Нови 13 трамвая PESA за 45 млн. лв. ще тръгнат в София до края на годината
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Нови 13 трамвая PESA за 45 млн. лв. ще тръгнат в София до края на годината

Новите трамваи ще са от същия производител като на тези мотриси, които от няколко години обслужват линии 1 и 7

Нови 13 трамвая PESA за 45 млн. лв. ще тръгнат в София до края на годината

Поръчката трябваше да се изпълнява от Skoda, но полският производител излезе начело след съдебен обрат

Ивайло Станчев
6715 прочитания

Новите трамваи ще са от същия производител като на тези мотриси, които от няколко години обслужват линии 1 и 7

© Мария Съботинова


Общинското дружество "Столичен електротранспорт" подписа договор с полската компания PESA за доставката на 13 нови трамвая, които да се движат по линия №5. Стойността му е 44.7 млн. лв., като цената на един трамвай е 3.3 млн. лв. (общо 42.9 млн.), а останалите средства са за доставката на резервни части, оборудване и обучение на персонала.

Финансирането е по проекта "Интегриран столичен градски транспорт – фаза II" на стойност за 125 млн. лв. Парите по него са разпределени между закупуването на мотрисите (44.7 млн. лв.), ремонта на трамвайния път по бул. "Цар Борис III" (45 млн. лв.) и надграждането на интелигентната система за управление на трафика и на съществуващата система за информация на пътниците в реално време.

"Новите трамваи са климатизирани, нископодови, с рампа за детски колички и за хора с увреждания и със звукова сигнализация за незрящи хора. Очакваме трамваите да пристигнат в София до края на октомври 2019 г. и веднага ще бъдат пуснати в редовна експлоатация", обяви кметът на София Йорданка Фандъкова. В същото време обаче ремонтът на трамвайното трасе по бул. "Цар Борис III" е блокиран след отказа на "Джи Пи груп" да го извърши.

Конкурсът

Договорът за доставката на новите трамваи трябваше да бъде подписан още през лятото на 2017 г., но изборът на изпълнител се забави с няколко месеца без обявена конкретна причина. В края на октомври 2017 г. стана ясно, че на първо място в конкурса е класирана чешката "Шкода транспортейшън". От протоколите към обществената поръчка на "Столичния електротранспорт" се разбра, че дружеството е получило 94.2 точки въпреки предлаганата по-висока цена от 46.3 млн. лв. без ДДС. Офертата на конкурента му - полската "PESA Бидгошч", беше оценена с 91.7 точки, макар предлаганата цена да беше 44.8 млн. лв.

До споразумение със "Шкода транспортейшън" обаче не се стигна, тъй като класирането беше обжалвано пред Комисията за защита на конкуренцията и след това във Върховния административен съд. В резултат на това и в изпълнение на съдебното решение през юли 2018 г. оценителната комисия на "Столичния електротранспорт" направи ново класиране. Този път обаче чешката компания беше директно отстранена заради установена грешка в ценовото предложение, поради което се стига и до договора с "PESA Бидгошч".

Релсите - на пауза

Подобна е съдбата и на процедурата за ремонт на трамвайния релсов път по бул. "Цар Борис III" от кв. "Княжево" до Съдебната палата. При нея миналото лято на първо място беше класирано обединение "Инфра груп 2017" с участници "Джи Пи груп" и "РВП Илиенци", но след скандала с реконструкцията на ул. "Граф Игнатиев" и градинката на "Св. Седмочисленици" изпълнителят отказа да започне работа по този обект.

На второ място в търга пък беше класирано обединение, в което участници бяха подразделение на голяма строителна компания и "Интегрирани строителни системи", която е свързана с "Джи Пи". Нейният управител Владимир Пилчев е съдружник с един от собствениците на "Джи Пи" - Владимир Житенски, в "Агрохолд инвест". Освен това Пилчев е и управител на дружеството "Пи Ай", което притежава централата на строителната група.

В резултат на това цялата поръчка беше прекратена, а към момента няма данни да е била пусната нова. Поради което е сигурно, че новите трамваи поне в началото ще се движат по стари релси.

Общинското дружество "Столичен електротранспорт" подписа договор с полската компания PESA за доставката на 13 нови трамвая, които да се движат по линия №5. Стойността му е 44.7 млн. лв., като цената на един трамвай е 3.3 млн. лв. (общо 42.9 млн.), а останалите средства са за доставката на резервни части, оборудване и обучение на персонала.

Финансирането е по проекта "Интегриран столичен градски транспорт – фаза II" на стойност за 125 млн. лв. Парите по него са разпределени между закупуването на мотрисите (44.7 млн. лв.), ремонта на трамвайния път по бул. "Цар Борис III" (45 млн. лв.) и надграждането на интелигентната система за управление на трафика и на съществуващата система за информация на пътниците в реално време.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

1 коментар
  • 1
    v.h. avatar :-|
    Vesselin Hadjitodorov

    Бих искал да попитам дали от Столичен електротранспорт имат планове да ремонтират 2-3 трамвая ПЕСА, които в момента са извън строя и се ползват за донори на останалите. Това са превозни средства за близо 10 милиона, които служат за скрап.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK