С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
1 22 яну 2019, 15:42, 7277 прочитания

"Хемус" между Ябланица и Боаза може да е готова преди местните избори наесен

Финансираните с евросредства отсечки от "Струма" се бавят и може да не са готови до 2023 г.

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
С наближаването на избори - европейски и още по-важно - местните през есента на 2019 г., се усещат и засилено строителство и повишена активност по темата магистрала "Хемус" . Правителството реши да финансира с 1.34 млрд. лв. от излишъка 134 км от нея, а премиерът Бойко Борисов разпореди на ГЕРБ да направи пет първи копки през март. Днес Агенция "Пътна инфраструктура" (АПИ) обяви, че 9.3 км между Ябланица и Боаза могат да бъдат готови половин година по-рано от предвиденото, а именно - навреме за местните избори, които най-вероятно ще са в края на октомври.

Много други жп и пътни проекти, които се строят с еврофондове, остават под въпрос заради големи забавяния. Сред най-ключовите са участъци от магистрала "Струма".


"Хемус" - една добра предизборна кампания

АПИ съобщи, че 67% от отсечката Ябланица - Боаза е готова. Строителството се изпълнява от обединение на три свързани с Велико Желев компании - "Хидрострой", "Водстрой 98" (сега преименувана на ВДХ) и "Пътстрой Бургас". Цената, с която спечелиха, е 54.9 млн. лв. Изграждането започна през март 2018 г. и обявеният краен срок е март 2020 г.

АПИ обаче уточнява, че заради добра организация е възможно обектът да е готов още в началото на есента - тоест преди местните избори, които ще се проведат през есента на 2019 г.



Освен тази отсечка в момента се строи и 16-километров участък между пътните възли Белокопитово - Буховци при Търговище, като по план той трябва да е готов също през март 2020 г.

"Струма" и жп проекти под въпрос

Към края на 2018 г. са договорени близо 83% от средствата по оперативна програма "Транспорт и транспортна инфраструктура", а са изплатени 28%. Общият бюджет е 3.69 млрд. лв., като европейското финансиране е 3.13 млрд. лв.

Инж. Галина Василева, ръководител на управляващия орган на оперативна програма "Транспорт и транспортна инфраструктура", обясни в интервю пред в. "Строител", че 2018 г. не е била сред най-добрите години за проектите по програмата заради редица пречки - обжалвания на големите търгове, отчуждения, археологически открития. Именно такива са пречките най-вече по трасето на магистрала "Струма".

Проектите за модернизация на жп участъка Елин Пелин – Костенец и строителството на лот 3.2 на АМ "Струма" между Крупник и Кресна са най-голямото предизвикателство. Жп проектът на стойност 1 млрд. лв. може да се фазира, т.е. да се отложи за следващия програмен период, за да не се изгубят средствата. Що се отнася до лот 3.2 в Кресненското дефиле, поръчките са обявени, има жалби в Комисията за защита на конкуренцията, но индикативните срокове за приключване на изграждането му остават края на 2023 г. Това обаче ще остане така само ако АПИ успее да издаде разрешение за строеж до април 2020 г. Финансирането на участъка все още не е осигурено, става ясно от думите на Галина Василева.

Въпроси има и около изпълнението на тунел "Железница", тъй като избраният строител - "Джи Пи груп", все още не е подписал договор с АПИ. Според Василева, ако до средата на 2019 г. той бъде подписан, няма риск тунелът да не бъде готов до края на 2023 г.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Сделка или не: Ангел Джамбазки е кандидатът на ВМРО за кмет на София Сделка или не: Ангел Джамбазки е кандидатът на ВМРО за кмет на София

Евродепутатът може сериозно да размести резултатите за другите участници, интригата е дали има "политически бартер"

21 сеп 2019, 246 прочитания

Кой ще превъоръжи пехотата 5 Кой ще превъоръжи пехотата

Основната интрига около новите бронирани машини на армията се очертава да е между General Dynamics и Patria

20 сеп 2019, 2525 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "България" Затваряне
Близо 15% от работещите младежи в България са в риск от бедност

Обратно на тенденцията в ЕС, делът им в страната нараства, показват данни на Евростат

Печели ли се от имоти на борсата

Дружествата със специална инвестиционна цел са алтернатива на директната инвестиция, а и изискват по-малки суми

Кой ще превъоръжи пехотата

Основната интрига около новите бронирани машини на армията се очертава да е между General Dynamics и Patria

Тайният живот на "затворените" сметища

Градските депа за боклуци, които на документи са закрити, се ползват незаконно, което освен до пожари може да доведе до санкции от ЕС

Кой кара джипа

Скандалите от последните дни показаха, че Бойко Борисов често е само лице на истинската коалиция, която държи властта

Ново място - Cafe 1920

Традиционната българска кухня с модерен прочит

Талантливият мистър Сант

Първа самостоятелна изложба за американския режисьор Гюс ван Сант