С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
1 22 яну 2019, 15:42, 7869 прочитания

"Хемус" между Ябланица и Боаза може да е готова преди местните избори наесен

Финансираните с евросредства отсечки от "Струма" се бавят и може да не са готови до 2023 г.

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
С наближаването на избори - европейски и още по-важно - местните през есента на 2019 г., се усещат и засилено строителство и повишена активност по темата магистрала "Хемус" . Правителството реши да финансира с 1.34 млрд. лв. от излишъка 134 км от нея, а премиерът Бойко Борисов разпореди на ГЕРБ да направи пет първи копки през март. Днес Агенция "Пътна инфраструктура" (АПИ) обяви, че 9.3 км между Ябланица и Боаза могат да бъдат готови половин година по-рано от предвиденото, а именно - навреме за местните избори, които най-вероятно ще са в края на октомври.

Много други жп и пътни проекти, които се строят с еврофондове, остават под въпрос заради големи забавяния. Сред най-ключовите са участъци от магистрала "Струма".


"Хемус" - една добра предизборна кампания

АПИ съобщи, че 67% от отсечката Ябланица - Боаза е готова. Строителството се изпълнява от обединение на три свързани с Велико Желев компании - "Хидрострой", "Водстрой 98" (сега преименувана на ВДХ) и "Пътстрой Бургас". Цената, с която спечелиха, е 54.9 млн. лв. Изграждането започна през март 2018 г. и обявеният краен срок е март 2020 г.

АПИ обаче уточнява, че заради добра организация е възможно обектът да е готов още в началото на есента - тоест преди местните избори, които ще се проведат през есента на 2019 г.



Освен тази отсечка в момента се строи и 16-километров участък между пътните възли Белокопитово - Буховци при Търговище, като по план той трябва да е готов също през март 2020 г.

"Струма" и жп проекти под въпрос

Към края на 2018 г. са договорени близо 83% от средствата по оперативна програма "Транспорт и транспортна инфраструктура", а са изплатени 28%. Общият бюджет е 3.69 млрд. лв., като европейското финансиране е 3.13 млрд. лв.

Инж. Галина Василева, ръководител на управляващия орган на оперативна програма "Транспорт и транспортна инфраструктура", обясни в интервю пред в. "Строител", че 2018 г. не е била сред най-добрите години за проектите по програмата заради редица пречки - обжалвания на големите търгове, отчуждения, археологически открития. Именно такива са пречките най-вече по трасето на магистрала "Струма".

Проектите за модернизация на жп участъка Елин Пелин – Костенец и строителството на лот 3.2 на АМ "Струма" между Крупник и Кресна са най-голямото предизвикателство. Жп проектът на стойност 1 млрд. лв. може да се фазира, т.е. да се отложи за следващия програмен период, за да не се изгубят средствата. Що се отнася до лот 3.2 в Кресненското дефиле, поръчките са обявени, има жалби в Комисията за защита на конкуренцията, но индикативните срокове за приключване на изграждането му остават края на 2023 г. Това обаче ще остане така само ако АПИ успее да издаде разрешение за строеж до април 2020 г. Финансирането на участъка все още не е осигурено, става ясно от думите на Галина Василева.

Въпроси има и около изпълнението на тунел "Железница", тъй като избраният строител - "Джи Пи груп", все още не е подписал договор с АПИ. Според Василева, ако до средата на 2019 г. той бъде подписан, няма риск тунелът да не бъде готов до края на 2023 г.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Войска с прекършен гръбнак Войска с прекършен гръбнак

Мегапроектът за нови бронирани машини за 1.46 млрд. лв. пак затъва в бюрократично блато и интриги

22 ное 2019, 434 прочитания

Вечерни новини: Водната криза в Перник се задълбочава, парламентът имитира активност по избора на Цацаров за КПКОНПИ 1 Вечерни новини: Водната криза в Перник се задълбочава, парламентът имитира активност по избора на Цацаров за КПКОНПИ

И още: Обменът на данни между НАП и чуждите данъчни служби от ЕС още е спрян; Съдът назначи техническа експертиза по делото на Мая Манолова за касиране на изборите в София

21 ное 2019, 1586 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Политика" Затваряне
Близо 15% от работещите младежи в България са в риск от бедност

Обратно на тенденцията в ЕС, делът им в страната нараства, показват данни на Евростат

Още от Капитал
Искам ново и по-хубаво жилище

Преориентирането на търсенето към по-качествени имоти в София води до лек ръст в средните цени

Пресъхналият Перник

Приблизително 60 хил. души ще бъдат засегнати от бъдещия воден режим в област Перник

След Гешев 2.0, Цацаров 2.0 - радостта е двойна

Властта лъже Европа и гражданите, че ще въведе контрол над всесилния главен прокурор. Прави обратното

Европа и светът според Макрон

Френският президент е прав за проблемите на ЕС. Но не успява да намери партньори за решаването им

Ново място: Смесен магазин "Зоя"

Веригата за био продукти се разширява с обект на пл. "Гарибалди"

Близкият и далечен Николай Атанасов

Поетът и ЛГБТ активист почина на 41 години и остави литературно наследство, което ще бъде открито от ново поколение читатели

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10