Нагласите на бизнеса за глобалната икономика правят рязък завой към песимизъм
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Нагласите на бизнеса за глобалната икономика правят рязък завой към песимизъм

Делът на най-уверените в резултатите на компаниите си мениджъри в ЦИЕ намалява с два процентни пункта до рекордно ниските 37% от анкетираните

Нагласите на бизнеса за глобалната икономика правят рязък завой към песимизъм

Недостиг на кадри и непредсказуеми политики са основните рискове за мениджърите в ЦИЕ според доклад на PwC

3195 прочитания

Делът на най-уверените в резултатите на компаниите си мениджъри в ЦИЕ намалява с два процентни пункта до рекордно ниските 37% от анкетираните

© Pixabay


Ако началото на 2018 г. беше белязано от рекордна увереност в икономическия растеж по света, то 2019 г. започва наобратно. Нагласите на мениджърите за перспективите през тази година рязко се влошават навсякъде, показва годишното проучване на консултантската компания PricewaterhouseCoopers (PwC).

В Централна и Източна Европа 38% от представителите на бизнеса посочват, че според тях растежът ще се ускори, докато цели 31% залагат на забавяне - значително увеличение спрямо отчетените едва 6% през предходната година. Песимизмът вероятно ще бъде видим и в данните за България, които ще бъдат представени след няколко месеца.

Завоят към песимизъм е видим и на глобално ниво. През 2019 г. положителни нагласи за икономически растеж имат 42% от анкетираните компании по света, което е с цели 15 процентни пункта под миналогодишното ниво. Междувременно очаквания за забавяне имат рекордните за последните седем години 29% от анкетираните. Според доклада обратът се дължи основно на търговските конфликти, регулациите и непредсказуеми политики.

Увереността в приходите пада

Перспективите за приходите на компаниите падат навсякъде. Централна и Източна Европа не е изключение, макар че понижението е умерено спрямо други региони.

Делът на най-уверените в резултатите на компаниите си мениджъри в ЦИЕ намалява с два процентни пункта до 37% от анкетираните. В дългосрочен план делът на представителите на бизнеса, които очакват приходите на компаниите им да нараснат, намалява по-значително - със 7 процентни пункта до 26%.

Регионът следва тренда в Западна Европа, докато в Северна Америка например понижението е драстично - 10 пункта спад на най-положителните нагласи в краткосрочен план до 43% и над 15 пункта спад (до около 42%) на мениджърите, които са сигурни в растежа на приходите си през следващите три години.

Рисковете

Наличието на ключови умения на пазара на труда в Централна и Източна Европа за поредна година е най-голямото притеснение за бизнеса в региона - предизвикателството е посочено от 51% от анкетираните. На второ и трето място се нарежда политическата обстановка под формата на геополитическа несигурност (35%) и непредсказуеми политики (34%). В Западна Европа пък, която може да разчита на по-голям приток на хора от други страни, най-големият риск е свръхрегулацията (33%), следван от популизма (30%) и непредсказуеми политики (30%).

Очаквано, в Северна Америка и Азиатско-Тихоокеанския регион водеща е заплахата от търговските конфликти - съответно на второ (с 44%) и първо място (с 38%). Сред тези мениджъри по света, които са "силно обезпокоени" от това предизвикателство, повечето (45%) разчитат основно на промени във веригата на доставките си. Представителите на бизнеса в Китай обаче са особено активни в действията, които предприемат. Над половината от анкетираните се отказват от стратегията да разширят бизнеса си към Америка и се насочват към други дестинации като Австралия, други бавят капиталови разходи (40%) или местят производството си (44%).

Изместването на фокуса на китайските инвеститори от САЩ към други места е и причината лидерската позиция на Америка като инвестиционна дестинация да падне значително. Ако през 2018 г. 46% от анкетираните мениджъри посочват САЩ като важна за растежа на компанията си, през 2019 г. този дял пада до 27%.


0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK