Ще стане ли "Кремиковци" Volkswagen

България за първи път има шанс да привлече мега автозавод, но подобни преговори изискват всички умения и усилия на българското правителство

Пътят към "Кремиковци" е все така разбит, както е бил винаги в последните двайсетина години. Дупките и изгнилата мантинела се редят между изоставени сгради и висока ограда с надписи "Охранява се с кучета". От скелета на стария огромен завод се виждат само върховете на комините.

Зад нея обаче тече трескава дейност. Огромна част от терена се разчиства, сградите се събарят и се подравнява. Заспалият индустриален парцел, с две думи, се подготвя за нещо ново.


Четете неограничено с абонамент за Капитал!

Статиите от архива на Капитал са достъпни само за потребители с активен абонамент.

Абонирайте се

Възползвайте се от специалната ни оферта за пробен абонамент

1 лв. / седмица за 12 седмици Към офертата

Вижте абонаментните планове
63 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    izt21595181 avatar :-|
    izt21595181
    • - 33
    • + 18

    По стара традиция дай да наблъскаме всичко дето мърда и диша в София. Точно Кремиковци е нагледен паметник на глупостта на тоя тип държавна политика, а те точно върху него искат да повторят същата грешка. Откъде ще ги намериш тия работници в София? 5000 + стотиците инженери + семействата им са 20-30 хиляди. Ще обезлюдиш цял един град и ще го натикаш в София. Ако държавата работеше по същия начин за намиране на инвестиции и в другите градове, сега нямаше да са в такава демографска и социална катастрофа.

    Нередност?
  • 2
    riazor_bg avatar :-|
    riazor_bg
    • - 3
    • + 29

    Ако София има по-големи шансове нека е София, най-добре държавата да предложи 2 опции и инвеститорът сам да реши.

    Ако Турция е отпаднала, то това е най-вероятно заради политическия риск. За една германска компания това е нещо изключително важно.
    Мисля, че Сърбия не би трябвало да е оценена високо в тази категория с нерешения косовски въпрос плюс въпроса за Република Српска в Босна. Да не говорим, че нямат шанс да са в ЕС до 2020.

    Остава Румъния като основна конкуренция. Така или иначе, бордът е поискал да видят дали не може да се разшири съществуваща фабрика или да се използва такава подлежаща на съкращения вместо да се прави нова. Та ще си чакаме още.

    Автоиндустрията е в криза в момента и много от фирмите ще мислят начини за намаляване на разходите. Дано имаме късмет.

    Нередност?
  • 3
    cju45470787 avatar :-|
    pink_kike
    • - 11
    • + 9

    До коментар [#1] от "izt21595181":

    Точно за това не ми се вярва да стане. В София вече е развита икономиката на услугите и много трудно ще си намерят хора. Отварянето на подобен завод и евентуален наплив от работници, идващи от провинцията, пък ще вдигне цените на имотите и наемите още повече, което съответно означава, че и производството няма как да им излезе евтинко...

    Нередност?
  • 4
    kratun.ko avatar :-|
    kratun.ko
    • - 4
    • + 19

    Досега всички подобни проекти са се проваляли по една основна причина. Дано този път комисионерските апетити и мераците за незаслужено съдружие да бъдат озаптени от Баце, за да не се разсърдят спонсорите на ГЕРБ от фондация "Конрад Аденауер". Че автомобилната индустрия лежи и на сърцето на всеки немски канцлер....

    Нередност?
  • 5
    zxp53317185 avatar :-|
    zxp53317185
    • - 8
    • + 14

    До коментар [#3] от "pink_kike":

    Аз пък още като се заговори за евентулна инвестиция написах, че ако ще е в България, най - вероятно ще е точно в София. Заплатите във ФВ ще бъдат осезаемо по - високи от средната за София и ще оберат "каймака" в целия регион, останалите които няма да могат да си позволят високо заплащане ще се изместят по градовете (включително и секторът на услугите). Факт е че концетрацията на големи инвестиции точно в София е лошо, даже много лошо нещо, но точно за подобни инвестиции няма как, само София отговаря на критериите.

    Нередност?
  • 6
    bobyb avatar :-|
    bobyb
    • - 3
    • + 14

    До коментар [#4] от "kratun.ko":

    Незаслужено съдружие? Тоя номер пред гигант като Фолксваген може да мине само ако се казваш Китай. Не мисля, че някой ще пречи, но и конкуренцията не спи. Румъния е сериозен конкурент, а Букурещ е до Дунав, повечето автозаводи в Европа са близо до голяма река.

    Нередност?
  • 7
    kratun.ko avatar :-|
    kratun.ko
    • - 7
    • + 9

    Не е толкова невзъможно, колкото предполагате. Фрапорт също не е малка компания, но трябваше да приеме 15% съдружие с ТИМ в концесията на летища Варна и Бургас....

    Нередност?
  • 8
    lde1426970571395471 avatar :-|
    Xm HK
    • - 7
    • + 7

    До коментар [#7] от "kratun.ko":

    60/40 е джойнт венчърът на Фрапорт в БГ, ТИМ имат 40% съответно

    Нередност?
  • 9
    cinik avatar :-|
    cinik
    • - 16
    • + 15

    Само да не се окаже, че заради тези 25% позволено съфинансиране бюджетът смята да извади 350 милиона € от всички българи, за да ги излее в София

    Нередност?
  • 10
    cinik avatar :-|
    cinik
    • - 4
    • + 20

    Ако не стане някоя гигантска простотия и издънка с искане на пари под масата и натрисане на партийни фирми да строят, сделката изглежда като изрисувана.

    Нередност?
Нов коментар