С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
1 24 яну 2019, 17:10, 10815 прочитания

Как едно свлачище до плажа става курорт

Строежът на "Шофьорския плаж" край Алепу е започнал като "брегоукрепване", а вторият етап е ваканционен комплекс

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Откакто българското Черноморие започна да се застроява, "Шофьорският плаж" винаги е стоял някак обречено. Тази дълга ивица незастроен бряг между "Дюни" и Аркутино с девствената си пустош със сигурност изкушава тези, които държат земите край морето.

Първият проект вече е факт. Началният етап e скрит под името "укрепване на свлачище". Това представлява изливане на солидно количество бетон на метри от морето и в близост до комплекса "Свети Тома", където преди години земята се свлече до самия плаж. След това укрепване, което много прилича на изливане на основи, по план ще последва строителството на курортен комплекс пред резервата "Алепу". Курортът ще бъде терасовиден и ще почва на 30 м от морето, буквално в самото свлачище. Причината да го има, казват строителите, е, защото иначе няма как да се изплати инвестицията за укрепване на свлачището.


Това е изключително странен проект, който изисква изключително много координация и разрешителни от един куп институции - от Регионалната инспекция по околна среда и води (РИОСВ), през община Созопол, до "Геодезия" и МРРБ. Очевидно всички вече са дали позволение за него.
Освен това теренът попада и в две зони от "Натура 2000", но в "твърде незначителна част", както смята държавата. Така официално от есента на 2019 г. или през 2020 г. ще започне и изграждането на новия комплекс.

Пътят към плажа минава през свлачището

Разрешителното за строеж е издадено на 10 септември миналата година от кмета на Созопол Панайот Рейзи. "Капитал" го прегледа и от него става ясно, че изграждането ще е в два етапа - укрепване на свлачище и строеж на курортен комплекс.



След като в социалната мрежа стана популярна снимката на багерите в свлачището, с
обствениците им - "Главболгарстрой" (ГБС), побързаха да напишат в страницата на своя комплекс "Свети Тома" във фейсбук още вчера, че "извършващите се в момента дейности са първи етап от строителството, а именно геозащитни дейности с цел укрепване и овладяване на свлачището. След като бъдат изпълнени и въведени в експлоатация геозащитните мерки, ще пристъпим към втори етап, а именно строителство на ваканционни сгради".

В четвъртък пред "Нова телевизия" представители на ГБС обясниха, че строителството е започнало през октомври.
Тъй като е забранено строителство между 1 март и 15 август заради гнездовия сезон на птиците, а отделно строителният сезон по Черноморието се прекратява на 15 май и започва след 1 октомври, вероятно строителството на комплекса ще започне в края на тази година. Причината да има туристически обект, казват от строителната компания, е, за да се изплати укрепването, което струва над 1 милион лева.

Така всъщност пътят към курортното селище минава през свлечената земя. Разрешението за строеж на "Шофьорския плаж" е за първа категория. Това е най-високата категория строеж и включва държавна инфраструктура, както и "съоръжения за геозащита и брегоукрепване по реките и морския бряг". Така целият обект се води брегоукрепване, въпреки че на практика ще приключи с изграждането на комплекс.

Как се строи в свлачище

Когато има свличане на земя от частен имот, има два варианта: може част от земята да бъде деактувана или да бъде позволено строителство в свлачищен район с цел той да се укрепи. Има такава процедура, но тя изисква одобрение лично на регионалния министър при доста условия. Първо, трябва да има инженерно-геоложко проучване, становище на "Геозащита Варна" и отделен устройствен план за съответния парцел. Всичко това се прокарва през експертен съвет в МРРБ и се подписва от министъра. Видно от строителното разрешително, това се е случило през януари 2017 г., като МРРБ са позволили "извършване на геозащитни мерки и дейности".

"Капитал" не е виждал набора от документи, с който е позволен конкретният обект, но "Геозащита" има история на злоупотреби с тези си правомощия. През 2015 г. бившият регионален министър Лиляна Павлова нареди проверка на дружеството, което попада в нейния ресор, заради журналистически материал за извършване на строителство в свлачищни територии. В резултат на тази проверка, която включи всички 163 общини, където има регистрирани свлачища, самата Павлова обяви, че има близо 4 хил. строежа без нужните строителни книжа, без необходимите укрепителни дейности и без мерки за ограничаване на строежите.

Конструкторът инж. Християн Вълчев обясни пред "Капитал", че това, което се вижда от снимките на Алепу, не прилича особено на укрепване на свлачище. "В този случай се вижда, че е фундамент на 5-6-етажна сграда, не е укрепително съоръжение", уточни той.

А как се строи в резерват

Справка в Имотния регистър показва, че теренът е собственост на дружеството "Алепу Вилидж". То се сдобива с него след доста съмнителни сделки с община Созопол още преди кризата (виж карето). То е и получател на разрешителното, но на 8 октомври, след получаването му, "ГБС Турс" става суперфициар - т.е. получава правото да строи в чуждия имот.

Строителите са напълно спокойни, защото очевидно са получили всички необходими документи. Теренът се намира на 500 м от блатото Алепу и попада в две защитени зони. През юни 2015 г. Асоциацията на парковете подаде жалба срещу първата екооценка на инвестиционния проект. Впоследствие Министерството на околната среда и водите отмени решението на бургаската екоинспекция, разрешаващо строителство, тъй като ще унищожи единственото гнездово находище на пчелояд в защитена зона за птиците "Комплекс Ропотамо". С ново решение от 27 декември 2017 г. обаче РИОСВ - Бургас, позволява проектът да се случи.

