С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
3 10 фев 2019, 12:38, 4774 прочитания

Пътят от вкъщи до работа: основно с кола

Над 60% от служителите в големите офис сгради на София се придвижват с автомобил заради зле планирания градски транспорт

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Над 60% от служителите в големите офис сгради в София се придвижват с автомобил до работното си място. Това показва социологическо проучване на "Визия за София" и "Зелена София", инициативи на Столична община. Пътуващите с градски транспорт се подреждат на второ място, като най-предпочитаните превозни средства са автобусите, трамваите и метрото. Липсват добри условия за придвижване пеша или с велосипед, сочи още допитването.

Проучването е направено на базата на анкети сред мениджърите и служителите на най-големите офис сгради в София: Expo 2000 Office park, Vertigo Business Tower, Sofia Airport Center, Business Park Sofia, Progress, SAP. Анкетирани са работещите в седем от най-големите ИТ и аутсорсинг компании у нас: VMware, Telenor, Telus, SAP, Porsche Leasing, Porsche Import, Hewlett Packard. В тях работят между 5 и 6 хил. души.


"Въпреки че за представителност е необходимо по-всеобхватно изследване, резултатите от проучването показват генерални тенденции и дават добри насоки за работа занапред", отбелязват от "Визия за София".


Предпочитани начини

Най-голям дял от служителите (повече от 60%) са тези, които използват автомобил за отиване и връщане от работа. На второ място се нареждат ползващите градски транспорт с дял от 35%. От видовете транспорт метрото е предпочитаният начин за придвижване (41% пътуват с него), тъй като е бързо, удобно и няма задръствания. Проблемът е, че само някои софийски райони са обхванати от неговите линии.



Най-използваният градски транспорт са автобусите с дял от 70%, следвани от трамваите (48%). Останалите видове придвижване - пеша, с велосипед и др. не са толкова популярни сред гражданите. Делът им намалява още повече през есенния и зимния сезон.


Автомобилът доминира, защото...

...е комфортно и бързо, смятат анкетираните. Над една четвърт от тях са на мнение, че това е най-скоростният начин за достигане до желаната дестинация и пестенето на време е основна причина избора на четириколесен превоз. Друг фактор е липсата на удобен градски транспорт по съответния маршрут - без прекачвания и дълго чакане по спирките. От значение е и личното удобство, тъй като колата позволява самостоятелно пътуване без непознати в близост. Липсват и притеснения за хигиената в публичния транспорт и тази на пътниците в него.

От друга страна, се оказва, че дългото разстояние не е сред най-съществените фактори, тъй като се подрежда чак на четвърто място по значимост. От данните става ясно обаче, че автомобилът се използва най-вече за разстояния от над 20 км, докато за такива от 7 до 20 км. се наблюдава лек превес на градския транспорт.

С личен автомобил пътуват близо 90% от анкетираните, докато със служебен - едва 3%. Съществен е делът на респондентите (около 40%), които паркират автомобилите си в свободна зона за паркиране. Служебен паркинг е осигурен за около половината от интервюираните и това спомага за избора им да предпочитат автомобила като начин на придвижване. Едва 1% използват платен паркинг или синя/зелена зона.


Проблемите на градския транспорт

"Имам колежка, която живее в Бояна. Няма транспорт, с който да стигне дотук. Тя трябва да смени три транспорта, за да дойде. Това е губене на време, висене по спирки, а по околовръстното от Бояна е 10 минути. Това също си е проблем. ... Колегите, които живеят в "Красно село" и "Красна поляна", например, се оплакват от същия проблем. Те трябва да сменят поне два транспорта, за да стигнат дотук и това е причината да използват коли", посочва един от анкетираните служители.

Повечето от пътуващите с градски транспорт изразяват неудовлетвореност от условията в него. Най-честите оплаквания са свързани с липсата на чистота или на нужното отопление или охлаждане в превозните средства. Друг проблем са прекалено големия брой хора, които се качват. Неприятно е и сменянето на няколко транспорта за не толкова дълги дистанции.

Времето на придвижване и интервалите на движение също са едни от елементите, оценени негативно. Хората, които предпочитат да се придвижват с градския транспорт, най-често пътуват с годишна абонаментна карта (32%) или месечна такава (23%), която дава достъп до всички линии. От друга страна, 15% от анкетираните посочват, че не ползват карта за градския транспорт, но пътуват с него.

Градският транспорт би бил заменен с алтернативен при определени условия. Например ходенето пеша би било по-атрактивно при подобрение на тротоарната мрежа. При този начин на придвижване обаче местоположението на работното място е от значение - голям дял от анкетираните посочват, че предпочитат да отиват пеша на работа, ако то се намира на 2-3 км. от дома им.

Друга алтернатива е карането на велосипед. За този вариант обаче са нужни добре изградени велоалеи и наличие на по-чист въздух.


Ако имаше повече велоалеи...

...със сигурност повече хора биха се придвижвали с велосипед, най-вече заради физическата тренировка, бързото и безплатно придвижване, посочват анкетираните. Проблемът обаче е липсата на добре изградена инфраструктура в София, която да отговаря на мотивацията на хората да се придвижват по този начин.

Заради това велосипедистите карат и по улиците, и по тротоарите за пешеходци, а това е предпоставка за инциденти. Чистотата на въздуха е втората по важност бариера. Тя е важна, тъй като при карането на колело, дишането се учестява и това увеличава възможността да се вдишват повече вредни газове. По този начин би се обезсмислила и физическата тренировка, тъй като не би била особено здравословна.

Какво може да направи бизнесът

Компаниите осъзнават, че наличието на транспортни предимства и улеснения става все по-важен фактор за привличане на нови и задържане на настоящи кадри. Някои от по-популярните и прилагани мерки са гъвкаво работно време с цел да се избегнат задръствания в пикови часове, карти за градски транспорт, паркоместа, предоставяне на служебни автомобили или електромобили за споделено ползване, велосипеди и др.

Споделеното пътуване е един от начините автомобилният трафик в София да бъде намален. В повечето компании има практика на споделено пътуване, но това се случва рядко, най-вече заради трудната организация, тъй като всеки има различни ангажименти преди или след работа.

За стимулирането на този вид пътуване, в три от изследваните високотехнологични компании е въведено и приложение за споделено пътуване, като една от компаниите го е обвързала с предоставяне на електромобили. Условието обаче е било да се регистрират поне трима служители за един автомобил.

Някои компании са организирали и инициативи с цел да стимулират ходенето пеша.

Такава например е Walking challenge. При нея хората са предизвикани да изминат разстоянието от 384 км. за два месеца. Наградата са 12 дръвчета, които победителите трябва да засадят. Друго подобно предизвикателство е придвижването до работа пеша на групи, които се състезават помежду си за най-голямо изминато разстояние. Справилите се получават фитнес консултация. И двете инициативи са били доста успешни, отбелязват мениджърите, които стоят зад тях. Те смятат, че служителите имат висока степен на мотивация и желание за участие в инициативи и практики, които подкрепят устойчивия начин на живот.

  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Зелен ринг, околовръстна железница или двете заедно? 1 Зелен ринг, околовръстна железница или двете заедно?

Възможностите за бъдещето на старите жп линии в София се разделят на две, но могат и да се обединят

20 окт 2019, 909 прочитания

Брюксел иска България да върне 11 млн. лв. за обхода на Габрово Брюксел иска България да върне 11 млн. лв. за обхода на Габрово

Обектът се строи от шест години и се забави по ред неочаквани причини. Трябва да е готов през ноември

19 окт 2019, 3018 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Политика" Затваряне
НФСБ номинира Валери Симеонов за водач на листата за евровота

Условието за съвместното явяване с ВМРО е изключването на Сидеров от коалицията "Обединени патриоти"

Още от Капитал
Германски минерални бани

След 13 години усилия българските балнеохотели бяха одобрени от германските здравни каси

Лесният паник бутон на гетата

В ромската "Надежда" в Сливен почти всички са във фейсбук, а евангелски църкви заместват държавата срещу 10% "плосък данък"

Германия си иска парите

Започва сагата с приемането на бюджета на ЕС за периода 2021 - 2027

Нобел за икономика: Как да се правят ефективни реформи

Тазгодишните лауреати намират начин да използват полеви изследвания, за да избегнат политиките тип "проба-грешка"

Джазменът като блусар

Китаристът Джон Скофийлд за това какво наистина има значение в музиката

Кино: "Близнакът"

Анг Лий опитва екшън трилър от ново поколение

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10