С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
2 2 фев 2019, 18:18, 8340 прочитания

Концесията на летище София ще чака законови промени, за да има повече кандидати

Срокът за оферти е отложен за 3 април. Ако управляващите направят редакциите, вероятно ще се състезават пет европейски оператора

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Срокът за подаване на оферти за концесията на летище София отново беше удължен от 5 февруари на 3 април, съобщи Министерство на транспорта. Новината е добра, защото няколко сериозни кандидата по-скоро не смятаха да подават оферти във вторник. Причината - държавата не спази ангажимента си да коригира Закона за концесиите, според който всички членове на консорциумите носят безкрайна отговорност. Така състезанието щеше да е слабо, а получените оферти - по-скромни.

Иначе интерес към концесията проявиха невиждано досега количество европейски летищни оператори от
Германия, Франция, Испания, Великобритания в комбинация с няколко гигантски фонда за партньори.


Препоръчано удължаване

Официално петото удължаване е по желание на кандидати и по препоръка на международните консултанти. "Настоящото решение е резултат на искания на икономически оператори за удължаване на срока за подаване на заявления и оферти и е съгласувано със, подкрепено и препоръчано от консултанта на министерството по сделката – Международната финансова корпорация, част от Групата на Световната банка, в сътрудничество с Европейската банка за възстановяване и развитие. Министерството на транспорта, информационните технологии и съобщенията и занапред ще продължи да разчита на съветите на Международната финансова корпорация, част от Групата на Световната банка, за успешното приключване на сделката", заявиха още от министерството на транспорта.

Какво притесни кандидатите



Основният притеснителен момент за кандидатите към момента е разписаното в Закона за концесиите изискване за отговорността, което според консултанти надхвърля евродирективата и бързо трябва да се промени. Проблемът е, че според сегашните текстове инвеститорите в проектната компания ще отговарят за всичко, дори не до размера на участието си. А практиката по света е рискът да се носи от специално създадената компания, а само финансовите отговорности да се гарантират.

Втори проблем е, че законът не предвижда обезщетение на концесионера за направените инвестиции в случай на форсмажорни обстоятелства, сполетели летището. Стои и въпросът може ли споровете по концесията да се решават в арбитраж.

Кандидати

От 35-годишната концесия на летището държавата се надява да получи над 1 млрд. евро: първоначална сума от поне 550 млн. лв. без ДДС, още почти толкова от годишни концесионни такси. Отделно има задължение за 600 млн. евро инвестиции.

Процедурата поне на един по-ранен момент привлече международен интерес. Няколко кандидата се заявиха официално. Това са Manchester Airports Group, която ще участва заедно с Beijing Construction and Engineering Group International (BCEG), операторът на летището в Барселона – AENA aeropuertos, която ще си партнира с австралийския фонд First State, и индийската инфраструктурна компания GMR Group.

Другите известни неофициално кандидати са Aéroports de Paris Group, летището във Франкфурт Fraport, летището в Цюрих съвместно с фонд.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Уикенд новини: България пита ОАЕ дали Божков е бил освободен; Трети ден спад на ръста на случаите от коронавирус в Китай 1 Уикенд новини: България пита ОАЕ дали Божков е бил освободен; Трети ден спад на ръста на случаите от коронавирус в Китай

И още: Слави Трифонов учреди нова партия; Ремонтът на "Витиня" струва 72 млн. лв.

16 фев 2020, 1136 прочитания

Седем оферти за първата детска градина в "Манастирски ливади-изток" 1 Седем оферти за първата детска градина в "Манастирски ливади-изток"

Обществената поръчка е на стойност 5.25 млн. лв., а в капиталовата програма на София за обекта са отпуснати 3 млн. лв.

15 фев 2020, 4034 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Политика" Затваряне
МВФ: Събираемостта на данъците и публичните разходи могат да се подобрят

Членството на България във валутния механизъм ERM II и Банковия съюз ще повиши доверието в институциите

Още от Капитал
Драмата с ТЕЦ "Марица-изток 2" - дълга, скъпа и опасна

Каквито и действия да се предприемат, те ще бъдат закъснели, ще струват скъпо и може да доведат до нови проблеми в сектора

Хазартна рекламна напаст

Забранената по закон реклама на хазарт е масова - предимно в онлайн сайтове и телевизии и е за милиони

Андон Балтаков: Не искам да звуча като прогноза за облачно време

Генералният директор на БНР пред "Капитал"

За дизайнерите с любов

Българският стартъп Artery Team представя местни и международни дизайнерски марки в Etsy

Книга: Макс Блехер - "Случки в близката нереалност"

Десетилетия след написването им, сюрреалистичните истории на румънския писател намират нова публика

От Маракеш до Париж и обратно

Писателят и художник Махи Бинбин за живота между две култури и социалната си дейност в Мароко

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10