С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
1 14 яну 2019, 17:20, 3326 прочитания

Договорът за изграждането на "Хемус" все още тъне в неизвестност

АПИ най-накрая призна официално, че е възложила изграждането на държавната "Автомагистрали", но детайлите остават неясни

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Един месец след като неофициално стана ясно, че държавната компания "Автомагистрали" ще получи 1.34 млрд. лв., за да строи останалите 134 км от магистрала "Хемус", пътната агенция най-после го обяви официално.

От прессъобщение на Агенция "Пътна инфраструктура" (АПИ) става ясно, че е сключила договор с дружеството "в края на декември", без да уточнява конкретна дата. "Договорът ще бъде изпратен за информация в Агенцията по обществени поръчки в законоустановения срок до един месец от сключването му", уточняват от АПИ. Засега той не е публичен.
Съобщението на АПИ идва в същия ден, в който БСП внесе искане за достъп до въпросния договор.


Със свое решение от средата на декември Министерският съвет реши да насочи 1.34 млрд. лв. от излишъка за строителството на магистралата в Северна България, а впоследствие стана ясно, че държавата иска да си я построи сама.

Идеята зад отделянето на средства от излишъка беше да се задвижи ударно строителството на магистралата. Тя принципно не е лоша, но непрозрачният начин, по който ще се изхарчи огромната сума, буди основателни притеснения.

Дълго пазена тайна



И Агенция "Пътна инфраструктура" (АПИ), и "Автомагистрали" са с принципал Министерството на регионалното развитие и благоустройството (МРРБ). Така им се отдава възможност да използват вратичка в Закона за обществените поръчки, според която не е нужно да прилагат законовите процедури, когато възложителят упражнява върху фирмата контрол "подобен на този, който упражнява върху собствените си структурни звена".

Тоест МРРБ има цялостен контрол и върху АПИ, и върху "Автомагистрали" и така може да се използва практиката на т.нар. in-house възлагане.

От АПИ уточняват, че за първи път се възползват от този законов вариант.


Новината за това излезе още на 12 декември в близкия до властта "24 часа". От регионалното министерство и пътната агенция мълчаха, докато на 21 декември, в петъка преди празниците, регионалният министър Петя Аврамова потвърди информацията по време на парламентарен контрол. Договорът продължава да не е публичен, а и самото дружество е обвито в мистерия.

В момента парите се държат в БНБ и нищо от тях не е изплатено, казват от АПИ днес.


"Автомагистрали" - апокрифната компания

Бившият регионален министър и настоящ заместник в същото министерство Николай Нанков отговори на притесненията на опозицията, като обяви на специална пресконференция, че са се "вслушали в градивните предложения" и са вкарали още държава в строителството.


Има сериозни съмнения обаче относно капацитета на държавната компания да се справя с договорите за поддържане на магистралите, които редовно печели, камо ли за най-скъпия проект за строителство досега у нас.

Освен това има шанс непрозрачно да се пренасочват дейности към строителни компании, близки до властта, като подизпълнители или "доставчици".


За компанията, която редовно печели търговете на АПИ за поддържане на магистралите, не се знае твърде много отвъд официалното. Ръководството й не се появява на публични места.

В прессъобщението си АПИ уточнява, че в "последните години "Автомагистрали" ЕАД е изпълнило редица обекти с висока обществена значимост като тунели, виадукти, мостове, асфалто-бетонови настилки на автомагистралите "Хемус", "Тракия", "Люлин", "Струма" и "Марица".

Всъщност компанията работи с редица подизпълнители по договорите, които изпълнява. Например при ремонтите на тунелите "Ечемишка" и "Витиня", които се изпълняваха, са ползвани услугите на "Евро Алианс Инженеринг" и "ГБС-Инфраструктурно строителство".

От АПИ заявяват, че в момента "Автомагистрали" няма договори с подизпълнители. Според промени в Закона за обществени поръчки, които влизат в сила от 1 март обаче, те ще могат да се декларират на по-късен етап и дори по време на изпълнение на договора.

Илюстрация

А строителството кога

АПИ има намерение отсечката между пътен възел Боаза и Велико Търново да бъде готова до 2023 г.

Участъкът е разделен на шест части. Първите три с обща дължина 52 км между Боаза и Плевен в момента се проектират, като част от проектите са готови, а останалите трябва да приключат до края на март тази година. Техническото проектиране на следващите 82 км ще бъде изпълнено през 2019 г., твърдят от АПИ.

От отговорите на министър Петя Аврамова в парламента на 21 декември става ясно, че отчуждителните процедури и по-конкретно - съдебните дела по тях, носят най-голям риск за забавяне.

По думите й строителството от Боаза до Плевен трябва да започне в началото на 2020 г., след като отчуждителните процедури приключат. Отново ако няма съдебно обжалване на отчуждителни актове, в края на 2020 г. може да се даде старт на строителството на отсечката Плевен-Велико Търново.

  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

29 януари 2019г.
София Хотел Балкан

capital.bg/governmentevent

13-ТА ГОДИШНА СРЕЩА НА БИЗНЕСА С ПРАВИТЕЛСТВОТО


Пътят на България към еврозоната: какви ще са ефектите върху икономиката и как да се подготви бизнесът

Запазете своето място сега


Акценти в програмата:


  • Важните стъпки към Еврозоната
  • Какво предстои пред България през 2019: приоритетите на правителството
  • Колко голям е рискът за разделение между държавите от Еврозоната и останалите и къде е мястото на България
  • Политики и реформи, които ще доближат България до Еврозоната
  • Ефектът на еврото върху бизнеса
  • Как членството в Еврозоната ще се отрази върху икономиката и как бизнесът да се подготви

Към регистрацията

Прочетете и това

Канадска компания обяви гигантски канабис проект в България 1 Канадска компания обяви гигантски канабис проект в България

Земеделското и здравното министерство не са издавали лицензи за дружеството Balkan Cannabis. В агросектора също имат съмнения дали намерението е реално

21 яну 2019, 1128 прочитания

Министерство на икономиката предлага данъчно облекчение за развойна дейност Министерство на икономиката предлага данъчно облекчение за развойна дейност

Желанието е да се привличат повече подобни инвестиции, но идеята не е съгласувана с финансовото ведомство

21 яну 2019, 731 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "България" Затваряне
Прокуратурата повдигна обвинение на двама души за разораните дюни на къмпинг "Смокини"

Обвинението за подбудителство е срещу бургаски търговец на авточасти Иван Нончев

Загърни се с "Шевица"

Шаловете на Гергана Станкова се продават в Цюрих, Прага, Лил, Москва, Лос Анджелис, Мелбърн

Какво счупи пазара на ток

Държавата е почти монополист в предлагането, а ЕРП-тата са основният купувач, който няма мотив да търси ниска цена

"Агрия груп" купува производител на слънчогледово олио

Базираната в Лясковец "Кехлибар" ще е първата компания за преработка на слънчоглед в портфейла на холдинга

20 въпроса: Ангел Игов

Преводачът, литературен критик и писател Ангел Игов е новият носител на специалното отличие за превод "Кръстан Дянков"

Кино: "Приказка за Астрид"

С проникновение и стил за ранните години на Астрид Линдгрен

K:Reader

Нов и модерен инструмент, който пренася в дигитална среда усещането от четенето на хартия.

Прочетете целия вестник или списание без да търсите отделните статии в сайта.
Капитал, брой 3

Капитал

Брой 3 // 19.01.2019 Прочетете
Капитал PRO, Вечерни новини: "Газпром" занижи очакваните тук такси от "Турски поток"; Китай забавя растежа си

Емисия

DAILY @7PM // 21.01.2019 Прочетете