С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
1 11 фев 2019, 15:13, 3496 прочитания

Държавата най-накрая предложи промени в Закона за концесиите

Редакциите се правят, за да има истинско състезание с повече кандидати за летище София, като от ведомството сега показват, че бързат

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Министерството на транспорта най-сетне предложи очакваните промени в Закона за концесиите, като от петък те са публикувани за обществено обсъждане на strategy.bg. Редакциите се правят заради процедурата за отдаването на летище София на частен оператор.

За нуждата от корекции на законодателството се знае от месеци, като в хода на процедурата се очертаха няколко притеснителни за кандидатите изисквания, разписани в Закона за концесиите. Първоначално концесията привлече голям брой западноевропейски кандидати, но липсата на редакция на нормативната база постави под въпрос дали повечето от тях ще подадат оферти.


Месеци наред управляващите не събраха кураж да задвижат промените и срокът за подаване на оферти беше удължаван пет пъти, като за последно той беше преместен от 5 февруари на 3 април. Сега от ведомството демонстрират, че бързат, поне ако се съди по срока за обществено обсъждане - той е в спешния порядък от 14 дни, а не в класическия вариант от месец.

Предложените промени са точно в трите направления, за които кандидатите настояваха. Те предвиждат изменения в текстовете за безкрайната солидарна отговорност, обезщетенията при прекратяване на концесионния договор, начина на разрешаване на спорове между страните по концесионния договор, като сега предложението е за концесия с трансграничен интерес, да може да се предвиди и решаването на спорове по договора от арбитражен съд.

Дотук три групи заявиха официално участие: Manchester Airports Group заедно с Beijing Construction and Engineering Group International, операторът на летището в Барселона – AENA aeropuertos, в партньорство с австралийския фонд First State, и индийската инфраструктурна компания GMR Group.



Другите известни неофициално кандидати са Aéroports de Paris Group, летището във Франкфурт Fraport, фондът Meridiam заедно с европейски летищен оператор.

Безкрайната отговорност

Основното, което е в състояние да спре кандидатите от подаването на оферти, е разписаното в Закона за концесиите изискване за отговорността, което според консултанти надхвърля евродирективата и бързо трябва да се промени. Проблемът е, че според сегашните текстове инвеститорите в проектната компания ще отговарят за всичко, дори не до размера на участието си. А практиката по света е рискът да се носи от специално създадената компания, а само финансовите отговорности да се гарантират.

"Действащият в момента текст предвижда, че независимо от създаването на определена правна форма участващите в групата икономически оператори, както и едноличният собственик на капитала на проектното дружество, отговорят солидарно с проектното дружество", пише в мотивите на промените. "Постигането на пълно съответствие с директивата предполага отговорността на всеки икономически оператор да се определя спрямо ресурсите, които е предоставил при включването си в проектното дружество, както и концедентът да има правото и възможността да ограничи размера на тази отговорност по най-разумния за постигане на изискванията и целите на концесията начин, което се и съдържа в законопроекта", продължава още текстът.

Форсмажор

Втори проблем е, че законът не предвижда обезщетение на концесионера за направените инвестиции в случай на форсмажорни обстоятелства, сполетели летището. Законът сега казва, че при предсрочно прекратяване на договора по причини, за които концесионерът отговоря (когато обектът е собственост на държавата или общината), концесионерът получава обезщетение в размер на невъзстановените разходи на концесионера за инвестиции минус сумата, съответстваща на определената норма на възвращаемост за концесионера за целия срок на договора, но не повече от пазарната стойност на извършените от концесионера инвестиции. Т.е. не е ясно какво се случва със сумата, платена в началото на концесията накуп, като за летище София се търсят поне 550 млн. лв. без ДДС начално плащане.

"Настоящият опит показва, че така формулирана, разпоредбата е практически неприложима, защото не дава възможност да бъде съставена вярна математическа формула за изчисляване на обезщетението. Липсата на подобна възможност, освен че създава допълнителна несигурност в инвеститорите, предполага и спорове при евентуално прекратяване на концесионен договор. Също така подобни рискове обичайно се калкулират по съответния начин в проектите и водят до тяхното оскъпяване", пише в мотивите.

"Международната практика в тези случаи приема за най-добър вариант, при предсрочното прекратяване на концесионния договор, когато е по причина, за която концесионерът отговаря, концедентът да дължи обезщетение в размер на невъзстановените разходи на концесионера за инвестиции в обекта на концесията, съответстващи на непогасената част от привлечения капитал с неговата цена. Собственият капитал не следва да се възстановява, като евентуалната му загуба следва да се прилага и разбира като стимул от страна на концесионера за изпълнението на концесионния договор", пише още в мотивите.

Така предложението сега е да се случи следната промяна: когато обектът е собственост на държавата или общината, концедентът да дължи на концесионера обезщетение в размер на невъзстановените разходи на концесионера за инвестиции в обекта на концесията, като възстановяването на разходите на концесионера за инвестиции покрива собствения капитал с норма на възвращаемост, определена с финансово-икономическия модел, и привлечения капитал с неговата цена.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Кой ще превъоръжи пехотата 5 Кой ще превъоръжи пехотата

Основната интрига около новите бронирани машини на армията се очертава да е между General Dynamics и Patria

20 сеп 2019, 2191 прочитания

Топ обявите за работа на Karieri.bg Топ обявите за работа на Karieri.bg

Преглед на актуалните предложения за работа в областта на маркетинга, финансите, IT, сектора, търговията, човешките ресурси

20 сеп 2019, 724 прочитания

24 часа 7 дни

20 сеп 2019, 12086 прочитания

20 сеп 2019, 5665 прочитания

20 сеп 2019, 3061 прочитания

20 сеп 2019, 2163 прочитания

20 сеп 2019, 1995 прочитания

Всички новини
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "България" Затваряне
Бивши мениджъри от групата на Ковачки влязоха без конкурс в "Топлофикация София"

ГЕРБ и БСП са одобрили новите ръководители и са поискали да предложат варианти за оздравяване на почти фалиралото дружество

Споделеното падение на WeWork

За по-малко от 9 месеца основаното в Ню Йорк дружество се превърна от един от най-високооценените стартъпи в САЩ в компания със съмнително бъдеще в инвестиционните кръгове.

Рециклиране за напреднали

Ъпсайклингът е креативност, съчетана с грижа за природата

Кой ще превъоръжи пехотата

Основната интрига около новите бронирани машини на армията се очертава да е между General Dynamics и Patria

Тайният живот на "затворените" сметища

Градските депа за боклуци, които на документи са закрити, се ползват незаконно, което освен до пожари може да доведе до санкции от ЕС

Форма, идея и протест

Андрей Врабчев предизвиква отношението ни към настоящето и миналото с проектите си в публичното пространство

Ново място - Cafe 1920

Традиционната българска кухня с модерен прочит