С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
31 яну 2019, 16:48, 4269 прочитания

"Турски поток" минава през България срещу 2.8 млрд. лв. разходи за "Булгартрансгаз"

Третият пазарен тест за проекта се оказа успешен, след като държавата направи отстъпки от таксите

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
От третия опит и след сериозни отстъпки за очакваните приходи от такси "Булгартрансгаз" успя да постигне положителен пазарен тест за новия транзитен газопровод от турската до сръбската граница, който се очаква да струва 2.8 млрд. лева. Според публикуваните на 31 януари резултати, ангажиращи оферти за резервиране на 100% от предлагания капацитет, са подали три компании. Имената им не се посочват, но е сигурно, че основният играч е бил именно "Газпром", който се очаква да запази за себе си 90% от капацитета на бъдещата тръба, за да пренася газ от "Турски поток" към Сърбия и Унгария. Обемът ще е равен на възможните доставки от "Турски поток", или 15.4 млрд. куб. метра на година. Това се потвърждава и от заявките на руската компания да инвестира 1.4 млрд. долара в Сърбия за необходимата инфраструктура, която да пренесе газа до унгарската граница.

Още в средата на декември "Газпром" обяви, че ще участва в търга, ако заложените от "Булгартрансгаз" параметри бъдат понижени. В случая стана точно така - след като първите два пазарни теста се провалиха, се стигна до отстъпки както при размера на минималните обеми, така и при таксите за транзит.


Какво е договорено

Първоначално "Булгартрансгаз" искаше да сключи 15-годишни договори за транзит, от които да получава по 399 млн. лв. на година. При втория пазарен тест срокът бе увеличен на 20 години, а таксите намалени - до 366 млн. лв. на година. Така се стигна до отстъпки и при предлаганите обеми, като заложените количества бяха съобразени с получените преди това предложения от кандидатите, така че да се постигне 100% резервиране.

В случая сметките показват, че при новите условия през първите две години от експлоатацията на газопровода (2020 и 2021 г.) приходите ще са 156 млн. лв. на година, а през останалите 18 години - по 361 млн. лв. Или средно това прави по 340 млн. лв. средно на година за целия 20-годишен период.



Макар и значително под първоначалните очаквания тези такси покриват одобрените от КЕВР финансови параметри, според които годишните приходи от транзита трябва да са поне 329 млн. лв., за да може държавният газов оператор да плаща планирания кредит за строителството от 2.3 млрд. лв., експлоатационните разходи от 131.4 млн. лв. на година и все пак да е на печалба.

Това обаче означава, че "Булгартрансгаз" няма как да постигне прогнозираната от министъра на енергетиката Теменужка Петкова печалба от 4.3 млрд. лева за 20 години.

Милиардната поръчка

Успешният пазарен тест означава, че обявената под условие на 21 декември обществена поръчка за строителството на новия газопровод, няма да бъде спирана. За участие в нея оферти ще се приемат до 15 февруари, като в кратки срокове след това трябва да бъде избрана фирма, която да построи над 450 км газопровод и да го въведе в експлоатация от 2020 година. Последното е задължително предвид получените ангажиращи оферти, според които транзитът трябва да започне именно през следващата година.

За да се случи това, по думите на шефа на "Булгартрансгаз" Владимир Малинов има два крайни срока за изграждане на газопровода. До 31 декември 2019 г. е необходимо да бъде осигурена връзка на съществуващата сега газопреносна мрежа със сръбската граница, за да може от началото на 2020 г. да започнат доставките на газ, както е планирано. "След това до края на 2020 г. изпълнителят ще трябва да построи новото трасе до компресорната станция "Провадия", обясни Малинов.

Но дори и това изглежда твърде оптимистично, тъй като неминуемо ще има обжалване на процедурата за избор на строител, което допълнително ще забави подписването на договори. Показателно е, че търгът за строежа на междусистемната газова връзка с Гърция, която е десетократно по-малка като мащаб и финансиране, се точи вече близо година и няма изгледи за скорошно приключване.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Вечерни новини: Италианският премиер подава оставка, интересът към АЕЦ "Белене" - фиктивно висок, реално нисък Вечерни новини: Италианският премиер подава оставка, интересът към АЕЦ "Белене" - фиктивно висок, реално нисък

ЕС отказа на Борис Джонсън промяна в сделката за Brexit; САЩ обмислят мерки срещу рецесията; Още спекулации около мистериозния взрив край Северодвинск

20 авг 2019, 805 прочитания

София ще реставрира античния мавзолей край Южния парк с близо 1 млн. лв. 1 София ще реставрира античния мавзолей край Южния парк с близо 1 млн. лв.

Намерението на Столичната община е той да се превърне в туристическа атракция

20 авг 2019, 1652 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "България" Затваряне
Масларова е осмата, осъдила България в Страсбург заради презумпция за невинност

Решението е особено актуално заради публичните изявления на институциите по делата срещу Елена Йончева, Баневи, Арабаджиеви

Буреносните облаци пак се сгъстяват

Растежът на българската икономика леко се забавя до 3.3%, в синхрон с цялостната тенденция в Европа

Как Су-25 полетя към Беларус "през задния вход"

Ремонтът на щурмовите самолети продължава след сложен парламентарен лупинг

"Слънчо" поглежда отвъд хоризонта

С проект по "Конкурентоспособност" за 1.6 млн. лв. компанията ще започне да изнася детски храни в региона

България изнася все повече машини и авточасти

Увеличението във външната търговия през 2015 г. идва основно от пазарите на ЕС. Спад има при суровините, но той е ценови

За нишките и хората

Чихару Шиота се завръща в Япония с първа голяма ретроспектива

Кино: "Имало едно време в... Холивуд"

Тарантино с филмово густо за носталгията и нихилизма