С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
21 яну 2019, 12:55, 6952 прочитания

Провали се първият пазарен тест за "Турски поток" през България

"Булгартрансгаз" намалява таксите за транзит по новата газова тръба на стойност 2.8 млрд. лв., за да угоди на "Газпром"

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Първият икономически тест за новия транзитен газопровод от турската до сръбската граница очаквано се е провалил. Подадените заявки от кандидатите не покриват условието на "Булгартрансгаз" за предвиждани приходи от 2.67 млрд. лв. в период от 15 години. По тази причина държавният газов оператор ще промени условията на търга, като намали размера на таксите и удължи сроковете, както впрочем поиска по-рано основният кандидат - руската "Газпром". Това става ясно от публикуваните на 18 януари резултати от първия етап на третата фаза в Open Season процедурата по проекта за развитие и разширение на газопреносната система.

От документа се разбира, че в рамките на регистрационния прозорец от 21 декември 2018 г. до 11 януари 2019 г. са били регистрирани четири кандидата, като ангажиращи оферти за участие в предвидения за това срок (15 януари - 16 януари 2019 г.) са подали три от тях. "В резултат от подадените заявки условието за успешен икономически тест не е изпълнено", посочват от "Булгартрансгаз". Конкретни имена на кандидатите не се посочват, но е сигурно, че основният играч е бил "Газпром", който се очаква да запази за себе си 90% от капацитета на бъдещата тръба, за да пренася газ от "Турски поток" към Сърбия и Унгария.


Новите условия

Вторият етап от икономическия тест ще се проведе от 22 до 24 януари, като резултатите трябва да бъдат оповестени на 25 януари. Според правилата за провежданата Open Season процедура от "Булгартрансгаз" при неуспешен първи пазарен тест могат да се правят промени в параметрите на проекта, чиято прогнозна стойност е 2.8 млрд. лв. Интересното тук е, че в края на 2018 г. от "Газпром" поискаха техният размер да се намали, но Комисията за енергийно водно регулиране отказа да направи това при одобряването на правилата за процедурата.

Представителят на "Газпром експорт" Дмитрий Грачов заяви, че заложената норма на доходност от страна на "Булгартрансгаз" е прекалено висока. Тя беше 8.86% и именно според нея е определен размерът на транзитните такси - те трябва да осигурят годишни приходи в размер на 329 млн. лв., за да може газопроводът да е рентабилен и държавният газов оператор да плаща планирания кредит от 2.3 млрд. лв. Според Грачов обаче, ако се намали тази норма на възвръщаемост, проектът ще стане по-атрактивен и може да позволи сключването на дългосрочни договори с повече компании.



Точно това предлага сега и "Булгартрансгаз". Новите условия за втория етап на пазарния тест предвиждат сключването на договори не за 15, а за 20 години, като таксите са понижени с около 2-3%, което прави значителна отстъпка при суми от порядъка на милиарди. При входната точка от Турция към България например референтната цена за пренос е намалена от 322.44 лв. до 315.75 лв./МВтч/ден/година. За капацитета от България към Сърбия пък цената е понижена от 542.97 лв. до 521.04 лв./МВтч/ден/година.

При нов провал ще има и трети, последен, опит да се постигне споразумение за пренос на газ по трасето, като тогава ще бъдат направени допълнителни отстъпки в размера на таксите от страна на "Булгартрансгаз". Обещанието на енергийния министър Теменужка Петкова е строителството на новия газопровод да започне само ако има реален икономически интерес за развитието на газоразпределителната инфраструктура.

В руски ръце

Информацията към този момент е, че в крайна сметка единствено "Газпром" ще резервира капацитет за новия газопровод, като обемът ще е равен на възможните доставки от "Турски поток", или 15.4 млрд. куб. метра на година. Това ще бъде около 90% от техническия капацитет на тръбата, като плановете са останалите 10% да се предлагат на търг за други оператори.

Ако сега "Газпром" запази за себе си 90% от капацитета на тръбопровода и го натовари напълно (ако не го използва, "Булгартрансгаз" ще има право да търгува вторично неизползвания капацитет), това означава, че в следващите 20 години тази инфраструктура няма да може да се използва за преноса на каспийски природен газ към Централна Европа, както и на LNG от терминала в Александруполис.

Американско недоволство

Плановете на българското правителство да изгради транзитен газопровод като продължение на руския "Турски поток" до сръбската граница обаче не се одобряват от САЩ и може да доведат до санкции срещу "Булгартрансгаз". Това стана ясно от изпратено преди седмица писмо от американския посланик в Германия Ричард Гренел до ръководството на компаниите BASF и Uniper, които работят по проекта "Северен поток". Директна заплаха към българската компания няма, но Гренел казва, че компаниите, които подкрепят изграждането на двата газопровода, "активно подкопават сигурността на Украйна и Европа" и действията им носят "значителен риск от санкции".
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Не, няма опасност за фиксирания курс на лева 12 Не, няма опасност за фиксирания курс на лева

Лоша комуникация и медийни спекулации донесоха страхове, че валутният борд тихомълком се премахва

26 яну 2020, 3526 прочитания

Уикенд новини: Китайският вирус напредва въпреки мерките, перничани искат още оставки заради водната криза Уикенд новини: Китайският вирус напредва въпреки мерките, перничани искат още оставки заради водната криза

И още: Кристалина Георгиева уверена, че България ще влезе в чакалнята на еврозоната през април; екопроблеми в различни части на страната белязаха почивните дни

26 яну 2020, 1054 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Политика" Затваряне
Водните проекти се раздвижват с поръчка за Шумен за 21 млн. лв.

Оферти за пречиствателна станция се подават до 5 март. Други търгове - например в Угърчин и Пловдив, все още буксуват

Още от Капитал
Свинското: скъпо и дефицитно

Чумата по свинете в Азия вдигна световните цени, създаде дефицит и проблемите заразиха и България

БТК ще бъде купена почти изцяло с дълг

Купувачът на телекома пласира облигации за общо 1.2 млрд. евро, които ще бъдат усвоени преди финализирането на сделката

Ryanair става Buzz в София

Нискотарифната компания планира реорганизация и ребрандиране на част от поделенията си под марката Buzz. Сред тях е това в Полша, което ще поеме управлението на София

Глътка надежда за БНР

Изненадващо медийният регулатор реши да даде шанс на Андон Балтаков, който има опит в доказани медийни компании като "Асошиейтед прес" и CNN.

Берлинска ръченица

Електронният артист Стефан Голдман за новаторския си поглед към музиката и защо винаги ще имаме нужда от човека в технологията

Ален де Ботон, писател, философ, основател на The School of Life: Ние сме любов и мрак

Ботон за емоционалната интелигентност, стоицизма и деструктивното в човешкия вид пред "Капитал"

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10