба, който вече е извън териториалните води на България.

Обвинението е, че за периода 10.03.2018 г. – 30.08.2018 г. в Бургас, длъжностното лице (т.е. ЧСИ) не е изпълнило служебните си задължения и е превишило правата си с цел да набави за другиго облага и от това могат да настъпят немаловажни вредни последици – престъпление по чл. 282, ал. 1 от Наказателния кодекс, съобщиха от прокуратурата.


Въпреки че съдът през февруари 2018 г. е спрял изпълнителното дело по продажбата на кораба, решението му не е зачетено от частния съдебен изпълнител, а и от морска администрация, и това в крайна сметка е довело до продажбата на танкера.

Прокуратурата на борда

Досъдебното производство е образувано след постъпил в прокуратурата сигнал от страна на адвокати, които представляват интересите на либийското търговско дружество. Той е получен в прокуратурата на 21 декември - денят, в който е извършена и самата смяна на екипажа на кораба с участието на гранична полиция и морската администрация.



По сигнала още същия ден е разпоредено извършване на проверка. Образуваното дело е възложено за разследване на следовател от Окръжен следствен отдел при Окръжна прокуратура – Бургас, тъй като се отличава с висока фактическа и правна сложност, коментират от прокуратурата. Неотговорен остава въпросът защо ЧСИ е подведен под отговорност едва сега, след като казусът доби международна известност.

Случаят касае изпълнително производство, образувано в Районен съд – Бургас, по искане на българското дружество "Булгаргеомин ЛТД" ДЗЗД, свързано с групата на фирмите за чистота "Титан". То се обозначи като наследник на държавната "Булгаргеомин", която има вземания от Либия в размер на 9.2 млн. долара. Новата частна фирма иска тези пари от търговско дружество, собственост на либийската държава. Според взискателя този дълг е бил обезпечен с ипотека върху плавателен съд – танкер. Спорът по изпълнителното дело е касаел именно искането претендираният дълг да бъде реализиран с промяна на собствеността върху плавателния съд.

"Изпълнителното дело е било спряно с акт на съда. Въпреки този влязъл в законна сила съдебен акт частен съдебен изпълнител от град Бургас е провел незаконосъобразни действия по реализация на публична продан на кораба, която е приключила с възлагане на танкера на българското дружество", казва прокуратурата.

Съдът постановява, никой не изпълнява

Неспазените решения на съда всъщност са няколко. Още на 29 януари 2018 г. Върховният касационен съд решава, че арестът на кораба на пристанище Бургас трябва да бъде прекратен. Това обаче не се случва и на 31 януари 2018 г. директорът на дирекция "Морска администрация" – Бургас, е сезиран от частен съдебен изпълнител Тотко Колев с искане за съдействие чрез издаване на забрана за отплаване на моторния танкер.

На 6 февруари 2018 г. Бургаският районен съд обаче излиза с определение, с което спира изпълнителното дело, "който акт е задължителен и за частния съдебен изпълнител, и за капитана на пристанището", пише впоследствие Върховният административен съд на 2 януари 2019 г

И двамата са били уведомени за така постановеното спиране. Съдебният акт обаче не е бил зачетен. "Вместо това според доказателствата по делото и ЧСИ, и капитанът на пристанището са действали по начин, довел в крайна сметка до провелата се публична продан на плавателното средство", пише още ВАС.

Пълен напред към продажбата

Така на 21 март частният съдебен изпълнител Тотко Колев уведомява ДМА - Бургас, за насрочена публична продан на моторния танкер за 10 млн. долара, която ще протече от 10 март до 10 април. Проданта е станала по силата на изпълнителен лист, издаден от Бургаския районен съд, на 12 януари, без да се вземе предвид решението на същия съд от 6 февруари.

Представен е и протокол за обявяване на постъпилите наддавателни предложения и купувач, съставен на 11.04.2018 г., от който се установява, че е постъпило едно-единствено наддавателно предложение и "Булгаргеомин ЛТД" е обявен за купувач на моторен танкер BADR.

Продажбата влязла в законна сила в средата на септември 2018 г., пишат от "Булгаргеомин ЛТД" ДЗЗД, като последвали действия по смяна на флага и регистрирането му като нов корабособственик. На 13 декември 2018 г. панамските морски власти издали удостоверение за смяна на флага с панамски на кораба BADR, с регистриран нов собственик "Булгаргеомин ЛТД" ДЗЗД и ново име BDIN.

След всички тези събитния, в началото на тази година - на 2 януари, ВАС е поредният български съд, който се произнася в полза на либийците и казва, че корабът изобщо не е трябвало да стои арестуван на пристанището.

Фалшивата ипотека

Освен няколкото незачетени решения на съда либийската страна твърди, че и морската ипотека на базата, на която се посяга точно върху този кораб, е фалшива. "Административният орган не е извършил необходимата служебна проверка, която, ако беше направена от него, щеше да установи, че твърдяната в приложената към заявлението на ЧСИ морска ипотека, наложена върху кораба, въобще не съществува", твърди адвокатът на либийската страна.

"В материалите по делото бе приложен и приет сертификат - удостоверение, издадено от Либийската морска администрация, където е регистриран корабът, която е единствено оправомощена по силата на международното право да извършва вписвания на ипотечни тежести върху този кораб. Съгласно това удостоверение вещни тежести, включително и ипотека в полза на взискателя "Булгаргеомин" ДЗЗД, не са вписани", казва още той.

По темата се включи и въпросният гръцки нотариус, като преди година Maritime.bg публикува жалба на Йоана Андреадаки, за която се твърди, че е изповядала ипотеката на танкера, до гръцката прокуратура, в която тя "подчертава, че такава ипотека не съществува, а самата тя е станала обект на груба злоупотреба". Нотариусът има свой акт под същия номер 1352, но той касае продажба на таксиметров автомобил, а не на танкер.

  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

29 януари 2019г.
София Хотел Балкан

capital.bg/governmentevent

13-ТА ГОДИШНА СРЕЩА НА БИЗНЕСА С ПРАВИТЕЛСТВОТО


Пътят на България към еврозоната: какви ще са ефектите върху икономиката и как да се подготви бизнесът

Запазете своето място сега


Акценти в програмата:


  • Важните стъпки към Еврозоната
  • Какво предстои пред България през 2019: приоритетите на правителството
  • Колко голям е рискът за разделение между държавите от Еврозоната и останалите и къде е мястото на България
  • Политики и реформи, които ще доближат България до Еврозоната
  • Ефектът на еврото върху бизнеса
  • Как членството в Еврозоната ще се отрази върху икономиката и как бизнесът да се подготви

Към регистрацията

Прочетете и това

Комисията на Ревизоро за малко да не гласува отлагането на закона за горивата Комисията на Ревизоро за малко да не гласува отлагането на закона за горивата

Първо точката се отложи заради липсващ министър, но депутатите бяха призовани повторно и гласуваха "за"

17 яну 2019, 988 прочитания

Вечерни новини: Лобисткият закон за горивата засега се отлага, Франция се готви за Brexit без сделка Вечерни новини: Лобисткият закон за горивата засега се отлага, Франция се готви за Brexit без сделка

И още: САЩ заплашват да се оттеглят от договора за ракетите със среден обсег; Какво показва пазарният тест за бъдещо продължение на "Турски поток" през България

17 яну 2019, 511 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "България" Затваряне
Газопроводът TAP си осигури 3.9 млрд. евро финансиране

Проектът е важен за България, тъй като ще даде възможност за доставки на каспийски газ от 2020 г.

Липсващото звено в стартъп веригата

Българи от Силициевата долина ще издърпват стартъпи към глобалната сцена

Скопие се отказа от плоския данък

Въвеждането на нова данъчна ставка с нисък обсег е предимно политически ход без особено финансово изражение

Миролио продаде дела си в "Булгартабак" за 26.6 млн. лв.

През фондовата борса бяха прехвърлени 7.22% от капитала, които отговарят точно на дела на италианския бизнесмен

Индексите на борсата започнаха седмицата с ръст

"Стара планина холд" реализира най-голям ръст след съобщението за дивидент

Всичко за Роки

Taschen публикува книга с историята на най-емблематичния герой на Силвестър Сталоун

20 въпроса: Елена Розберг

Заедно с Ива Дойчинова и Евелина Павлова тя започна новия медиен проект Triple Eye

K:Reader

Нов и модерен инструмент, който пренася в дигитална среда усещането от четенето на хартия.

Прочетете целия вестник или списание без да търсите отделните статии в сайта.
Капитал, брой 2

Капитал

Брой 2 // 12.01.2019 Прочетете
Капитал PRO, Вечерни новини: Лобисткият закон за горивата засега се отлага, Франция се готви за Brexit без сделка

Емисия

DAILY @7PM // 17.01.2019 Прочетете