Ще стане ли "Кремиковци" Volkswagen
България за първи път има шанс да привлече мега автозавод, но подобни преговори изискват всички умения и усилия на българското правителство


Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"
Пътят към "Кремиковци" е все така разбит, както е бил винаги в последните двайсетина години. Дупките и изгнилата мантинела се редят между изоставени сгради и висока ограда с надписи "Охранява се с кучета". От скелета на стария огромен завод се виждат само върховете на комините.
Зад нея обаче тече трескава дейност. Огромна част от терена се разчиства, сградите се събарят и се подравнява. Заспалият индустриален парцел, с две думи, се подготвя за нещо ново.
Статиите от архива на Капитал са достъпни само за потребители с активен абонамент.
Абонирайте сеВъзползвайте се от специалната ни оферта за пробен абонамент
2 лв. / седмица за 12 седмици Към офертата
Вижте абонаментните планове
63 коментара
По стара традиция дай да наблъскаме всичко дето мърда и диша в София. Точно Кремиковци е нагледен паметник на глупостта на тоя тип държавна политика, а те точно върху него искат да повторят същата грешка. Откъде ще ги намериш тия работници в София? 5000 + стотиците инженери + семействата им са 20-30 хиляди. Ще обезлюдиш цял един град и ще го натикаш в София. Ако държавата работеше по същия начин за намиране на инвестиции и в другите градове, сега нямаше да са в такава демографска и социална катастрофа.
Ако София има по-големи шансове нека е София, най-добре държавата да предложи 2 опции и инвеститорът сам да реши.
Ако Турция е отпаднала, то това е най-вероятно заради политическия риск. За една германска компания това е нещо изключително важно.
Мисля, че Сърбия не би трябвало да е оценена високо в тази категория с нерешения косовски въпрос плюс въпроса за Република Српска в Босна. Да не говорим, че нямат шанс да са в ЕС до 2020.
Остава Румъния като основна конкуренция. Така или иначе, бордът е поискал да видят дали не може да се разшири съществуваща фабрика или да се използва такава подлежаща на съкращения вместо да се прави нова. Та ще си чакаме още.
Автоиндустрията е в криза в момента и много от фирмите ще мислят начини за намаляване на разходите. Дано имаме късмет.
До коментар [#1] от "izt21595181":
Точно за това не ми се вярва да стане. В София вече е развита икономиката на услугите и много трудно ще си намерят хора. Отварянето на подобен завод и евентуален наплив от работници, идващи от провинцията, пък ще вдигне цените на имотите и наемите още повече, което съответно означава, че и производството няма как да им излезе евтинко...
Досега всички подобни проекти са се проваляли по една основна причина. Дано този път комисионерските апетити и мераците за незаслужено съдружие да бъдат озаптени от Баце, за да не се разсърдят спонсорите на ГЕРБ от фондация "Конрад Аденауер". Че автомобилната индустрия лежи и на сърцето на всеки немски канцлер....
До коментар [#3] от "pink_kike":
Аз пък още като се заговори за евентулна инвестиция написах, че ако ще е в България, най - вероятно ще е точно в София. Заплатите във ФВ ще бъдат осезаемо по - високи от средната за София и ще оберат "каймака" в целия регион, останалите които няма да могат да си позволят високо заплащане ще се изместят по градовете (включително и секторът на услугите). Факт е че концетрацията на големи инвестиции точно в София е лошо, даже много лошо нещо, но точно за подобни инвестиции няма как, само София отговаря на критериите.
До коментар [#4] от "kratun.ko":
Незаслужено съдружие? Тоя номер пред гигант като Фолксваген може да мине само ако се казваш Китай. Не мисля, че някой ще пречи, но и конкуренцията не спи. Румъния е сериозен конкурент, а Букурещ е до Дунав, повечето автозаводи в Европа са близо до голяма река.
Не е толкова невзъможно, колкото предполагате. Фрапорт също не е малка компания, но трябваше да приеме 15% съдружие с ТИМ в концесията на летища Варна и Бургас....
До коментар [#7] от "kratun.ko":
60/40 е джойнт венчърът на Фрапорт в БГ, ТИМ имат 40% съответно
Само да не се окаже, че заради тези 25% позволено съфинансиране бюджетът смята да извади 350 милиона € от всички българи, за да ги излее в София
Ако не стане някоя гигантска простотия и издънка с искане на пари под масата и натрисане на партийни фирми да строят, сделката изглежда като изрисувана.
Нов коментар
За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.