Според екоинспекцията въпросните 20 дка обхващат 0.05% от зона "Комплекс Ропотамо" и 0.002% от "Ропотамо". Негативен "бариерен ефект", казват експертите, може да има само върху един вид видра. Тъй като сградите ще са ниски - до 10 м, нямало да има негативен ефект върху птиците в района.

2 сгради, 10 блока и все ГБС

Фотограф: Капитал

На мястото ще се появят два нови вакационни комплекса - "Алепу Вилидж" и "Алепу Бриз Вилидж", като от екооценката става ясно, че площта на проекта е около 20 дка, а застроената площ надземно и подземно е около 9200 кв.м. Комплексът ще е разположен в терасовиден формат. Първото е апартаментна сграда, разделена на блокове, с подземен паркинг, ресторанти, открит плувен басейн и зони за рекреация. Вторият също включва апартаментна сграда, сграда паркинг, сграда за персонал и зони за рекреация. От инвестиционния проект, с който "Капитал" се запозна, става ясно, че двете сгради ще представляват 10 жилищни блока на височина между един и три етажа, разположени терасовидно и свързани помежду си.

Така ГБС де факто затварят кръга на "Шофьорския плаж". Дъщерно дружество на "ГБС Турс" спечели и 20-годишна концесия на плажа през 2017 г. Той е близо 15 хил. кв.м, като няма публична информация каква е стойността на заплащаната до момента такса. От решението за избор на концесионер, публикувано в Държавен вестник, се вижда, че "ГБС турс" се е задължило да инвестира 15 хил. лв. в "идеен проект за подобряване на пешеходния достъп до морския плаж и по 500 лв. допълнително за всяка година за срока на концесията". Преди няколко години, когато "Капитал" провери земите около плажа, се оказа, че освен проекта на "Алепу вилидж" в тази зона има още доста чакащи строителни интереси (виж картата).
На кого е земята

Мястото, на което в момента строителни работи изпълнява "Главболгарстрой", някога е било на община Созопол. Според разследване на "Бивол" отпреди няколко години през 2005 г. общината го апортира в дружеството "Алепу вилидж" срещу 34% от капитала, като "изоставени ниви" - 29 декара за 1.22 млн. лв. (40 лв. на квадрат). Две години по-късно се добавя още земя срещу платени от дружеството на общината 1.3 млн. лв. В края на 2008 г. по предложение на кмета Панайот Рейзи се решава да се продаде общинският дял на офшорката "Новастар холдинг".

В момента инвеститорите в проекта са трима според информация на "Капитал". Първият е въпросното "Алепу вилидж". В него собствеността се държи от две физически лица и две компании. Пламен Марков и Кристиян Христов са преките акционери, като участват и в съвета на директорите на другия акционер - "К Кепитал". В ръководството на последното дружество влиза масонът Борислав Сарандев. Четвъртият акционер е компанията "Г И М Консулт", в която един акционер е офшорната фирма "Абакус Консултинг" от Белиз. В съвета на директорите ѝ влиза същото трио. Офшорката се представлява от Георги Ташев, който е представлявал и "Новастар холдинг" през 2008 г. Ташев е собственик и на пловдивския хотел "Хеброс".

Другите два инвеститора са регистрираната в Божурище "Бриз 2000" на Ани Милошова и Алекс Димитров и "ГБС Турс", дъщерно дружество на "Главболгарстрой".

Интересното е, че като представител на "Алепу Вилидж" в разрешителното за строеж се посочва "Черноморска лизингова компания", чийто собственик е фирма на Марков, Христов и още две жени - Мартина Чемишанска- Маркова и Румяна Конова.

*Ден след излизането на статията началникът на Дирекцията за национален строителен контрол (ДНСК) Иван Несторов направи проверка по Южното Черноморие. Строежът на Шофьорския плаж беше временно спрян, като обяснението на Несторов е, че вместо брегоукрепване се полагат бетонни основи на сгради. Независимият строителен контрол е трябвало да уведоми ДНСК, че първият етап е завършен и "Геозащита" - Варнад а направи проверка отговаря ли изграденото геозащитно съоръжение на необходимите условия. По думите на Несторов ще се направи мониторинг и тогава може да бъде разрешено строителството на жилищната сграда.

  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Кой кара джипа Кой кара джипа

Скандалите от последните дни показаха, че Бойко Борисов често е само лице на истинската коалиция, която държи властта

20 сеп 2019, 96 прочитания

Мръсният път на свищовския боклук Мръсният път на свищовския боклук

Пожарът в старото градско сметище разкри порочни практики и куп проблеми при управлението на отпадъците.

20 сеп 2019, 234 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "България" Затваряне
Пенсионните фондове няма да правят прогноза за бъдещите пенсии

Депутатите гласуваха окончателно промените в Кодекса за социално осигуруване

Португалският инвеститор в българско стъкло

До пет години новият собственик на фабриките за бутилки и буркани в Пловдив и София - BA Glass, планира да вложи 400 млн. лв.

ПИК-ът на отровената среда

Очернянето на годеницата на кандидат-кмет на София от кафявия сайт "ПИК" за първи път породи консенсус сред политици, журналисти и PR-и за това какво НЕ е журналистиката

Моят все по-скъп банкер

Банките започнаха да повишават таксите, като засилване на тенденцията, която не е нова, се очаква от есента

Училище в облака

Стратегията на 90-о СОУ привлича все повече ученици от съседни райони и училища с иновативните си методи

Ново място: Книжарница на издателство "Рибка"

Книжарницата има за цел да предложи пълноценна селекция от детска литература на български език

Кино: "То: Част втора"

Сумата от всичките ни страхове по Стивън Кинг