Коронавирус в България и по света
Коронавирус в България и по света
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
1 8 фев 2019, 16:01, 4449 прочитания

Камери за танкерите, в бъдеще и за камионите с гориво

Рекламираният от премиера контрол върху сектора засега не е във всички обекти

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
"Агенти, шпиони, масиви данни, досиета, дела, всичко е на едно място, в строго изолирано помещение и няма мърдане." Така накратко премиерът Бойко Борисов описа работата на Кординационния център за противодействие с контрабандата, намиращ се в Главна дирекция "Борба с организираната престъпност", чиято работа по проследяването на вноса, складирането и последващата дистрибуция на горива беше презентирана пред министри, политици, представители на администрацията и медии.

Поканата да се представи работата на координациония център беше отправена лично от премиера. Тя дойде в отговор на обвиненията от страна на генералния директор на "Лукойл България" Валентин Златев и някои политически фигури по време на последните обсъждания на закона за горивата. Според Златев има три неща, водещи до сив сектор при горивата: проблемите на входа в държавата, системата БАЦИС към Агенция "Митници" и феноменът ведомствени бензиностанции, в които се продавало само срещу кеш.


Координационният център трябваше да онагледи думите на премиера Бойко Борисов, че има система за видеонаблюдение "на всеки кран, на всяко пристанище, на всяка гемия", като обобщи разделителната й способност така: "Дете с пояс да влезе във водата, го виждаме."

Деца с пояси и танкери

Координационният център за противодействие на контрабандата и контрол на рискови стоки и товари беше създаден през април 2015 г. с постановление на Министерския съвет, като по думите на директора на ГДБОП Ивайло Спиридонов той е успял да се утвърди като един "успешен проект". Основната му цел към онзи момент е обединяването на отделните институции, които контролират процесите, така че те да могат да се контролират една друга и информацията да бъде събрана на едно. Обяснението за нуждата от съвместна работа даде премиерът: "Оказа се, че всяка от институциите поотделно работи, но луфтовете между тях не донасят никакъв резултат."



Това става благодарение на обединяването на 4 различни системи: VTMIS, БУЛРИС, Single Window и системата на гранична полиция - "Синя граница". В тези системи има камери, контрол на корабите, термокамери, радиокомуникация, радари, камери за нощно виждане.

Така Гранична полиция, Морска администрация, Държавно предприятие "Пристанищна инфраструктура" и други следят корабите, които влизат в териториални води, като морската и речната информационна система позволяват това да се случва в реално време, като се вижда пътят или задържането на два съда известно време в близост един до друг. Движенията се следят и назад във времето. Подава се и предварителна информация през системата Single Window за кораба, екипажа, товара, документи.

Разтоварване и обезпечения

На пристанището танкерите подлежат на проверка на място в момента, в който пристигнат в някое от пристанищата, като самата тя се прави от представители от различни институции, Агенция "Митници", Гранична полиция и независима организация, мереща количество и вида на горивото, т.е. екип от около 10 души се качва на борда и се случва физическа проверка на резервоарите.

Следват документални процедури и обезпечения, като ако стоката е от трета страна, обезпечението се изисква веднага при пристигането на стоката. Данните при разтоварване отиват в системата БАЦИС - акцизната система на Агенция "Митници". Следват данъчните складове, като цистерните, които превозват гориво, се контролират с GPS система от митниците.

До всеки човек - камера,
ако не - дронове


Видеонаблюдението, което толкова тиражираше премиера Бойко Борисов, обаче не е повсеместно, а и едва ли ще може да засече всички методи на скриване на недекларирани количества.

И сега, за да получиш разрешително за пристанище, трябва да разполагаш с видеонаблюдение, за да се даде отдалечен достъп на институциите, такъв трябва да бъде поискан от самия оператор, като директната видеовръзка сега не се случва навсякъде, коментираха от бранша.

Отделно сега пилотно се очаква видеонаблюдение в данъчните складове за производство, т.е. в рафинериите, като ако това се случи, може би после ще се пристъпи и към обикновените данъчни складове.

Това, което също съществува като идея, е да се направи и връзка с тол-системата, така че да може да има по-ефективен контрол върху цистерните за транспорт. Така ще може за даден камион при заснемането му на номера да се провери в базата данни на БАЦИС има ли за този камион валидиран акцизен данъчен документ, издаден от регистриран складодържател, в който е начислен акциз, или придружителен административен документ за транспорт между два данъчни склада в режим на отложено плащане.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Работодателите ще получат 100% от осигуровките като компенсация по схемата 60/40 Работодателите ще получат 100% от осигуровките като компенсация по схемата 60/40

Парламентът окончателно прие промените в Закона за извънредното положение, предстои правителството да измени и своето постановление за помощта към фирмите

6 апр 2020, 4048 прочитания

Вечерни новини: Мерките за бизнеса може да се разширят, европейските борси започнаха седмицата с повишения Вечерни новини: Мерките за бизнеса може да се разширят, европейските борси започнаха седмицата с повишения

И още: В Западна Европа обмислят планове за отмяна на ограниченията; Започва масово тестване в спешната помощ у нас, след като седем медици там вече са болни; Британският премиер Борис Джонсън е настанен в болница

6 апр 2020, 1523 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Политика" Затваряне
Седмични новини за енергетика

В рубриката събираме всички най-важни новини от последните седем дни

Още от Капитал
Жилищният пазар е в ступор

Плановете за покупка на дом масово се отлагат. Банките леко затягат кредитирането. Строителството зависи от банките

Бизнес на градус

Моментният недостиг на спирт вече изглежда преодолян, като по складовете има над 4 млн. литра. Цената на литър спирт обаче е 3 пъти по-висока отпреди пандемията

Пат в туризма

Хиляди туроператори трябва да върнат на клиенти си суми за провалени почивки, които обаче са предплатени към партньори

Може ли България да надбяга вируса

България използва времето, спечелено от социалната изолация, за минимални подобрения в здравната система и планира да въведе софтуер за следене на заразени и нарушители на карантини. Засиленото тестване все още не се случва

И това ще мине

Как да се съхраним психически по време на пандемия и изолация

Всички в кухнята

Как да пазаруваме, какво да готвим и откъде да черпим кулинарно вдъхновение

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10