Изминалата година се оказва добра за държавните финанси, поне ако се съди по номиналните числа в отчета за изпълнението на бюджета. Приходите приближават 40 млрд. лв. - над 12% ръст на годишна база, който до голяма степен се дължи на по-високите доходи и покупките на домакинствата. От друга страна, разходите на правителството се увеличават с още по-бърз темп - 14.4% спрямо 2017 г. Голям принос за това имат извънредните харчове в края на годината, но повишението идва и от по-високите от очакваното разноски за субсидии и персонал.
На финала консолидираната фискална програма на правителството завършва годината с касов излишък 137 млн. лв., или 0.1% от прогнозния брутен вътрешен продукт за периода. Той е по-малък от първоначално очакваните 590 млн. лв., които Министерството на финансите беше посочило в тригодишната си бюджетна прогноза през есента. Но пък данните изглеждат като значително подобрение на фона на планираните 1.1 млрд. лв. дефицит при приемането на бюджет 2018.
Повече от всичко
През 2018 г. постъпленията в бюджета нарастват с 12.3% спрямо предходната до 39.6 млрд. лв., 2.1 млрд. от които са помощи. Най-голямото перо от приходите - данъците, имат и най-голям принос за растежа (7.5 пр.п.). Увеличението при тях се дължи до голяма степен на растящите доходи, минималната заплата и осигуровки и покупки на домакинствата, в резултат на което се увеличават постъпленията от осигуровки (с 13.1%) и ДДС (с 8%).
Сумите по тези пера надвишават и нивата, които залагаше Министерството на финансите. Така например при планирани данъчни приходи 31.1 млрд. лв. годината завърши с 32.2 млрд. Изненада се оказват и неданъчните постъпления, които включват държавни такси, приходи от собственост, от концесии. Сумата възлиза на 5.3 млрд. лв., което е с милиард над тази от предходната година и с близо 600 млн. лв. над плана на финансовото ведомство.
От друга страна, отчетът на разходите е доста по-близък до първоначалния план. Те са със 195 млн. лв. повече спрямо планираните 39.3 млрд. лв., но спрямо година по-рано сумата е значително по-висока - с 14.6%. Големият стимул на увеличението тук са по-високите капиталови разходи (4.6 пр. п.), голяма част от които бяха разпределени набързо през декември чисто счетоводно и които реално ще се харчат през тази и следващите години - за строежа на "Хемус", за ремонт на язовири и т.н. Разноските за персонал и за субсидии пък излизат повече от планираното - със съответно 357.7 млн. и 858.2 млн. лв. повече спрямо плана.
Така при по-високи от очакваното приходи и близо до планираното ниво разходи бюджетът завършва годината с касов излишък 137 млн. лв., макар че първоначално беше планиран на дефицит и с повече разходи за инвестиции.
Януари е на излишък 1.1 млрд. лв.
Бюджетът през януари тази година е на плюс 1.1 млрд. лв., или 0.9% от прогнозния БВП, показват предварителните данни на Министерството на финансите. За сравнение - за януари миналата година беше отчетен малко по-голям излишък - 1.16 млрд. лв., или 1.1% от прогнозния БВП.
Изминалата година се оказва добра за държавните финанси, поне ако се съди по номиналните числа в отчета за изпълнението на бюджета. Приходите приближават 40 млрд. лв. - над 12% ръст на годишна база, който до голяма степен се дължи на по-високите доходи и покупките на домакинствата. От друга страна, разходите на правителството се увеличават с още по-бърз темп - 14.4% спрямо 2017 г. Голям принос за това имат извънредните харчове в края на годината, но повишението идва и от по-високите от очакваното разноски за субсидии и персонал.
На финала консолидираната фискална програма на правителството завършва годината с касов излишък 137 млн. лв., или 0.1% от прогнозния брутен вътрешен продукт за периода. Той е по-малък от първоначално очакваните 590 млн. лв., които Министерството на финансите беше посочило в тригодишната си бюджетна прогноза през есента. Но пък данните изглеждат като значително подобрение на фона на планираните 1.1 млрд. лв. дефицит при приемането на бюджет 2018.
Благодарим ви, че четете Капитал!
Още от Капитал




2 коментара
Я вижте в графиката с какъв темп нарастват харчовете особеномза администрация и дотации (най-големия бич за измами)
От тези графики не излиза ли че бюджетът е на минус последните две години?