Топ 5 от "Капитал": Темите, които можете да прочетете само тук
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Топ 5 от "Капитал": Темите, които можете да прочетете само тук

Дневник/Гражданите

Топ 5 от "Капитал": Темите, които можете да прочетете само тук

Защо АЛС закри производството в България, как едно свлачище стана курорт, интервю със Спас Русев и още

Йоанна Иванова
4035 прочитания

Дневник/Гражданите

© Дневник/Гражданите


1. Когато България ти е твърде скъпа

Преди седем години всичко звучеше като индустриална приказка: чужд инвеститор откри фабрика, която да прави кожените тапицерии за седалките в новите коли на BMW и Audi. През годините предприятията станаха три, а работещите – 1400. Но историята е без хепиенд – фабриките затвориха. Причината е, че цената на труда в България, поне в този случай, е над поносимото ниво от купуващите продуктите автокомпании. А когато собственик на заводите е многомилионна глобална компания, с много производства, решението да зачеркнеш губещото е бързо и окончателно. Цялата история защо АЛС закри производството ви в България четете тук.

2. Златев vs Домусчиев: Сблъсък в Бургаския залив

Ако банка, муха и политик се убиват с вестник, то за петролните компании е нужен закон. Поне ако се съди по титаничния сблъсък около приетия преди половин година Закон за административното регулиране на икономическите дейности, свързани с нефт и продукти от нефтен произход. Той трябваше да влезе в сила в края на януари, но под заплахата от протести правителството предложи, а парламентът отмени (засега на първо четене) действието му с шест месеца. Залогът около спорния проект явно е голям. Защото текстовете му доведоха до публичен конфликт между два ключови играча в бизнеса – генералния директор на "Лукойл България" и председател на Българската петролна и газова асоциация Валентин Златев и председателя на КРИБ Кирил Домусчиев.

3. Спас Русев: Преговарям за продажба на "Левски". Догодина може да има промяна в БТК

Най-големият акционер в БТК и "Левски" Спас Русев обяви пред "Капитал", че преговаря за продажба на "Левски", а догодина може да има промяна в БТК. Интервюто с него четете тук.

4. Здравната каса иска насилниците да плащат за лечението на жертвите си

Има много доказателства, че България е страната на неограничената безотговорност, но ето ви едно шокиращо: здравната каса плаща десетки милиони левове годишно за лечение на пострадали от катастрофи и насилие. Тя има право да търси тези пари по събеден път от виновните за травмите, но не го прави вече 20 години.

Управителят на здравната каса д-р Дечо Дечев иска да промени това.

5. Как едно свлачище до плажа става курорт

Откакто българското Черноморие започна да се застроява, "Шофьорският плаж" винаги е стоял някак обречено. Тази дълга ивица незастроен бряг между "Дюни" и Аркутино с девствената си пустош със сигурност изкушава тези, които държат земите край морето. Първият проект вече е факт. Началният етап e скрит под името "укрепване на свлачище". След това укрепване, което много прилича на изливане на основи, по план ще последва строителството на курортен комплекс пред резервата "Алепу". Курортът ще бъде терасовиден и ще почва на 30 м от морето, буквално в самото свлачище. Причината да го има, казват строителите, е, защото иначе няма как да се изплати инвестицията за укрепване на свлачището.

Това е изключително странен проект, който изисква изключително много координация и разрешителни от един куп институции - от Регионалната инспекция по околна среда и води (РИОСВ), през община Созопол, до "Геодезия" и МРРБ. Очевидно всички вече са дали позволение за него. Освен това теренът попада и в две зони от "Натура 2000", но в "твърде незначителна част", както смята държавата. Така официално от есента на 2019 г. или през 2020 г. ще започне и изграждането на новия комплекс.

1. Когато България ти е твърде скъпа

Преди седем години всичко звучеше като индустриална приказка: чужд инвеститор откри фабрика, която да прави кожените тапицерии за седалките в новите коли на BMW и Audi. През годините предприятията станаха три, а работещите – 1400. Но историята е без хепиенд – фабриките затвориха. Причината е, че цената на труда в България, поне в този случай, е над поносимото ниво от купуващите продуктите автокомпании. А когато собственик на заводите е многомилионна глобална компания, с много производства, решението да зачеркнеш губещото е бързо и окончателно. Цялата история защо АЛС закри производството ви в България четете тук.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK