С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
2 18 яну 2019, 13:58, 7503 прочитания

Ще получим F-16 на цена като Словакия и Бахрейн

Бившият командващ на НАТО ген. Брийдлав "би дал десния си крак", за да лети на изтребител като предлагания на България

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Ген. Филип Брийдлав, бивш върховен главнокомандващ на НАТО

[Reuters]
"Има много дезинформация по отношение на цената на самолета ни, предлагани за всяка отделна държава. Мога да ви кажа, че цената на F-16V за България е много подобна на цената за Словакия и Бахрейн."

Това заяви днес мениджърът по международно бизнес-развитие на корпорацията
Lockheed Martin Джеймс Робинсън. Екип на отбранителния гигант посети страната ни веднага след гласуването на парламентарното решение за новите изтребители в компанията на бившия главнокомандващ на НАТО ген. Филип Брийдлав. Той е бивш пилот на F-16 с над 2500 летателни аса, екс-ръководител на тренировъчната програма за пилоти на ВВС на САЩ и настоящ консултант в сферата на отбраната.


"F-16 е най-сигурният едномоторен изтребител, който е бил на въоръжение в американските ВВС. Бих дал десния си крак, за да мога да летя на най-модерния му вариант, който се предлага на България", шеговито спорели днес ген. Брийдлав.

Уточнението на Джеймс Робинсън за цената на F-16V, която би трябвало да е подобна на тарифата за Словакия и Бахрейн, е важно, тъй като дава възможност да се пресметне приблизителна неофициална стойност на българската сделка. Според информацията на Агенцията по отбранително сътрудничество на САЩ първоначалната сделка за 19 изтребителя за Бахрейн е трябвало да струва 2.78 млрд. долара, т.е. по 147.3 млн долара на машина, което е около 250 млн. лв.

Това ще рече, че 8 бойни самолета биха стрували около 2 млрд. лв., приблизително колкото беше неофициалната информация за американската оферта. Първоначално максималният бюджет за покупка на изтребители беше 1.8 млрд. лв. с ДДС, но тази сряда парламентът вдигна това ограничение и гласува мандат на правителството свободно да се договаря със САЩ. "Това, което е важно да се запомни, е че има много други неща, които влизат в цената на цялата програма и може да видиш само части от тях в интернет. Както каза ген. Брийдлав, ние предлагаме пълен пакет – оръжия, поддръжка, резервни части, контейнери за прихващане на целите, всичката екипировка за поддръжка, от която имате нужда. Също включваме и симулатор за българските ВВС, както и тренировки за пилотите и механиците", допълни Джеймс Робинсън.




Бившият командващ на НАТО пък подчерта, че е разумно да се вземе ранно решение за обучение на пилотите за мисии с F-16. Според него това е добре да се случи до 1 година след евентуалното подписване на сделката, защото тренировъчната програма продължава от 18 до 24 месеца.

Ген. Брийдлав обаче избягна въпроса какво е най-добре да прави страната ни в периода, докато бъдат произведени първите
F-16 – да поддържаме старите си МиГ-29 или да поискаме от НАТО помощ за съвместна охрана на въздушното пространство. "Опитът ми ме е научил да не давам съвети на държавите как да постъпят. Мога само да кажа, че България се готви да направи разумен избор", сподели генералът.

Брийдлав обаче уточни, че всички говорят за член 5 от договора за НАТО (гарантиращ колективна отбрана - бел. ред.), но обикновено забравят за член 3, който изисква отделните държави да полагат достатъчно усилия да се отбраняват и сами.
"Отбраната започва вкъщи", метафорично заключи той. Това би трябвало да е деликатен начин да се каже, че страната ни не би трябвало да разчита безалтернативно само на съюзнически самолети (както например правият Прибалтийските страни) и да занемарява съществуващата изтребителна авиация, докато дойдат първите американски самолети. В момента обаче ремонтът на съветските МиГ-29 и Су-25 става все по-скъп и зависи на 100% от Русия, с която НАТО се намира във все по-обтегнати отношения след анексирането на Крим и избухването на сепаратисткия бунт в Източна Украйна.

По отношение на бъдещата поддръжка на F-16 от корпорацията Lockheed уточниха, че рутинната ремонтна дейност ще се извършва у нас. "F-16V има 12 хил. летателни часа живот по отношение на фюзелажа (металния корпус на самолета – бел. ред.), който няма нужда да напуска България през целия този период", каза Джеймс Робинсън. Това обаче не се отнася до т.нар. "дълбока поддръжка на на F-16 ". "Теоретично тя може да се направи навсякъде по света, но цената би била много голяма", коментира Джонатан Хол, директор на Lockheed за Европа. "Съществуващите ни партньори по отношение на F-16 в Норвегия, Дания, Холандия и Белгия извършват ремонтите в страните си, но също разчитат на глобалната верига за доставки при по-сериозната поддръжка.", уточни той.

Същевременно вчера от шведската държавна администрация официално обявиха, че все още не се изтеглят напълно от надпреварата за нови български изтребители.

"Уважаваме решението на българския парламент във връзка с процеса по придобиване на нов тип боен самолет. Въпреки това ние сме убедени, че шведската оферта носи повече предимства за България... Gripen е произведен в Европа, напълно съвместим е с НАТО и има ниски разходи през целия жизнен цикъл. Освен това шведската оферта е за напълно съвместим пакет от 10 изтребителя. Заедно с необходимото въоръжение и оборудване, офертата е под първоначално одобрения от парламента бюджет от 767 млн. евро. Продължаваме да следим процеса и оставаме на разположение за допълнителни разговори в случай, че България би искала да проведе такива.", коментира в свое официално изявление Йоаким Валин, директор "Експорт и международни отношения", Агенция за отбранително имущество на Швеция.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Вечерни новини: Предизборно шоу на магистрала "Хемус", завързан двубой за газовата връзка с Гърция Вечерни новини: Предизборно шоу на магистрала "Хемус", завързан двубой за газовата връзка с Гърция

И още: Samsung отложи пускането на сгъваемия си смартфон; Оръжеен търговец от България купил топ имение в Бевърли хилс

23 апр 2019, 3229 прочитания

Театърът "Магистрала "Хемус" 17 Театърът "Магистрала "Хемус"

Символичната първа копка на новия участък беше предизборно шоу на премиера Борисов. Уви, до реализирането на инфраструктурата има още много... път

23 апр 2019, 6462 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "България" Затваряне
Делото "Иванчева": Закъснелият изнудван

Изнудваният бизнесмен Александър Ваклин се появява в разследването два месеца след началото му

Пламъците над "Аванти"

Компанията за внос и продажба на алкохол и цигари има вече два опожарени обекта

Пролет в Лангедок и Гаскония

Пътешествие в част от Южна Франция из земите на катарите, гъшия дроб и родните места на Д'Артанян и Тулуз-Лотрек

Индексите на борсата започнаха седмицата с ръст

"Стара планина холд" реализира най-голям ръст след съобщението за дивидент

Фонд на Рокфелер продава ритейл парка в Пловдив на групата "Химимпорт"

Активът се оценява на над 35 млн. лв., но дълговете са почти толкова

Пролет в Лангедок и Гаскония

Пътешествие в част от Южна Франция из земите на катарите, гъшия дроб и родните места на Д'Артанян и Тулуз-Лотрек

Кино: "Джебчии"

Семейството срещу света с простота и нежност