Срокът за подаване на оферти за концесията на летище София отново беше удължен от 5 февруари на 3 април, съобщи Министерство на транспорта. Новината е добра, защото няколко сериозни кандидата по-скоро не смятаха да подават оферти във вторник. Причината - държавата не спази ангажимента си да коригира Закона за концесиите, според който всички членове на консорциумите носят безкрайна отговорност. Така състезанието щеше да е слабо, а получените оферти - по-скромни.
Иначе интерес към концесията проявиха невиждано досега количество европейски летищни оператори от Германия, Франция, Испания, Великобритания в комбинация с няколко гигантски фонда за партньори.
Препоръчано удължаване
Официално петото удължаване е по желание на кандидати и по препоръка на международните консултанти. "Настоящото решение е резултат на искания на икономически оператори за удължаване на срока за подаване на заявления и оферти и е съгласувано със, подкрепено и препоръчано от консултанта на министерството по сделката – Международната финансова корпорация, част от Групата на Световната банка, в сътрудничество с Европейската банка за възстановяване и развитие. Министерството на транспорта, информационните технологии и съобщенията и занапред ще продължи да разчита на съветите на Международната финансова корпорация, част от Групата на Световната банка, за успешното приключване на сделката", заявиха още от министерството на транспорта.
Какво притесни кандидатите
Основният притеснителен момент за кандидатите към момента е разписаното в Закона за концесиите изискване за отговорността, което според консултанти надхвърля евродирективата и бързо трябва да се промени. Проблемът е, че според сегашните текстове инвеститорите в проектната компания ще отговарят за всичко, дори не до размера на участието си. А практиката по света е рискът да се носи от специално създадената компания, а само финансовите отговорности да се гарантират.
Втори проблем е, че законът не предвижда обезщетение на концесионера за направените инвестиции в случай на форсмажорни обстоятелства, сполетели летището. Стои и въпросът може ли споровете по концесията да се решават в арбитраж.
Кандидати
От 35-годишната концесия на летището държавата се надява да получи над 1 млрд. евро: първоначална сума от поне 550 млн. лв. без ДДС, още почти толкова от годишни концесионни такси. Отделно има задължение за 600 млн. евро инвестиции.
Процедурата поне на един по-ранен момент привлече международен интерес. Няколко кандидата се заявиха официално. Това са Manchester Airports Group, която ще участва заедно с Beijing Construction and Engineering Group International (BCEG), операторът на летището в Барселона – AENA aeropuertos, която ще си партнира с австралийския фонд First State, и индийската инфраструктурна компания GMR Group.
Другите известни неофициално кандидати са Aéroports de Paris Group, летището във Франкфурт Fraport, летището в Цюрих съвместно с фонд.
Срокът за подаване на оферти за концесията на летище София отново беше удължен от 5 февруари на 3 април, съобщи Министерство на транспорта. Новината е добра, защото няколко сериозни кандидата по-скоро не смятаха да подават оферти във вторник. Причината - държавата не спази ангажимента си да коригира Закона за концесиите, според който всички членове на консорциумите носят безкрайна отговорност. Така състезанието щеше да е слабо, а получените оферти - по-скромни.
Иначе интерес към концесията проявиха невиждано досега количество европейски летищни оператори от Германия, Франция, Испания, Великобритания в комбинация с няколко гигантски фонда за партньори.
2 коментара
Този конкурс за концесия на летището, който вече тече и се протака във времето няколко години, сигурно се организира от едноклетъчни организми, след като някой едва сега се е сетил да прави "законови промени". Ако вие сте сериозен западен инвеститор, бихте ли инвестирали исканите 1 милиард лева суха пара в такава несериозна и несигурна държава?
До коментар [#1] от "olga_kokoshkina":
Проблемът е по-голям от това. Нашите политици очевидно си мислят, че само с обещание ще минат през тази концесия. Страх ги е да подлагат подобни закони на гласуване, защото така ще се превърнат в гласуване за и против концесия.
БСП ще са против, ДПС при наближаващи избори могат да се извъртят, а националистите са винаги хазартна карта. Почти съм убеден, че за момента промени по този закон не са и предвиждани. Което е много срамно, като се има предвид колко бързо за малко да преминат лобизмите на Домусчиев.