С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
2 2 фев 2019, 18:18, 5337 прочитания

Концесията на летище София ще чака законови промени, за да има повече кандидати

Срокът за оферти е отложен за 3 април. Ако управляващите направят редакциите, вероятно ще се състезават пет европейски оператора

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Срокът за подаване на оферти за концесията на летище София отново беше удължен от 5 февруари на 3 април, съобщи Министерство на транспорта. Новината е добра, защото няколко сериозни кандидата по-скоро не смятаха да подават оферти във вторник. Причината - държавата не спази ангажимента си да коригира Закона за концесиите, според който всички членове на консорциумите носят безкрайна отговорност. Така състезанието щеше да е слабо, а получените оферти - по-скромни.

Иначе интерес към концесията проявиха невиждано досега количество европейски летищни оператори от
Германия, Франция, Испания, Великобритания в комбинация с няколко гигантски фонда за партньори.


Препоръчано удължаване

Официално петото удължаване е по желание на кандидати и по препоръка на международните консултанти. "Настоящото решение е резултат на искания на икономически оператори за удължаване на срока за подаване на заявления и оферти и е съгласувано със, подкрепено и препоръчано от консултанта на министерството по сделката – Международната финансова корпорация, част от Групата на Световната банка, в сътрудничество с Европейската банка за възстановяване и развитие. Министерството на транспорта, информационните технологии и съобщенията и занапред ще продължи да разчита на съветите на Международната финансова корпорация, част от Групата на Световната банка, за успешното приключване на сделката", заявиха още от министерството на транспорта.

Какво притесни кандидатите



Основният притеснителен момент за кандидатите към момента е разписаното в Закона за концесиите изискване за отговорността, което според консултанти надхвърля евродирективата и бързо трябва да се промени. Проблемът е, че според сегашните текстове инвеститорите в проектната компания ще отговарят за всичко, дори не до размера на участието си. А практиката по света е рискът да се носи от специално създадената компания, а само финансовите отговорности да се гарантират.

Втори проблем е, че законът не предвижда обезщетение на концесионера за направените инвестиции в случай на форсмажорни обстоятелства, сполетели летището. Стои и въпросът може ли споровете по концесията да се решават в арбитраж.

Кандидати

От 35-годишната концесия на летището държавата се надява да получи над 1 млрд. евро: първоначална сума от поне 550 млн. лв. без ДДС, още почти толкова от годишни концесионни такси. Отделно има задължение за 600 млн. евро инвестиции.

Процедурата поне на един по-ранен момент привлече международен интерес. Няколко кандидата се заявиха официално. Това са Manchester Airports Group, която ще участва заедно с Beijing Construction and Engineering Group International (BCEG), операторът на летището в Барселона – AENA aeropuertos, която ще си партнира с австралийския фонд First State, и индийската инфраструктурна компания GMR Group.

Другите известни неофициално кандидати са Aéroports de Paris Group, летището във Франкфурт Fraport, летището в Цюрих съвместно с фонд.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Цената на тока в България през последните дни е с 20% по-ниска е тази в региона Цената на тока в България през последните дни е с 20% по-ниска е тази в региона

От началото на февруари средната стойност на сделките на борсовия сегмент "Ден напред" е 76.47 лв./МВтч, което почти 50% под нивото от януари

16 фев 2019, 104 прочитания

Топ 5 от "Капитал": Темите, които можете да прочетете само тук Топ 5 от "Капитал": Темите, които можете да прочетете само тук

Държавата ще даде отсрочка за новите правила за касовите апарати, какви са новите европейски цели за тока, какви коли се купуват и oще

16 фев 2019, 335 прочитания

24 часа 7 дни

15 фев 2019, 7520 прочитания

15 фев 2019, 4198 прочитания

15 фев 2019, 3983 прочитания

15 фев 2019, 2516 прочитания

15 фев 2019, 2075 прочитания

Всички новини
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "България" Затваряне
МВФ: Събираемостта на данъците и публичните разходи могат да се подобрят

Членството на България във валутния механизъм ERM II и Банковия съюз ще повиши доверието в институциите

Къде са ви енергийните спестявания

Крайните потребители може да получат допълнителни такси в сметките си за ток заради целите за енергийна ефективност.

Задава ли се нова ядрена надпревара

Оттеглянето на САЩ и Русия от договора за ракетите със среден и малък обсег ще подкопае най-вече сигурността на Европа

Фонд на Рокфелер продава ритейл парка в Пловдив на групата "Химимпорт"

Активът се оценява на над 35 млн. лв., но дълговете са почти толкова

Кредитор продава рециклиращите машини на Пламен Стоянов-Дамбовеца

Оборудването е струвало около 10 млн. лв. при покупката му, а сега се предлага за около половината

Как (не) живеем

Кураторката Вера Млечевска за въпросите, които поставя предстоящото българско участие на Венецианското биенале

Дивото зове

Трима утвърдени български приключенски фотографи и техните "работни дни" на открито

K:Reader

Нов и модерен инструмент, който пренася в дигитална среда усещането от четенето на хартия.

Прочетете целия вестник или списание без да търсите отделните статии в сайта.
Капитал, брой 7

Капитал

Брой 7 // 16.02.2019 Прочетете
Капитал PRO, Топ 5 от "Капитал": Темите, които можете да прочетете само тук

Емисия

СЕДМИЧНИКЪТ // 16.02.2019 Прочетете