Договорът за "Хемус": цената и сроковете могат да се променят
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Договорът за "Хемус": цената и сроковете могат да се променят

В договора няма споменато използването на подизпълнители, а "Автомагистрали" няма свой ресурс за толкова мащабно строителство

Договорът за "Хемус": цената и сроковете могат да се променят

Държавното "Автомагистрали" получи без търг 1.34 млрд. лв. От публикувания документ не става ясна разбивка на сумата и как се стига до нея

Мила Чернева
3823 прочитания

В договора няма споменато използването на подизпълнители, а "Автомагистрали" няма свой ресурс за толкова мащабно строителство

© Анелия Николова


Държавното дружество "Автомагистрали" има договор за 134 километра от магистрала "Хемус", който не дава яснота как се е стигнало до числото 1.34 млрд. лв. с ДДС. Освен това документът оставя отворена врата за удължаване на строителството. И залага чиста печалба до 10%, която е висока надценка за строителство на такъв обект.

Това става ясно от един от най-тайните, но и скъпи държавни договори, който най-после беше публикуван миналата седмица. На 20 декември пътната агенция подписа договор с държавната компания, но го публикува месец по-късно, чак миналата седмица, въпреки многобройните запитвания от страна на медии и опозицията.

Стойността на договора - 1.34 млрд. лв. с ДДС, трябва да стигне за строителството на шестте участъка, на които е разделен пътят между пътен възел Боаза и Велико Търново.

Колко ще струва

Засега стойността на договора е 1.124 млрд. лв. без ДДС общо. Обосновката на сумата не е особено конкретна. Преди сключването на договора са били предоставени сметки и схеми, но по време на парламентарен контрол през декември регионалният министър Петя Аврамова обясни, че след като приключи техническото проектиране на първите три отсечки от трасето, е възможна корекция на дължината на участъка, а оттам и в сумата. Тези технически проекти не се изпълняват от "Автомагистрали", а за тях имаше тръжни процедури на АПИ. Така цената на строителството на тези участъци също може да се промени. Конкретна количествено-стойностна сметка ще има чак след като бъдат готови проектите.

За сравнение - след тръжните процедури за отсечките преди и след тунел "Железница", където ще строят ГБС и "ПСТ груп", цените са паднали с около 10% спрямо прогнозните стойности. С директното възлагане на държавната компания няма такъв вариант, а за момента няма и гаранция за по-успешно изпълнение, тъй като компанията няма опит в подобни големи инфраструктурни проекти. Отделно печалбата на частни компании при тези проекти е по-ниска, понякога дори в пъти.

За проектирането на участъци 4, 5 и 6 (от разклона между Плевен и Ловеч до Търново) се заплащат съответно 3.16 млн. лв., 2.73 млн. лв. и 3.85 млн. лв. Самото строителство на 134-те км. ще струва малко над 1.1 млрд. лв. без ДДС. Предвидени са и "допълнителни разходи" от 11 млн. лв. Няма да има авансова сума, а междинни плащания за строителство ще се правят при изпълнени всеки 5% от предмета на договора.

При открити недостатъци държавната компания ще дължи 5% от стойността на въпросната зле изпълнена дейност на пътната агенция, а при неизпълнение на някоя - 10% от цената й.

В рамките на 60 дни от сключването на договора "Автомагистрали" трябва да внесе сумата 11.24 млн. лв. без ДДС като гаранция за обезпечаването му. За 2017 г. компанията има печалба 5.2 млн. лв., а за 2016 г. - над 15 млн. лв.

Кога ще се случи

Сроковете за строителство на всеки от шестте участъка от трасето Боаза - Велико Търново, които са с приблизително еднаква дължина, са между 36 и 48 месеца. Те започват да текат от откриването на строителната площадка. Премиерът Бойко Борисов поръча това да стане през март, от което излиза, че първите три отсечки до пътя между Плевен и Ловеч трябва да са готови най-късно 2023 г.

Иначе заявката на министъра е строителството да започне в края на 2019 г. или началото на 2020 г. Това не взима предвид риска отчуждителните процедури да се забавят в съда. Другият е да не е приключила поръчката за надзорна фирма. Премиерът Бойко Борисов поръча отсечката да е готова през 2024 г., което теоретично е възможно, ако всичко върви гладко и без непредвидени пречки.

Според договора обаче и срокът може да се удължава колкото искат "в случаите, които правят невъзможно цялостното завършване на строежа на съответния участък".

А кой ще надзирава

За да спази Закона за устройство на територията, "Автомагистрали" ще трябва и да сключи договор с изпълнител на независим строителен надзор. В момента няма държавна фирма, която да попада под шапката на Министерството на регионалното развитие, така че засега няма как правителството да продължи в същия дух и да използва възможността по Закона за обществени поръчки да не обявява открита процедура. От регионалното министерство са заявили пред "Медиапул", че надзор ще бъде избран, но без да уточнят как точно.

Засега най-логичният вариант е да се обяви поръчка, но търговете често се забавят заради обжалвания в КЗК или необяснимо бавна работа на оценителните комисии.

Отделно става ясно, че експертният състав в "Автомагистрали" по тази голяма и трудна задача не е ясен. На строителния пазар на труда цари криза както за инженери и технически ръководители, така и за работници. Затова не е ясно как държавното дружество ще си набави човешкия ресурс, за да може самостоятелно да изпълни договора. В него няма споменато използването на подизпълнители. Такова е забранено и в наредбата към Закона за обществените поръчки, когато държавата възлага задача на свое дружество. Това ограничение вероятно ще се заобикаля през договори за наем на машини, работници и т.н. по неясно какви критерии.

Държавното дружество "Автомагистрали" има договор за 134 километра от магистрала "Хемус", който не дава яснота как се е стигнало до числото 1.34 млрд. лв. с ДДС. Освен това документът оставя отворена врата за удължаване на строителството. И залага чиста печалба до 10%, която е висока надценка за строителство на такъв обект.

Това става ясно от един от най-тайните, но и скъпи държавни договори, който най-после беше публикуван миналата седмица. На 20 декември пътната агенция подписа договор с държавната компания, но го публикува месец по-късно, чак миналата седмица, въпреки многобройните запитвания от страна на медии и опозицията.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK