Турци, китайци и италианци най-вероятно печелят най-големия жп търг
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Турци, китайци и италианци най-вероятно печелят най-големия жп търг

Турци, китайци и италианци най-вероятно печелят най-големия жп търг

НКЖИ разпределя 1.2 млрд. лв. за линията Елин Пелин - Костенец, разделени в три отделни участъка

Калина Горанова
8037 прочитания

© Анелия Николова


Строителите в най-голямата жп поръчка ще са основно чужди компании от Турция, Китай и Италия. Срещу 1.2 млрд. лв. с ДДС те ще ремонтират линията Елин Пелин - Костенец, разделена на три отсечки. Това е новост за големите строителни поръчки в България, които традиционно се печелят от местни обединения. Тук при два от победителите все пак има български партньори. Обяснението за чуждото присъствие е, че задачата е много трудна и местни компании никога не са изграждали толкова сложни жп съоръжения.

Търгът

Участъкът е с дължина 51 км, като включва 20 км тунели и 23 моста и виадукти с обща дължина 3 км, като се предвижда и обновяване на пет жп гари по пътя.

Търгът беше разделен на три лота, които събраха офертите на 19 кандидата - румънски, полски, гръцки, италиански и турски компании. Сред тях бяха италианската "Асталди", гръцките "Терна" и "Актор", полската "Тракция", които участват самостоятелно. Голяма част от кандидатите обаче не са успели да се класират на етап отваряне на цени, като от НКЖИ коментираха неофициално, че е имало доста слаби оферти.

Евтино от Турция

Отварянето на цените се е състояло в петък. По информация на Mediapool комбинацията от техническа оценка и предложена цена предполага, че най-скъпият лот 1 ще бъде спечелен от турското обединение "Джен-Дуй жп Елин Пелин", предложило 658 млн. лв. с ДДС. "Капитал" потвърди информацията и от свой източник.

Турският холдинг Cengiz е познат в България като строител на магистрала "Люлин". Според сайта на компанията тя има оборот за 2017 г. от над 1 млрд. долара, изпълнила е проекти за над 9 млрд. долара, а в момента с партньори работи по договори за почти 15 млрд. долара. Строила е новото летище в Истанбул, като в чужбина е работила по проекти в Казахстан и Босна и Херцеговина. Другата турска компания в консорциума - Duygu Muhendislik, работи от 25 години по инфраструктурни обекти в Турция, като информацията за нея е оскъдна - на сайта й се виждат изпълнени магистрали, тунели, работа по летище "Ататюрк".

Китайци, италианци и българи

Следващият по мащабност лот - лот 3, най-вероятно ще бъде спечелен от обединение между китайската China Communications Construction Company и "Трейс – София" - "Булрейл 2018", предложило цена от 374 млн. лв. Това ще се случи обаче само ако кандидатът успее да обоснове цената си, тъй като тя е около 30% по ниска от средната цена. Ако не успее, тогава на втора позиция би излязло предложението на обединението между Strabag и "Джи Пи груп".

Най-малкият лот 2 най-вероятно ще се работи от обединението между италианската "Салчеф" и софийската "Гигастрой", което е предложило цена от 166.8 млн. лв. с ДДС.

Вече спечелени

Модернизацията на Костенец - Септември вече беше спечелена от консорциум "Костенец-Септември 2018", който включва българската компания "Транс логистика", испанската Contratas Iglesias и румънската Arcada Company. Те спечелиха поръчката с оферта за 380 млн. лв. в конкуренция с още пет кандидата.

"Транс логистика" не е позната като строител на инфраструктура, макар че едно от изискванията към кандидатите беше да са участвали в поне един железопътен проект. Компанията няма сайт, на който да се види портфолиото й, а пощата й е в abv.bg.

Строителите в най-голямата жп поръчка ще са основно чужди компании от Турция, Китай и Италия. Срещу 1.2 млрд. лв. с ДДС те ще ремонтират линията Елин Пелин - Костенец, разделена на три отсечки. Това е новост за големите строителни поръчки в България, които традиционно се печелят от местни обединения. Тук при два от победителите все пак има български партньори. Обяснението за чуждото присъствие е, че задачата е много трудна и местни компании никога не са изграждали толкова сложни жп съоръжения.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

4 коментара
  • 1
    theduloclan avatar :-|
    theduloclan

    Турски компании не трябва да бъдат допускани до български инфраструктурни проекти от стратегическо значение.

  • 2
    uys1511761111541407 avatar :-|
    Emil Dimov

    До коментар [#1] от "theduloclan":
    Турски компании не трябва да бъдат допускани до български инфраструктурни проекти от стратегическо значение?

    А за китайци и италианци (какво си мислиш?) те най-вероятно печелят най-големия жп търг?
    НКЖИ разпределя 1.2 млрд. лв. за линията Елин Пелин - Костенец, разделени в три отделни участъка "с високоскоростна" и със зашеметяващите 150 км/ч направо "светлинна скорост" за 2019г. смешки -ха-ха-ха!!!!

  • 3
    neq02576992 avatar :-|
    Петър Петров

    До коментар [#2] от "Emil Dimov":

    Защо си мислиш че ги разпределя НКЖИ ?

  • 4
    hgg21387465 avatar :-|
    hgg21387465

    Интересно е, как фирма на Реджеп Ердоган - турският президент, печели поръчка, финансирана от ЕС. На практика се получава, че ЕС финансира правителството и режима на Ердоган. Нито една европейска фирма не се е класирала. За сметка на това, има китайски компании. Нещо чудно се случва в Брюксел.....Явно доставката на коняк от Пекин и Анкара е в доста големи количества. За нашите крадци няма какво да коментираме - комисионери.......


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK