Срокът за касовите апарати може да бъде удължен
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Срокът за касовите апарати може да бъде удължен

От заявени 110 модела фискални устройства на страницата на НАП до момента 58 са постъпили за изпитване в Българския институт по метрология (БИМ), а от тях само 38 вече са пуснати на пазара

Срокът за касовите апарати може да бъде удължен

Бизнесът се оплака от липсата на достатъчно време и неясноти, финансовият министър заяви, че е склонен на отстъпка

12463 прочитания

От заявени 110 модела фискални устройства на страницата на НАП до момента 58 са постъпили за изпитване в Българския институт по метрология (БИМ), а от тях само 38 вече са пуснати на пазара

© Юлия Лазарова


По-малко от два месеца преди да влязат в сила новите изисквания на т.нар. Наредба за касовите апарати, мнозинството от компаниите твърдят, че няма да могат да отговорят на тях в срок. За регистрираните по ДДС търговци той е 31 март, а дотогава фирмите трябва да сменят или пренастроят фискалните си устройства, както и софтуера за управление на продажбите, който ползват.

Това не са направили 95% от компаниите, а от тях близо две трети няма да успеят да се вместят в поставения срок, показва експресна анкета на Българската стопанска камара (БСК). Тя е направена сред 2493 фирми, а резултатите от нея бяха представени в понеделник на публична дискусия по темата.

Малко по-късно министърът на финансите Владислав Горанов не изключи възможността да бъде удължен срокът, в който фирмите, регистрирани по ДДС, трябва да сменят касовите апарати и софтуера. "Ако се установи, че действително няма да успеят да се справят, можем да проявим гъвкавост, но все още работим с бизнеса в диалог, за да установим достатъчен ли е срокът. Дотолкова, доколкото не сме чули упреци към самата наредба, само по отношение на сроковете, ще ги дебатираме. Ако се окаже, че обективно не могат да се справят, ще проявим гъвкавост, разбира се, в това отношение, защото не можем да рискуваме търговския оборот", заяви Горанов, цитиран от БНР.

Към момента регистрираните по ДДС компании в страната са около 290 хил. , като от тях 185 хил. ползват касови апарати или софтуер за управление на продажбите. От тях около 76 хил. имат по едно фискално устройство.

Ново отлагане

От изказванията на бизнеса обаче стана ясно, че най-големият проблем по прилагането на Наредба Н-18 за регистриране и отчитане на продажби в търговските обекти на Министерството на финансите са изискванията, свързани със софтуера за управление продажбите. Те по думите им са неясни, а някои от текстовете са и неприложими за определени браншове, като например туристическия, където се работи с резервационните системи на мултинационални компании. Т.е. дори и при удължен срок има вероятност бизнесът отново да се сблъска с проблеми.

Един от чувствителните моменти е как ще се гарантира защитата на търговската тайна на бизнеса. Наредбата изисква НАП да има одиторски профил в системите за продажби с възможност за експортиране на данни. Така данъчните ще имат информация не само за направените продажби, но и за контрагенти, търговски отстъпки и т.н.

Заради слабата готовност на фирмите и множеството неясноти в нормативната уредба от БСК настояха за отлагане и преработка на поднормативния акт, промените в който бяха обнародвани в Държавен вестник в края на септември.От БСК заявиха, че ще сигнализират ЕК, ВАС, КЗК с аргумент, че промените са незаконосъобразни, дискриминационни, в нарушение на основните права и свободи на ЕС, както и че ограничават стопанската инициатива.

Малко по-късно през деня финансовият министър Владислав Горанов заяви, че срокът за смяна на касовите апарати и софтуера за отчитане на продажбите може да бъде променен. Той обаче е категоричен, че предмет на обсъждане е единствено и само срокът за влизане в сила на новите правила според БНР.

Според информация на "Капитал" се обсъжда нов срок - до края на 2019 г., в който бизнесът да отговори на изискванията.

Бизнесът е на тръни

От над 20 хил. фискални устройства, за които имаме информация, подменените са едва 2.5%, а способността да бъдат подменени останалите до 31 март липсва, казва Ясен Танев от Българската асоциация за развитие на бизнес софтуер. "Липсва ни технологична среда, за да изпълним наредбата. На 31 март няма да сме успели да подменим софтуера на клиентите ни и те ще бъдат принудени да работят или незаконно, или да спрат да функционират", твърди Танев.

От Българската асоциация по информационни технологии (БАИТ), които обединяват производителите на ERP системи, твърдят, че при тях от 12 хил. фискални устройства са подменени едва 0.12%, като става въпрос за един конкретен клиент. "Наредбата ни принуждава да декларираме всяка нова версия на софтуера, колкото и малка да е промяната, в хронологията, в която я произвеждаме", казва представителят на асоциацията и управляващ съдружник на ЕRP.BG Иван Аржентински. "Всяка ERP система е различна за всеки клиент. Получава се така, че редица от производителите и разпространителите на ERP системи трябва да декларират всяка версия на всеки клиент. Това е огромна административна тежест, която е абсолютно излишна", допълва той.

Ясен Янакиев от Българската асоциация за развитие бизнес софтуер (БАРБС) допълва също, че и клиентите ще трябва да декларират пред НАП софтуера, с който работят, както и всяко негово обновяване за всеки търговски обект по отделно. А тъй като това става автоматично, повечето клиенти не разбират за ъпдейта, което може да ги направи нарушители. "В рамките на срока ще успеем да сменим само касовите апарати, и то на 30%. Физически времето не ни стига", коментира Янакиев.

"Как се дефинира производител, разпространител, внедрител на ERP софтуери? Ако си разпространител, производителят трябва да докаже и да декларира, че ти нямаш право да променяш кода на софтуера. Което противоречи на концепцията на всички партньорски програми на тези внедрители", обръща внимание търговският директор на NavTech Group Емилия Василева. Фирмата е представител на продуктите на Microsoft за България. Василева допълва, че за да се направи интерфейсът на български, каквото е изискването на наредбата, те трябва да могат да имат достъп до софтуера като внедрител.

От Асоциацията на българските туроператори и туристически агенти обърнаха внимание, че за сектора е неприложимо и изискването за връзка на НАП с другите системи, които използват. "Това са глобални резервационни системи, които са собственост на големи международни компании", обяснява Мая Филипова, изпълнителен директор на асоциацията.

Казус имат и петролните компании. До края на март те трябва да пренастроят фискалните си устройства така, че да показват на отделни редове продажна цена, дължим акциз и ДДС. В същото време срокът да приведат своите обекти според новите изисквания в наредбата е краят на юни, т.е. търговците на дребно ще трябва да правят промени във фискалните си системи два пъти, обърнаха внимание от Българската петролна и газова асоциация.

Пуснати са по-малко от половината касови апарати

От заявени 110 модела фискални устройства на страницата на НАП до момента за изпитване в Българския институт по метрология (БИМ) са постъпили 58, а от тях само 38 са пуснати на пазара. "Моля, не чакайте последния срок", призова председателят на института Паун Илчев производителите на фискални устройства. "Ако в последния момент ни залеете със заявления, ние не можем да ги изпълним. Това е невъзможно", допълва той.

От НАП заявиха за "Капитал" единствено, че в момента са на фаза оценка на готовността на бизнеса да изпълни изискванията на Наредба Н-18 и че миналата седмица е имало среща в агенцията с представители на бизнеса именно по тази тема.

*Текстът е допълнен в 16:40 часа с изказването на министъра на финансите

По-малко от два месеца преди да влязат в сила новите изисквания на т.нар. Наредба за касовите апарати, мнозинството от компаниите твърдят, че няма да могат да отговорят на тях в срок. За регистрираните по ДДС търговци той е 31 март, а дотогава фирмите трябва да сменят или пренастроят фискалните си устройства, както и софтуера за управление на продажбите, който ползват.

Това не са направили 95% от компаниите, а от тях близо две трети няма да успеят да се вместят в поставения срок, показва експресна анкета на Българската стопанска камара (БСК). Тя е направена сред 2493 фирми, а резултатите от нея бяха представени в понеделник на публична дискусия по темата.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

3 коментара
  • mto

    "... но все още работим с бизнеса в диалог, за да установим достатъчен ли е срокът. Дотолкова, доколкото не сме чули упреци към самата наредба, само по отношение на сроковете, ще ги дебатираме. "
    Работят с бизнеса в диалог? Този на какви наркотици е? Ако си беше направил труда да си довлече з@дник@ на срещата щеше да разбере, че сроковете са най-малкият проблем! А, едва ли има и някаква част от наредбата, към която не са отправени упреци! Стресираният от земетресение надхвърля всякакви нива на безочливост вече...

  • 2
    plf avatar :-|
    plf

    До коментар [#1] от "mto":

    Още по-нагла е частта в която казва, че нямало критики към наредбата. Че то основно и само критика има към тази наредба от всякакво естество!
    Този човек определено има проблеми както с познанията, така и с егото си!

    За да е по-ясно ето самата среща (където представител от НАП въпреки поканата липсва). И това е само една отдесетките срещи за коментиране на проблемите...

    https://www.youtube.com/watch?v=NwF7lTpXrQM&feature=youtu.be

  • 3
    drkskwlkr avatar :-P
    Иван Арнаудов

    Като собственик на онлайн магазин тази наредба ме връща в каменната епоха. Ако паралелно с онлайн дейността правя продажби в офиса и приемам плащания в брой или с кредитна/дебитна карта, съм задължен (1) да имам два отделни търговски обекта и (2) да започна да използвам система за управление на складовите и търговски операции (каквато за 10 години бизнес и годишен оборот между 150 и 200 хил. лева досега не ми е била необходима) и да интегрирам със софтуера на магазина (никоя от предлаганите СУПТО не виждам да предлага такава възможност).

    Всяка продажба трябва да има собствен уникален идентификационен номер и операторът на системата трябва да не може да редактира нищо по поръчките. Демек, ако имам въведен продукт със сгрешена цена и наличност и някой случайно си го поръча, съм задължен да отчета несъществуващата продажба.

    О(аче!!! Ако просто спра да приемам плащания в брой в офиса и изключа опцията за плащане с кредитна/дебитна карта, а електронният ми магазин остане да инкасира приходи само през банков превод или пощенски паричен превод, тогава въобще не попадам в обхвата на тази наредба, мога да си работя както преди и изобщо да не се занимавам да внедрявам складови програми и да плащам стотици левове годишен абонамент на някаква фирма за несъществуваща поддръжка.

    Къде в по-горното намирате справедливост и равнопоставеност между бизнесите? Защо единствените алтернативи пред мен са да се лиша от 10-20 хиляди лева годишен приход от продажби, като спра да продавам от офиса си и спра да приемам плащания с кредитна карта, или да се вкарам в неясни пътеки да интегрирам онлайн магазин със складова система за своя сметка?

    Питам също и някой ако може да ми отговори - по какъв начин тази недоебана наредба ще възпрепятства нелегалните онлайн магазини, които и досега си продават без да се отчитат пред НАП, да продължат да правят същото? И по какъв начин мокрите сънища на минфин Горанов онлайн магазинът да чука автоматично касова бележка през СУПТО-то в момента на постъпване на всяка поръчка улесняват контрола, като ми е достатъчно да спра определен вид разплащания и да заобиколя изцяло наредбата?

    Данъчните си представят целия онлайн бизнес организиран като прословутите дискотеки в Слънчев бряг, с които се борят всяка година да ги накарат да чукат касови бележки. И наредбата е така написана, че приравнява онлайн магазините на кръчма с 20 маси и меню до 100 артикула.

    Тази фундаментална промяна в изискванията как да се управляват електронни магазини, вкарана по просташки начин през различно законодателство (какво общо има складовото стопанство с наредбата за касовите апарати?!) няма аналог със световната практика. Познавам онлайн търговци от Европа, които имат десетки пъти моя годишен оборот, доставят стока в цял свят и работят по същия начин като моя - с един добре написан Excel-ски файл. Това тук е висша форма на издевателство над дребния бизнес.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK