С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
21 яну 2019, 17:36, 7495 прочитания

Гъстата мъгла над бъдещето на магистрала "Хемус"

Продължава да липсва ясен план как държавната "Автомагистрали" ще харчи 1.34 млрд. лв., а премиерът поиска пет първи копки до март

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
"Март месец, Цецо, искаме да направим пет първи копки по "Хемус. И да стартираме." Това заяви премиерът Бойко Борисов в края на изявлението си по време Националната работна среща на ГЕРБ в неделя, 20 януари.

С това изказванията по темата за строителството на "Хемус" стават още по-объркващи. Да започнем с това, че да се направят пет първи копки през март, тоест след два месеца, е невъзможно, ако се съди по публичната информация. Дори не е ясно къде биха били цели пет, единствената по-напреднала отсечка все още се проектира, а тепърва предстоят отчуждителни процедури. И да стигнем до още по-фрапиращото интервю, което даде шефът на компанията, която трябва да строи магистралата - държавната "Автомагистрали", в края на миналата седмица пред "24 часа", където призна че това е първият им строителен обект, но "се чувстват готови".


Интервюта, след които остават въпроси

В първата си поява в медиите изпълнителният директор на "Автомагистрали" Стоян Беличев получи възможност да разбули някои от мистериите около фирмата. Това обаче не се случи.

"В България няма нито една фирма, която може да изпълни този проект самостоятелно, но до голяма степен ние ще го направим", например казва той, с което си противоречи дори в рамките на едно изречение.



В друго изказване Беличев казва, че имат 30-годишна история и достатъчно опит. Нито месец от този опит не е в изграждането на магистрали. В момента държавното дружество има пет договора с АПИ за поддържане на различни магистрални отсечки в страната. Няколко източници на "Капитал" обясниха също така, че компанията превъзлага голяма част от дейностите и всъщност част от опита, който афишират, така и не е придобит.

В интервюто Беличев споменава, че дружеството ремонтира тунели и мостови съоръжения. "И до момента "Автомагистрали" изпълнява проекти, възложени от АПИ, и то сериозни проекти. Мостови съоръжения, виадукти и тунели са сериозни съоръжения, те са най-трудните за ремонтиране и изграждане съоръжения на всяка магистрала", повтори тезата регионалният министър Петя Аврамова в интервю за "Дарик радио" в събота. Мостовете и тунелите обаче са сред най-често превъзлаганите на подизпълнители дейности по договорите на държавната компания. Точно с такива дейности са им съдействали например компаниите ГБС и "Евро Алианс".

По последните официални данни "Автомагистрали" има 245 служители. За сравнение - най-големите строителни компании у нас като "Хидрострой", "Джи Пи груп" и "ГБС Инфраструктурно строителство" имат от порядъка на 450 - 500 служители и работят в консорциуми с партньори по големите си инфраструктурни проекти за държавата. В момента има и сериозна криза с пазара на труда в строителния бранш, така че не е ясно как държавната компания ще привлече нови служители.

Беличев уточнява, че дружеството има "ясни отчетни механизми", а всичко около строителството на "Хемус" ще е "на светло". Ако това е така, то ще е доста сериозен напредък спрямо досегашната практика на "Автомагистрали". Рамковите споразумения, които дружеството има с частни компании по договорите си за поддръжка, не са публикувани на сайта или в профила на купувача на възложителя АПИ. Някои договори с подизпълнители като този с "Пътища Пловдив" присъстват там, но това е по-скоро изключение от правилото.

Дори договорът за "Хемус" между компанията и Агенция "Пътна инфраструктура" (АПИ) още не е публичен, въпреки че е сключен още в средата на декември.

Частният сектор - в неведение и на дистанция
Камарата на строителите за пръв път наруши мълчанието си относно решението държавата да строи 134 км от "Хемус", като изпълнителният й директор Мирослав Мазнев обясни, че правителството спазва закона с това действие

Фотограф: Юлия Лазарова

В петък Камарата на строителите даде пресконференция, на която няколко от най-големите частни компании се разграничиха от държавната компания. Те реагираха на думите на Корнелия Нинова в парламента, че парите за "Хемус" са предназначени за ПСТ, ГБС, Хидрострой, "Пътстрой-92" и "Трейс груп", които ще действат като подизпълнители на "Автомагистрали".

Пред журналисти Живко Недев, изпълнителен директор на "Хидрострой", заяви, че фирмата няма никакви договори с държавното дружество и под никаква форма нямат комуникация и контакти с него. Мариела Рунтева, представител на "Трейс груп холд", също коментира, че фирмата няма договори с новия строител на "Хемус". Инж. Иван Димитриев от ръководството на "ПСТ груп" потвърди, че те имат рамкови договори с "Автомагистрали", които обаче не касаят изпълнението на "Хемус" и нямат усвоени аванси или договори по това строителство.

От отговори на АПИ до "Капитал" става ясно, че ПСТ са подизпълнител на "Автомагистрали" по поръчка за поддържане на "Тракия" , но това не е публикувано нито на сайта на АПИ, нито на сайта на "Автомагистрали".

Самата камара коментира много предпазливо решението на правителството. "Ние, когато се приемаше, отчетохме, че с това се нарушава на строителните фирми обема от възможността за ясна конкуренция и доказване на преимущества. Но ние не сме политици, това е съобразено с европейска директива", бяха думите на Мирослав Мазнев, изпълнителен директор на КСБ.
Повечето компании засега твърдят, че никой не е започнал преговори с тях за съдействие по изграждането на "Хемус" между Боаза и Велико Търново.

Както каза регионалният министър Петя Аврамова, "аз не виждам нищо лошо да има повече държава в пътния сектор". Ако целта на тази "повече държава" ще е да направи петте първи копки на Бойко Борисов след два месеца, тя вероятно ще се справи. Ако целта е магистрала на север, нещата остават все така неясни.

  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Съдът окончателно отказа регистрация на партията на Слави Трифонов 3 Съдът окончателно отказа регистрация на партията на Слави Трифонов

Шоуменът обяви, че ще създаде нова партия с име "Има такъв народ"

21 яну 2020, 1224 прочитания

Вечерни новини: Съдът отказа да регистрира партията на Слави, СЗО свиква среща заради вируса в Китай Вечерни новини: Съдът отказа да регистрира партията на Слави, СЗО свиква среща заради вируса в Китай

И още: Иран потвърди, че е изстрелял две ракети по сваления украински самолет, Китай осъди бившия президент на Интерпол на 13 години затвор

21 яну 2020, 1201 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Политика" Затваряне
Вечерни новини: "Газпром" занижи очакваните тук такси от "Турски поток"; Китай забавя растежа си

И още: Форумът в Давос започва; Прокуратурата е прекратила разследването срещу Ивайло Московски; ЕС със санкции срещу ГРУ

Още от Капитал
Първи борсов тест за 2020

Интересът към предложените 14% от акциите на "Телелинк" в края на януари, ще е показателен за апетита на инвеститорите

Критична година за медиите

Предстои промяна на собствеността на eдна от двете най-гледани телевизии - bTV, промяна на медийния закон и избор на нов генерален директор за общественото радио

Най-печелившите взаимни фондове за 2019 г.

Българските инвестиционни схеми реализираха много успешна година, а чуждите борси са основният източник на печалби

Поредното шоу на Ревизоро

Кариерата на новия министър на околната среда и водите в различните управления се движи между бутафория и лобистки поправки

Яж, снимай и споделяй

Изложбата Feast For The Eyes в Лондон проследява историята на фотографията на храна

Всичко се връща, Руши също

Рушен Видинлиев за новите си роли и преоткритата страст към музиката

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10