"Хемус" между Ябланица и Боаза може да е готова преди местните избори наесен
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

"Хемус" между Ябланица и Боаза може да е готова преди местните избори наесен

Строителството на "Хемус" се превръща полека в основна точка от предизборната кампания на ГЕРБ

"Хемус" между Ябланица и Боаза може да е готова преди местните избори наесен

Финансираните с евросредства отсечки от "Струма" се бавят и може да не са готови до 2023 г.

Мила Чернева
9498 прочитания

Строителството на "Хемус" се превръща полека в основна точка от предизборната кампания на ГЕРБ

© АПИ


С наближаването на избори - европейски и още по-важно - местните през есента на 2019 г., се усещат и засилено строителство и повишена активност по темата магистрала "Хемус" . Правителството реши да финансира с 1.34 млрд. лв. от излишъка 134 км от нея, а премиерът Бойко Борисов разпореди на ГЕРБ да направи пет първи копки през март. Днес Агенция "Пътна инфраструктура" (АПИ) обяви, че 9.3 км между Ябланица и Боаза могат да бъдат готови половин година по-рано от предвиденото, а именно - навреме за местните избори, които най-вероятно ще са в края на октомври.

Много други жп и пътни проекти, които се строят с еврофондове, остават под въпрос заради големи забавяния. Сред най-ключовите са участъци от магистрала "Струма".

"Хемус" - една добра предизборна кампания

АПИ съобщи, че 67% от отсечката Ябланица - Боаза е готова. Строителството се изпълнява от обединение на три свързани с Велико Желев компании - "Хидрострой", "Водстрой 98" (сега преименувана на ВДХ) и "Пътстрой Бургас". Цената, с която спечелиха, е 54.9 млн. лв. Изграждането започна през март 2018 г. и обявеният краен срок е март 2020 г.

АПИ обаче уточнява, че заради добра организация е възможно обектът да е готов още в началото на есента - тоест преди местните избори, които ще се проведат през есента на 2019 г.

Освен тази отсечка в момента се строи и 16-километров участък между пътните възли Белокопитово - Буховци при Търговище, като по план той трябва да е готов също през март 2020 г.

"Струма" и жп проекти под въпрос

Към края на 2018 г. са договорени близо 83% от средствата по оперативна програма "Транспорт и транспортна инфраструктура", а са изплатени 28%. Общият бюджет е 3.69 млрд. лв., като европейското финансиране е 3.13 млрд. лв.

Инж. Галина Василева, ръководител на управляващия орган на оперативна програма "Транспорт и транспортна инфраструктура", обясни в интервю пред в. "Строител", че 2018 г. не е била сред най-добрите години за проектите по програмата заради редица пречки - обжалвания на големите търгове, отчуждения, археологически открития. Именно такива са пречките най-вече по трасето на магистрала "Струма".

Проектите за модернизация на жп участъка Елин Пелин – Костенец и строителството на лот 3.2 на АМ "Струма" между Крупник и Кресна са най-голямото предизвикателство. Жп проектът на стойност 1 млрд. лв. може да се фазира, т.е. да се отложи за следващия програмен период, за да не се изгубят средствата. Що се отнася до лот 3.2 в Кресненското дефиле, поръчките са обявени, има жалби в Комисията за защита на конкуренцията, но индикативните срокове за приключване на изграждането му остават края на 2023 г. Това обаче ще остане така само ако АПИ успее да издаде разрешение за строеж до април 2020 г. Финансирането на участъка все още не е осигурено, става ясно от думите на Галина Василева.

Въпроси има и около изпълнението на тунел "Железница", тъй като избраният строител - "Джи Пи груп", все още не е подписал договор с АПИ. Според Василева, ако до средата на 2019 г. той бъде подписан, няма риск тунелът да не бъде готов до края на 2023 г.

С наближаването на избори - европейски и още по-важно - местните през есента на 2019 г., се усещат и засилено строителство и повишена активност по темата магистрала "Хемус" . Правителството реши да финансира с 1.34 млрд. лв. от излишъка 134 км от нея, а премиерът Бойко Борисов разпореди на ГЕРБ да направи пет първи копки през март. Днес Агенция "Пътна инфраструктура" (АПИ) обяви, че 9.3 км между Ябланица и Боаза могат да бъдат готови половин година по-рано от предвиденото, а именно - навреме за местните избори, които най-вероятно ще са в края на октомври.

Много други жп и пътни проекти, които се строят с еврофондове, остават под въпрос заради големи забавяния. Сред най-ключовите са участъци от магистрала "Струма".


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

1 коментар
  • 1
    chichi01 avatar :-?
    Чичи (Ice Man's fan)

    Няма никакво значение дали се превръща в позитив подкрепящ нечия предизборна кампания!
    Единственото, което има значение е Хемус да се построи час по-скоро! Както се казва - ВЧЕРА! Всичко останало е лицемерие и безхаберие!
    Колосалните загуби, които търпи северна България и в огромната си част град Варна и Пристанище Варна от липсата на нормална и адекватна пътна инфраструктура, са несъизмерими с парите, които са отделени за строителството от сегашното Правителство.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK