Пътят от вкъщи до работа: основно с кола
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Пътят от вкъщи до работа: основно с кола

Над една четвърт от анкетираните са на мнение, че най-бързият начин за придвижване е с автомобил и пестенето на време е основна причина за избора му

Пътят от вкъщи до работа: основно с кола

Над 60% от служителите в големите офис сгради на София се придвижват с автомобил заради зле планирания градски транспорт

5887 прочитания

Над една четвърт от анкетираните са на мнение, че най-бързият начин за придвижване е с автомобил и пестенето на време е основна причина за избора му

© Надежда Чипева


Над 60% от служителите в големите офис сгради в София се придвижват с автомобил до работното си място. Това показва социологическо проучване на "Визия за София" и "Зелена София", инициативи на Столична община. Пътуващите с градски транспорт се подреждат на второ място, като най-предпочитаните превозни средства са автобусите, трамваите и метрото. Липсват добри условия за придвижване пеша или с велосипед, сочи още допитването.

Проучването е направено на базата на анкети сред мениджърите и служителите на най-големите офис сгради в София: Expo 2000 Office park, Vertigo Business Tower, Sofia Airport Center, Business Park Sofia, Progress, SAP. Анкетирани са работещите в седем от най-големите ИТ и аутсорсинг компании у нас: VMware, Telenor, Telus, SAP, Porsche Leasing, Porsche Import, Hewlett Packard. В тях работят между 5 и 6 хил. души.

"Въпреки че за представителност е необходимо по-всеобхватно изследване, резултатите от проучването показват генерални тенденции и дават добри насоки за работа занапред", отбелязват от "Визия за София".

Предпочитани начини

Най-голям дял от служителите (повече от 60%) са тези, които използват автомобил за отиване и връщане от работа. На второ място се нареждат ползващите градски транспорт с дял от 35%. От видовете транспорт метрото е предпочитаният начин за придвижване (41% пътуват с него), тъй като е бързо, удобно и няма задръствания. Проблемът е, че само някои софийски райони са обхванати от неговите линии.

Най-използваният градски транспорт са автобусите с дял от 70%, следвани от трамваите (48%). Останалите видове придвижване - пеша, с велосипед и др. не са толкова популярни сред гражданите. Делът им намалява още повече през есенния и зимния сезон.

Автомобилът доминира, защото...

...е комфортно и бързо, смятат анкетираните. Над една четвърт от тях са на мнение, че това е най-скоростният начин за достигане до желаната дестинация и пестенето на време е основна причина избора на четириколесен превоз. Друг фактор е липсата на удобен градски транспорт по съответния маршрут - без прекачвания и дълго чакане по спирките. От значение е и личното удобство, тъй като колата позволява самостоятелно пътуване без непознати в близост. Липсват и притеснения за хигиената в публичния транспорт и тази на пътниците в него.

От друга страна, се оказва, че дългото разстояние не е сред най-съществените фактори, тъй като се подрежда чак на четвърто място по значимост. От данните става ясно обаче, че автомобилът се използва най-вече за разстояния от над 20 км, докато за такива от 7 до 20 км. се наблюдава лек превес на градския транспорт.

С личен автомобил пътуват близо 90% от анкетираните, докато със служебен - едва 3%. Съществен е делът на респондентите (около 40%), които паркират автомобилите си в свободна зона за паркиране. Служебен паркинг е осигурен за около половината от интервюираните и това спомага за избора им да предпочитат автомобила като начин на придвижване. Едва 1% използват платен паркинг или синя/зелена зона.

Проблемите на градския транспорт

"Имам колежка, която живее в Бояна. Няма транспорт, с който да стигне дотук. Тя трябва да смени три транспорта, за да дойде. Това е губене на време, висене по спирки, а по околовръстното от Бояна е 10 минути. Това също си е проблем. ... Колегите, които живеят в "Красно село" и "Красна поляна", например, се оплакват от същия проблем. Те трябва да сменят поне два транспорта, за да стигнат дотук и това е причината да използват коли", посочва един от анкетираните служители.

Повечето от пътуващите с градски транспорт изразяват неудовлетвореност от условията в него. Най-честите оплаквания са свързани с липсата на чистота или на нужното отопление или охлаждане в превозните средства. Друг проблем са прекалено големия брой хора, които се качват. Неприятно е и сменянето на няколко транспорта за не толкова дълги дистанции.

Времето на придвижване и интервалите на движение също са едни от елементите, оценени негативно. Хората, които предпочитат да се придвижват с градския транспорт, най-често пътуват с годишна абонаментна карта (32%) или месечна такава (23%), която дава достъп до всички линии. От друга страна, 15% от анкетираните посочват, че не ползват карта за градския транспорт, но пътуват с него.

Градският транспорт би бил заменен с алтернативен при определени условия. Например ходенето пеша би било по-атрактивно при подобрение на тротоарната мрежа. При този начин на придвижване обаче местоположението на работното място е от значение - голям дял от анкетираните посочват, че предпочитат да отиват пеша на работа, ако то се намира на 2-3 км. от дома им.

Друга алтернатива е карането на велосипед. За този вариант обаче са нужни добре изградени велоалеи и наличие на по-чист въздух.

Ако имаше повече велоалеи...

...със сигурност повече хора биха се придвижвали с велосипед, най-вече заради физическата тренировка, бързото и безплатно придвижване, посочват анкетираните. Проблемът обаче е липсата на добре изградена инфраструктура в София, която да отговаря на мотивацията на хората да се придвижват по този начин.

Заради това велосипедистите карат и по улиците, и по тротоарите за пешеходци, а това е предпоставка за инциденти. Чистотата на въздуха е втората по важност бариера. Тя е важна, тъй като при карането на колело, дишането се учестява и това увеличава възможността да се вдишват повече вредни газове. По този начин би се обезсмислила и физическата тренировка, тъй като не би била особено здравословна.

Какво може да направи бизнесът

Компаниите осъзнават, че наличието на транспортни предимства и улеснения става все по-важен фактор за привличане на нови и задържане на настоящи кадри. Някои от по-популярните и прилагани мерки са гъвкаво работно време с цел да се избегнат задръствания в пикови часове, карти за градски транспорт, паркоместа, предоставяне на служебни автомобили или електромобили за споделено ползване, велосипеди и др.

Споделеното пътуване е един от начините автомобилният трафик в София да бъде намален. В повечето компании има практика на споделено пътуване, но това се случва рядко, най-вече заради трудната организация, тъй като всеки има различни ангажименти преди или след работа.

За стимулирането на този вид пътуване, в три от изследваните високотехнологични компании е въведено и приложение за споделено пътуване, като една от компаниите го е обвързала с предоставяне на електромобили. Условието обаче е било да се регистрират поне трима служители за един автомобил.

Някои компании са организирали и инициативи с цел да стимулират ходенето пеша.

Такава например е Walking challenge. При нея хората са предизвикани да изминат разстоянието от 384 км. за два месеца. Наградата са 12 дръвчета, които победителите трябва да засадят. Друго подобно предизвикателство е придвижването до работа пеша на групи, които се състезават помежду си за най-голямо изминато разстояние. Справилите се получават фитнес консултация. И двете инициативи са били доста успешни, отбелязват мениджърите, които стоят зад тях. Те смятат, че служителите имат висока степен на мотивация и желание за участие в инициативи и практики, които подкрепят устойчивия начин на живот.

Над 60% от служителите в големите офис сгради в София се придвижват с автомобил до работното си място. Това показва социологическо проучване на "Визия за София" и "Зелена София", инициативи на Столична община. Пътуващите с градски транспорт се подреждат на второ място, като най-предпочитаните превозни средства са автобусите, трамваите и метрото. Липсват добри условия за придвижване пеша или с велосипед, сочи още допитването.

Проучването е направено на базата на анкети сред мениджърите и служителите на най-големите офис сгради в София: Expo 2000 Office park, Vertigo Business Tower, Sofia Airport Center, Business Park Sofia, Progress, SAP. Анкетирани са работещите в седем от най-големите ИТ и аутсорсинг компании у нас: VMware, Telenor, Telus, SAP, Porsche Leasing, Porsche Import, Hewlett Packard. В тях работят между 5 и 6 хил. души.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

3 коментара
  • 1
    vzoran avatar :-|
    vzoran

    Градския транспорт има проблем с почистването. Метрото изглежда се поддържа не лошо, но при трамваите си личи че няма стандарти и изисквания за почистване - някои места в мотрисите са запрашени и остават мръсни с месеци, т.е. никой не ги почиства, никой не проверява за чистотата, а жалбите са безполезни, защото няма изисквания и съответно "няма" нарушение.
    Велоалеи, скутери и велосипеди под наем трябва да допълват мрежата на метрото. Тротоарите също липсват, неравни са или се използват за паркинг. Целият град в момента е ориентиран към автомобилите затова и голям процент хора ги предпочитат. Това е най-вредния начин за придвижване и икономически неоправдан - автомобилната и петролната индустрия не са ни сила.

  • 2
    milipili avatar :-|
    Скакауец

    12лв./месец за Капитал?
    Моля, вие шегувате ли се? Или не ви стигат грантовете от АзБ?
    С всичките ви правописни грешки и глупави преводи, и лев и двайсет са ви много!!!!

  • 3
    geordgeo avatar :-?
    geordgeo

    Твърдя, че (аз) съм един от малкото хора в София, който се придвижва целогодишно с (ел)велосипед из града, но... Първо - този град не е измислен за велосипедно придвижване (анкетираните хора го потвърждават) и Второ - не всеки иска/може да кара колело, причините са много, да не изреждаме.
    Проблемът на града е, че се мисли само за автомобилите и не за друго, а защото са приход за икономиката, сериозен при това. Общината файда от велоалеи няма, защото от тях няма приходи, напротив - само разходи за поддръжката им. Та добре поне, че се направи метрото и малко или много за голяма част от хората се появи алтернатива, иначе сме си още в края на 20-ти век, няма какво да се лъжем...


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK