"Столичен автотранспорт" ще поеме автобусните линии на "Карат С" от лятото
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

"Столичен автотранспорт" ще поеме автобусните линии на "Карат С" от лятото

Христиан Петров отчете, че приходите от продажба на карти и билети се увеличават и за 2018 г. са от порядъка на 120 млн. лв. Градският транспорт се субсидира с още около 120 млн. лв. от бюджета на Столичната община и на държавата

"Столичен автотранспорт" ще поеме автобусните линии на "Карат С" от лятото

Ще инвестираме и в два нови паркинга - на Централна гара и в "Надежда", казва в интервю директорът на "Център за градска мобилност" Христиан Петров

Десислава Лещарска
7130 прочитания

Христиан Петров отчете, че приходите от продажба на карти и билети се увеличават и за 2018 г. са от порядъка на 120 млн. лв. Градският транспорт се субсидира с още около 120 млн. лв. от бюджета на Столичната община и на държавата

© Надежда Чипева


От лятото на 2019 г. "Карат С" няма да обслужва линии на градския транспорт в София. Услугата ще се поеме от общинското дружество "Столичен автотранспорт" и ще се извършва с 90 нови автобуса, чиято доставка се очаква през юни. Това съобщи в интервю за "Капитал" Христиан Петров, изпълнителен директор на "Център за градска мобилност". Компанията се разплаща и отговаря за контрола върху транспортните оператори в София: столичните "Електро-" и "Автотранспорт", "Метрополитен" и трите частни превозвача - "Карат С", "МТК Гроуп" и "Еридан транс". Най-знаковата линия на "Карат С" е на автобус 204, като обслужването й ще се поеме от нови съчленени автобуси на газ, посочи Петров. Решението е очаквано, след като миналата година Столичният общински съвет отказа да гласува удължаване на договорите за 11-те линии на "Карат С".

Така "частните" автобусни линии в София ще намалеят до около 5-6%. "Еридан транс" обслужва само линия 260, а "МТК Гроуп" - 17 линии със срок на договор до 2024 г.

Концесионирането на автобусните линии започна в периода 2007-2008, още по времето, когато премиерът Бойко Борисов беше кмет на София. През 2008 г. Столичната община беше разтърсена от скандал, който доведе до оставката на тогавашния зам.-кмет по транспорта Велизар Стоилов. Беше публикуван 40-минутен запис на т.нар. оперативка между зам.-кмета и собствениците на "Карат-С", МТК и "Юнион Ивкони". На масата се разпределят 60% от автобусните градски линии в София.

Основният въпрос, който от години стои по отношение на договорите с "Карат-С" за градски линии, е защо частната компания вози на 3.56 лв. на км, а общинската - на 3.00 лв. По думите на Христиан Петров сега цените на частните и общинските превозвачи "са сходни, около 3 лв. за километър пробег".

Годишният разход за транспортната услуга в София е около 180 млн. лв., като основната сума е общинска субсидия. Директорът на ЦГМ посочи, че през 2018 г. превозвачите са глобени с 600 хил. лв. заради нередности. Това може да са неспазване на разписанието, сигнали на граждани заради поведението на водача, липса на парно и т.н. През 2019 г. е планирано увеличение на честотата на някои линии, сред които трамваи 7 и 11, автобус 76, 111 и др.

Христиан Петров отчете, че приходите от продажба на карти и билети се увеличават с всяка изминала година и за 2018 г. по предварителни данни са от порядъка на 120 млн. лв. Градският транспорт се субсидира с още около 120 млн. лв. от бюджета на Столичната община и на държавата.

Нови паркинги на Централна гара и в "Надежда"

След като в края на миналата година ЦГМ обяви, че ще инвестира 2.75 млн. лв. в довършването на буферния паркинг до метростанция "Национален стадион Васил Левски", сега дружеството се готви да изгради още два паркинга за още около 200 автомобила. Единият е подземният буферен паркинг до метростанцията на Централна гара със 73 места, а другият е надземен и е в кв. "Надежда" (130 места). Предстоят процедури за избор на изпълнител, съобщи Хритиан Петров. Тъй като все още се работи по техническите проекти, няма прогноза колко ще струват двете съоръжения, каза още той.

Буферният паркинг на метростанция "Люлин" ще остане за 2020 г. заради проблеми с регулацията в квартала, посочи мениджърът.

Три строителни компании поемат тротоарите в синя и зелена зона

Търгът за строителството на паркинга до Националния стадион беше спечелен от "Калистратов груп" през декември. По-малко от два месеца по-рано компанията е сключила още един договор с ЦГМ - за текущ ремонт и поддържане на синя и зелена зона в райони "Сердика", "Възраждане" и части от "Средец". Той е за срок 1 година и е за около 800 хил. лв. с ДДС.

Христиан Петров обясни, че от миналата година ЦГМ вече има задължение да поддържа тротоарите и настилките в зоните на платеното паркиране, докато преди това не е имал право да прави ремонти. За целта София е разделена на три зони, за чиято поддръжка е проведен конкурс. Първа зона е спечелена от "Калистратов", втора ("Красно село", "Лозенец", "Триадица") - от "Пътинженеринг М", а трета ("Оборище" и части от "Средец") - от обединение "Градска мобилност 2018" ("ПСТ Груп" и "Сет къмпани"). И трите договора са за 1 година, всеки за 792 хил. лв.

"Там, където свалихме колите от тротоарите, се разкриха счупените плочки. Хората се оплакваха и вече имаме възможност да ги ремонтираме", обясни Петров. Вече е започнала подмяна на настилките на улиците "Странджа", "Братя Миладинови" и "Лайош Кошут". Предстоят ремонти в "Лозенец" и на улиците "Самуил" и "Княз Борис I".

Засега няма планове за допълнително разширяване на платените зони за паркиране, каза Петров и уточни, че това все пак се решава от общинския съвет по предложение на районните кметове, а не от ЦГМ. Приходите от синя и зелена зона са около 25-26 млн. лв. годишно.

Профил

Христиан Петров е изпълнителен директор на "Център за градска мобилност" от август 2016 г. Той наследи на поста Симеон Арнаудов, който си тръгна заедно със зам.-кмета по транспорт Любомир Христов след скандал с обществена поръчка за ремонт на спирки на градския транспорт. Петров е част от политическия кабинет на Бойко Борисов от 2009 г. По време на първия му мандат е негов съветник по международни въпроси и инвестиции. През 2015 г. се кандидатира за общински съветник от ГЕРБ, но не успява да влезе в градския парламент. За няколко месеца в началото на 2016 г. е назначен за директор на Столичната агенция за приватизация и инвестиции. Завършил е Сорбоната и Института по политически науки в Париж, специализирал е в Националната школа по администрация в Страсбург и в Московския държавен институт по международни отношения.

От лятото на 2019 г. "Карат С" няма да обслужва линии на градския транспорт в София. Услугата ще се поеме от общинското дружество "Столичен автотранспорт" и ще се извършва с 90 нови автобуса, чиято доставка се очаква през юни. Това съобщи в интервю за "Капитал" Христиан Петров, изпълнителен директор на "Център за градска мобилност". Компанията се разплаща и отговаря за контрола върху транспортните оператори в София: столичните "Електро-" и "Автотранспорт", "Метрополитен" и трите частни превозвача - "Карат С", "МТК Гроуп" и "Еридан транс". Най-знаковата линия на "Карат С" е на автобус 204, като обслужването й ще се поеме от нови съчленени автобуси на газ, посочи Петров. Решението е очаквано, след като миналата година Столичният общински съвет отказа да гласува удължаване на договорите за 11-те линии на "Карат С".

Така "частните" автобусни линии в София ще намалеят до около 5-6%. "Еридан транс" обслужва само линия 260, а "МТК Гроуп" - 17 линии със срок на договор до 2024 г.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK