С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
1 8 фев 2019, 16:01, 4376 прочитания

Камери за танкерите, в бъдеще и за камионите с гориво

Рекламираният от премиера контрол върху сектора засега не е във всички обекти

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
"Агенти, шпиони, масиви данни, досиета, дела, всичко е на едно място, в строго изолирано помещение и няма мърдане." Така накратко премиерът Бойко Борисов описа работата на Кординационния център за противодействие с контрабандата, намиращ се в Главна дирекция "Борба с организираната престъпност", чиято работа по проследяването на вноса, складирането и последващата дистрибуция на горива беше презентирана пред министри, политици, представители на администрацията и медии.

Поканата да се представи работата на координациония център беше отправена лично от премиера. Тя дойде в отговор на обвиненията от страна на генералния директор на "Лукойл България" Валентин Златев и някои политически фигури по време на последните обсъждания на закона за горивата. Според Златев има три неща, водещи до сив сектор при горивата: проблемите на входа в държавата, системата БАЦИС към Агенция "Митници" и феноменът ведомствени бензиностанции, в които се продавало само срещу кеш.


Координационният център трябваше да онагледи думите на премиера Бойко Борисов, че има система за видеонаблюдение "на всеки кран, на всяко пристанище, на всяка гемия", като обобщи разделителната й способност така: "Дете с пояс да влезе във водата, го виждаме."

Деца с пояси и танкери

Координационният център за противодействие на контрабандата и контрол на рискови стоки и товари беше създаден през април 2015 г. с постановление на Министерския съвет, като по думите на директора на ГДБОП Ивайло Спиридонов той е успял да се утвърди като един "успешен проект". Основната му цел към онзи момент е обединяването на отделните институции, които контролират процесите, така че те да могат да се контролират една друга и информацията да бъде събрана на едно. Обяснението за нуждата от съвместна работа даде премиерът: "Оказа се, че всяка от институциите поотделно работи, но луфтовете между тях не донасят никакъв резултат."



Това става благодарение на обединяването на 4 различни системи: VTMIS, БУЛРИС, Single Window и системата на гранична полиция - "Синя граница". В тези системи има камери, контрол на корабите, термокамери, радиокомуникация, радари, камери за нощно виждане.

Така Гранична полиция, Морска администрация, Държавно предприятие "Пристанищна инфраструктура" и други следят корабите, които влизат в териториални води, като морската и речната информационна система позволяват това да се случва в реално време, като се вижда пътят или задържането на два съда известно време в близост един до друг. Движенията се следят и назад във времето. Подава се и предварителна информация през системата Single Window за кораба, екипажа, товара, документи.

Разтоварване и обезпечения

На пристанището танкерите подлежат на проверка на място в момента, в който пристигнат в някое от пристанищата, като самата тя се прави от представители от различни институции, Агенция "Митници", Гранична полиция и независима организация, мереща количество и вида на горивото, т.е. екип от около 10 души се качва на борда и се случва физическа проверка на резервоарите.

Следват документални процедури и обезпечения, като ако стоката е от трета страна, обезпечението се изисква веднага при пристигането на стоката. Данните при разтоварване отиват в системата БАЦИС - акцизната система на Агенция "Митници". Следват данъчните складове, като цистерните, които превозват гориво, се контролират с GPS система от митниците.

До всеки човек - камера,
ако не - дронове


Видеонаблюдението, което толкова тиражираше премиера Бойко Борисов, обаче не е повсеместно, а и едва ли ще може да засече всички методи на скриване на недекларирани количества.

И сега, за да получиш разрешително за пристанище, трябва да разполагаш с видеонаблюдение, за да се даде отдалечен достъп на институциите, такъв трябва да бъде поискан от самия оператор, като директната видеовръзка сега не се случва навсякъде, коментираха от бранша.

Отделно сега пилотно се очаква видеонаблюдение в данъчните складове за производство, т.е. в рафинериите, като ако това се случи, може би после ще се пристъпи и към обикновените данъчни складове.

Това, което също съществува като идея, е да се направи и връзка с тол-системата, така че да може да има по-ефективен контрол върху цистерните за транспорт. Така ще може за даден камион при заснемането му на номера да се провери в базата данни на БАЦИС има ли за този камион валидиран акцизен данъчен документ, издаден от регистриран складодържател, в който е начислен акциз, или придружителен административен документ за транспорт между два данъчни склада в режим на отложено плащане.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Вечерни новини: Заразата с коронавируса продължава да настъпва, до петък частните лотарии спират Вечерни новини: Заразата с коронавируса продължава да настъпва, до петък частните лотарии спират

И още: Размяна на остри реплики по върховете на държавата, Нидерлания заговори за разделяне на Северна Македония и Албания при преговорите за ЕС

17 фев 2020, 2245 прочитания

Птичи грип е открит във ферма за патици в Раковски 2 Птичи грип е открит във ферма за патици в Раковски

В десеткилометровата рискова зона около огнището се отглеждат още над 430 хил. птици

17 фев 2020, 1250 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Политика" Затваряне
Седмични новини за енергетика

В рубриката събираме всички най-важни новини от последните седем дни

Още от Капитал
Драмата с ТЕЦ "Марица-изток 2" - дълга, скъпа и опасна

Каквито и действия да се предприемат, те ще бъдат закъснели, ще струват скъпо и може да доведат до нови проблеми в сектора

Андон Балтаков: Не искам да звуча като прогноза за облачно време

Генералният директор на БНР пред "Капитал"

За дизайнерите с любов

Българският стартъп Artery Team представя местни и международни дизайнерски марки в Etsy

Вирусът, който смрази света

Епидемията от коронавирус за по-малко от месец запали Китай и уплаши целия свят с пандемия, която не е виждана от десетилетия. Рисковете са много, но и възможностите да бъдат избегнати още са живи и съвсем реални

Кино: "Ирландецът"

Елегия за човека между доброто и злото

Оскари в преход

На еклектична церемония Академията балансира между сигурността и риска. "Паразит" направи история. Брад Пит, Лора Дърн, Хоакин Финикс и Рене Зелуегър спечелиха при актьорите

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10