Топ 5 от "Капитал": Темите, които можете да прочетете само тук
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Топ 5 от "Капитал": Темите, които можете да прочетете само тук

Топ 5 от "Капитал": Темите, които можете да прочетете само тук

Монопол при електронните винетки, мегасделка на автобусния пазар, интервю с адв. Даниела Доковска и още

4328 прочитания

© Надежда Чипева


#1 Частният монопол при новите електронни винетки

Началото на електронните винетки беше поставено с гръм и трясък. Системата блокира, терминалите отказаха, хората нямаше откъде да се снабдят с винетки, а директорите на пътната агенция си отидоха. На фона на този хаос, оказва се, нещо друго е било доста по-добре подредено. Още докато на власт в АПИ е вече бившият й ръководител Светослав Глосов, агенцията сключва интересен договор, с който по неясна процедура избира един-единствен разпространител на е-винетки. Когато тези дни влезете да подновите винетката си (а повечето хора ще го направят именно в края на януари), е силно вероятно да изберете сайта vinetki.bg вместо държавния bgtoll.

Той де факто е конкуренция на държавния сайт, прибира комисиона за всяка винетка, сключва договори с подизпълнители и печели (буквално и преносно) от кошмара с държавната система. Фирмата зад него също така е близка от години с избрания за изпълнител на тол-системата Kapsch и към момента е монополист на пазара на новите винетки. Цялата история вижте тук.

#2 Автобусните компании "Юнион Ивкони" и "Етап Адресс" се сливат в едно. Държавната ББР ще финансира операцията с огромния заем от 40 млн. евро

Странна мегасделка тече на автобусния пазар. Най-голямата компания в сектора, която напоследък се набърка в доста скандали - "Юнион Ивкони", се обединява с едни от големите си конкуренти "Етап Адресс" и "Груп плюс", и става абсолютен лидер в сектора. А странностите са поне по три линии. Първо, купувачи са млади мениджъри без собствен ресурс, които вземат бизнес за над 50 млн. лв. годишно. Второ, операцията не е получила доверието на частна търговска банка, а гигантският кредит от 40 млн. евро се дава от държавната ББР. И това е финансиране за дружества с малки печалби или просрочени плащания, които не работят в бумтящ сектор. Третата странност е, че мажоритарният собственик на "Юнион Ивкони" - дружество, свързвано с "Еврохолд", ще получи няма и 2 млн. евро, а срещу по-малките си пакети или активи другите двама продавачи - Ивайло Константинов по линия на "Юнион Ивкони" и Галя Топалова, съсобственикът в "Етап Адресс" и "Груп плюс" - взимат над 26.5 млн. евро, или 13 пъти повече. Подробности - в този текст.

#3 Адвокат Даниела Доковска: Законодателството се дехуманизира, наказателната репресия се превърна в панацея

Даниела Доковска е адвокат, хоноруван преподавател по наказателен процес в СУ "Св. Климент Охридски", бивш председател на Висшия адвокатски съвет. Член на управителния съвет на Съюза на учените. Даниела Доковска е адвокат с изключително висок авторитет, определяна като професионален еталон и морален коректив. Носител е на голямата награда на БХК за 2010 г. за принос към правата на човека. "Капитал" разговаря с нея за причините за некачествената законодателна работа на парламента, атаките срещу Върховния касационен съд, растящото влияние на прокуратурата и още. Интервюто с нея четете тук.

#4 "Една пушчица няма вътре...": Армията обмисля да сложи "ненатовски" оръдия на бойните си машини

Темата за бойната готовност на българската армия изненадващо пак придоби актуалност благодарение на ораторския талант на премиера Борисов. "Десетилетия лъжат хората, че ще купуват самолети, а през това време се напълнихме с транспортна техника. Дванадесет кугъра, пантери, спартани. Милиарди. И една няма вътре пушчица, едно патронче не могат да изстрелят. Само за бягане. Техника да се изнесе Генералният щаб и всички управляващи бързо при война", духовито обобщи ситуацията във вторник българският министър-председател по време на годишната среща на бизнеса с правителството, организирана от "Капитал".

Докато упражняваше своето красноречие по адрес на генералитета, премиерът Борисов едва ли си е давал сметка, че проблемът с т.нар. пушчици и патрончета в момента стои с изключителна острота не само по отношение на авиацията, но и при сухопътните войски, които в най-голяма степен участват в реални съюзнически операции на НАТО и би трябвало да са ядрото на армията ни. За жалост според няколко независими източника на "Капитал" именно мегапроектът за оборудване на пехотата с натовски бронирани машини (БМП) на стойност 1.46 милиарда лева с ДДС за пореден път е забуксувал.

#5 Заради наложения мониторинг по системата "Зелена карта" секторът трябва да сключи презастрахователен договор за десетки милиони евро

Няколко десетки милиона евро е цената, която може да струва на сектора оставането на България в международния клуб на застрахователите "Зелена карта". Ако допреди няколко месеца оптимистичните прогнози бяха за около 20 млн. евро, то с наближаването на срока за голямата фактура очакванията на експертите са сумата да набъбне поне двойно. При това внушителните плащания не гарантират по никакъв начин, че проблемът, заради който за година и половина ситуацията ескалира от размяна на гневни писма до безпрецедентен мониторинг, ще бъде изчистен. Причината е, че финансовият регулатор продължава да е твърде боязлив в намесата си при липсата на политическа воля за справяне както с дългогодишно трупаните проблеми при застраховката "Гражданска отговорност", така и с конкретния казус, който беше предизвикан от лидера на пазара "Лев инс", който застрахова близо един милион шофьори. Още по темата вижте тук.


0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK